علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که بعد از امضای یادداشت تفاهم با معاون نخست وزیر مجارستان انجام گرفت با بیان اینکه دو سال پیش به مجارستان رفتم و در خصوص همکاری های هسته ای صحبتهای خوبی داشتیم، گفت: با توجه به اینکه تجارب خوبی در استفاده از نیروگاه‌های پی دی ار داریم و تجارب آنها بیشتر است قرار شد در خصوص ایمنی همکاری داشته باشیم و همچنین در خصوص طراحی های نیروگاه‌های کوچک صحبت کردیم.
 

وی افزود: برنامه سازمان انرژی اتمی استفاده از نیروگاه‌های کوچک است و امیدواریم در آینده شاهد استفاده وسیع از این نیروگاه‌ها در ایران باشیم.
 

صالحی گفت: استفاده از صد بورسیه یکی از مفاد تفاهم نامه ماست و دیگری همکاری برای طراحی نیروگاههای کوچک است و دیگری سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی بانکهای مجارستای در ایران است و امیدواریم شاهد همکاری های روز افزون دو کشور باشیم.
 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: روابط ما دیرینه بوده و به چند صد سال گذشته بازمی‌گردد. در چند سال اخیر از بعد اقتصادی کمی دچار افت شد که امیدواریم بعد از برجام به روند گذشته بازگردد.
 

معاون نخست وزیر مجارستان نیز در این نشست با بیان اینکه روابط بین ایران و مجارستان بخوبی گسترش می‌یابد و تفاهمنامه ها منعقد می‌شود گفت: تفاهمنامه اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف بسیار مهم است.
 

وی افزود: در آینده نزدیک هیئتی از بزرگترین بانکهای مجارستان به ایران خواهند آمد. قایم مقام وزارت رشد و توسعه ملی مجارستان در ایران است که مذاکراتی در خصوص همکاری های انرژی خواهد داشت.
 

این مقام مجارستان گفت: با چهار استاندار ایران گفتگو داشتم و در خصوص جهانکردی روابط را گسترش خواهند داد. در آینده نزدیک بانکهای کوچک و متوسط سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی خواهند داشت.

 وی همچنین به سفر خود به قم اشاره کرد و گفت: در قم با آیت الله مکارم شیرازی نیز دیداری خوبی داشتم.
 

معاون نخست وزیر مجارستان افزود: روابط ایران و مجارستان در آینده گسترش خواهد یافت زیرا در حال حاضر 1400 دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول تحصیل هستند.
 

وی در خصوص ضمانت اجرای این تفاهمنامه ها با توجه به سنگ اندازی آمریکا گفت: مجارستان عضو اتحادیه مشترک اروپاست و همه تفاهمنامه های ما بر اساس قوانین این اتحادیه و قوانین بین المللی است.
 

منبع: خبرگزاری گیتا