در حالی که انتقادات از مواضع دونالد ترامپ در قبال سفیدبرتر پندارها و حوادثت «شارلوتسویل» ادامه دارد، موضوع مجسمه‌های شخصیت‌های دوران برده‌داری در آمریکا همچنان خبر ساز است.
 

چهار روز قبل، دونالد ترامپ در بحبوحه انتقادات از حمایت‌های او از گروه‌های نژادپرست در جریان درگیری‌های «شارلوتسویل»، از تلاش برای سرنگون کردن مجسمه‌های حامیان نظام برده‌داری در آمریکا انتقاد کرد. 
 

رئیس‌جمهور آمریکا از تلاش‌های برای برداشتن مجسمه‌های دو نفر از چهره‌های حامی نظام برده‌داری در این کشور، «رابرت لی» و «استونوال جکسون» انتقاد کرد.
 

ژنرال «لی»  یکی از مهم‌ترین سرداران جنگ‌های داخلی آمریکا بود که نژادپرستان او را به خاطر ایستادگی در برابر از بین رفتن برده‌داری و برتر بودن نژاد انگلوساکسون می‌ستایند. او تا پایان جنگ به «جفرسون دیویس» رهبر جدایی‌طلب جنگ‌های داخلی آمریکا که طرفدار برده‌داری و رئیس‌جمهور خودخوانده ایالات موتلفه بود، وفادار ماند.
 

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ حالا رئیس‌ دانشگاه ایالتی تگزاس که پنجمین دانشگاه بزرگ آمریکا است، دستور فوری برای برچیدن مجسمه رابرت لی و دیگر شخصیت‌های حامی نظام برده‌داری را از این دانشگاه صادر کرده است.
 

سخنگوی دانشگاه تگزاس اعلام کرده که انتظار می‌رود کار برچیدن و منتقل کردن این مجسمه‌ها تا نیمه روز دوشنبه (امروز) به وقت تگزاس پایان یابد.
 

 «گِرِک فِنوِس» رئیس دانشگاه تگزاس اعلام کرده که «هفته گذشته نمایش وحشتناک نفرت در دانشگاه ویرجینیا و همچنین در شارلوتسویل،‌ همه ملت (آمریکا) را شوکه و ناراحت کرد. چنین حوادثی بیش از هر زمان دیگر این موضوع را واضح کرده که مجسمه‌های کنفدراسیون (ایالات موتلفه) به نمادی برای سفیدبرتر پندارهای مدرن و نئونازی‌ها بدل شده‌اند».
 

دانشگاه تگزاس سال 2015 هم مجسمه جفرسون دیویس رهبر جدایی‌طلب جنگ‌های داخلی امریکا را از محوطه دانشگاه به موزه تاریخ منتقل کرده بود.
 

منبع: خبرگزاری گیتا