رئیس‌جمهور در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری با اشاره به اینکه در روایات آمده «اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود»، تأکید کرد: برخی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم، معروف و منکر فقط نماز و دروغ نیست، منکر دامنه‌اش خیلی وسیع است هر کار زشت و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف خواهد بود.
 

وی خطاب به حاضران گفت‌: اگر سرزمین خود را آباد کنیم و درختکاری انجام دهیم جزو نماز و روزه نیست ولی معروف است، ما باید معروف‌ها را انجام دهیم.
 

اظهارات روحانی درباره مرتبط دانستن مشکلات و بحران موجود در خوزستان به عذاب الهی در حالی است که رئیس‌جمهور از تهران به خوزستان رفته بود تا به بحران رسیدگی کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گیرد.

سؤال اینجا است که اگر مشکلات موجود عذاب الهی و ناشی از ترک امر به معروف و نهی از منکر است، می‌شد این حرف را از تهران نیز خطاب به مردم گفت!
 

نکته دیگر آن که روحانی و مسئولین دولت یازدهم تاکنون دولت‌های سابق را در ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌ها مقصر می‌دانستند و هرچه می‌شد پای دولت قبل در میان بود، اظهارات جدید روحانی نشان می‌دهد که گویی این بار عذاب الهی جایگزین دولت سابق شده و استدلال‌های موازی برای توجیه ناکارآمدی‌ها پیدا شده است!
 

مسئله دیگر آن که اگر عذاب الهی نیز در میان باشد بر اساس استنادی که رئیس‌جمهور به روایات و احادیث می‌کند این عذاب به رفتار و مردم شریف خوزستان برمی‌گردد یا عملکرد و ناکارآمدی دولتمردان؟! مردم خوزستان چه باید می‌کردند که انجام نداده‌اند‌؟ کدامین معروف را ترک و کدامین منکر را مرتکب شده‌اند؟ پاسخ مشخص است‌؛ مردم خوزستان در طول تاریخ این مرز و بوم شهدای بسیاری را در حراست از اسلام و خاک این سرزمین تقدیم کرده‌اند و اگر عذابی نیز باشد ناشی از ناکارآمدی و خبط و خطای مسئولین است نه مردم.
 

گفتنی است اظهارات  روحانی با واکنش مردم خوزستان روبه‌رو شده و امام جمعه شهرک طالقانی با انتقاد شدید از بیانات رئیس‌جمهور در سفر به استان خوزستان، اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای چشم‌پوشی از ناکارآمدی دولت تدبیر و امید بحث عذاب الهی را پیش کشید. آیا عذاب الهی فقط برای مردم خوزستان است؟ آیا همه مردم خوزستان گناهکار و مردم تهران و دیگر مناطق کشور بی‌گناه‌اند؟ آیا رئیس‌جمهور می‌توانست چنین حرفی را در تهران و دیگر مناطق کشور بزند؟
 

حجت‌الاسلام سیدسلمان هاشمی تصریح کرد: ما منکر وجود این روایات نیستیم، اما عنوان کردن این موضوع توسط رئیس‌جمهور ترفندی برای فرار از پاسخ به سؤالات موجود و برای پنهان کردن ناکارآمدی دولت تدبیر و امید بود. متأسفانه رئیس جمهور به‌جای مرهم گذاشتن بر زخم مردم خوزستان، روی این زخم نمک پاشید و مردم این استان هرگز این حرف را فراموش نخواهند کرد.

 

منبع: خبرگزاری گیتا