به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، شرکت توتال فرانسه که قصد دارد فعالیت های تجاری و انرژی خود با ایران را گسترش دهد، در حال ارزیابی سیستم بانکی است تا ببیند انجام دادن مبادلات مالی روزانه با ایران تا چه حدی هنوز سخت است.
 

گرچه توتال قصد سرمایه گذاری در پروژه های انرژی ایران را دارد ولی کاملا محتاطانه رفتار می کند. شرکت توتال نیز مانند بسیاری از شرکت های نفتی بین المللی، به دنبال انعقاد قراردادهای انرژی در بازار جذاب و پرسود ایران است. ولی تغییر زمینه های سیاسی موجب نگرانی شرکت های انرژی نسبت به چشم انداز تحریم ها و محدودیت های مربوط به کار و فعالیت در ایران شده است.
 

این خطرات از سوی دولت ترامپ تشدید شده است. ترامپ اعلام کرده است که کاخ سفید ایران را زیر نظر قرار داده است. اظهارات تند واشنگتن موجب شده است تا شرکت هایی مثل توتال، اقدامات خود را متوقف کنند. مواضع سختگیرانه ترامپ علیه ایران می تواند آینده همکاری های تجاری و اقتصادی شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ بین المللی با تهران را با چالش جدی روبرو کند.
 

البته برخی شرکت های بزرگ بین المللی توانسته اند قراردادهای مهمی را با ایران به امضا برسانند. بوئینگ و ایرباس در مجموع توانسته اند قرارداد فروش 180 فروند هواپیما به ایران را نهایی کنند. شرکت خودروسازی پژو سیتروئن نیز توانسته است قرارداد 320 میلیون دلاری برای تولید خودروهای سیتروئن در ایران را به امضا برساند.
 

گروه هتل های آکور و روتانا نیز قراردادهایی را در زمینه گردشگری با ایران به امضا رسانده اند.
 

ایران بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان و دومین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد. پس از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی در 2 سال قبل با هدف لغو تحریم های مربوط به برنامه اتمی، امیدواری زیادی برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران به وجود آمده است.
 

ولی ادامه اختلافات با آمریکا مانع از کسب سرمایه گذاری خارجی زیاد توسط ایران شده است. محدودیت های بانکی نیز هنوز پابرجاست. مخالفت های سیاسی با سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز به شدت قوی است.
 

شرکت های آمریکایی نیز هنوز از سرمایه گذاری و فعالیت در بخش انرژی ایران منع شده اند. با توجه به اینکه قیمت جهانی نفت نیز هنوز به نیمی از سطح قیمت های 2014 رسیده است، شرکت های اروپایی مثل بی پی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری ندارند.
 

نیویورک‌تایمز در این گزارش اشاره می کند حتی سرمایه‌گذاران با جرأت هم برای سرمایه‌گذاری در ایران، احتیاط مفرط به خرج می‌دهند.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا