رییس شورای تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: در ورزش ایران برنامه کلی و دقیقی برای تغذیه و برنامه تمرینی ورزشکاران وجود ندارد و روی مکمل‌های غذایی نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد.

 

دکتر شهرام فرج‌زاده در گفت‌وگو با گیتا، درباره جایگاه تغذیه در بین تیم‌های ورزشی اظهار کرد: تغذیه در دهه گذشته اهمیت پیدا کرده که این امر دلایل مختلفی دارد به عنوان مثال وقتی بحث مکمل‌های غذایی مطرح می‌شود همیشه این نگرانی مهم وجود دارد که آیا مکملی که ورزشکار حرفه ای مصرف می‌کند آلوده است یا خیر؟ البته تغذیه ارتباط نزدیکی با برنامه تمرینی دارد که متاسفانه برنامه تمرینی شماری از تیم های ورزشی نظم و اصول علمی کافی و مشخصی ندارد. در ایران برنامه تمرینی ورزشکاران براساس برنامه مسابقات متغیر است و ثبات ندارد و علت این امر این است که مسابقات به راحتی تعطیل شده یا تغییر می یابد. به عنوان مثال ورزشکار برنامه غذایی و تمرینات خود را برحسب مسابقه‌ای که در یک دوره زمانی برای او پیش بینی شده است، تنظیم می‌کند و برنامه مسابقات بنا به دلایل مختلفی به تعویق می‌افتد و یا در آن برهه زمانی برگزار نمی‌شود، در نتیجه برنامه تغذیه و تمرینات ورزشکار دستخوش تغییرات می‌شود.

 

وی گفت: ورزش ایران در بخش حرفه‌ای نظم پایه‌ای ندارد و مرتب دستخوش تغییرات می‌شود. حال تصور کنید این برنامه تمرینی و تغذیه‌ای وقتی در رده سنی پایه به دلیل تغییرات در برنامه مسابقات به هم می‌خورد، چقدر ورزشکار را دچار مشکلات می‌کند.

 

فرج‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که در تمرینات اهمیت زیادی دارد، تعدیل تمرینات قبل از شروع مسابقات است که خیلی جدی گرفته نمی‌شود و برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 

این متخصص تغذیه اظهار کرد: تدارکاتی که برخی تیم‌ها برای برنامه غذایی ورزشکاران خود در نظر می‌گیرند، بسیار نامنظم است و از کیفیت خوبی برخوردار نیست به طوری که برخی فدراسیونها آمادگی خود را برای استفاده از متخصصان تغذیه اعلام می‌کنند اما در عمل به دلیل داشتن هزینه‌های بالا قادر به اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای نیستند. حتی بعضی وقتها دیده شده تیمی به مسابقات مهم اعزام می‌شود، اما به دلیل این که برنامه غذایی کشور مکان برگزاری مسابقات با سبک و ذائقه ورزشکار ایرانی هماهنگ نیست، مربی مجبور می‌شود از سایر گزینه‌ها استفاده کند و در نتیجه ورزشکار دچار افت عملکرد می‌شود. به هر صورت این که در کشور ما چه تمهیداتی برای تغذیه ورزشکاران و مکمل‌های غذایی صورت گرفته دغدغه‌ای است که ورزشکاران با آن دست به گریبان هستند.

 

فرج زاده افزود: اگر آمار ادعای ورزشکاران در استفاده غیرعمدی از مکمل‌های آلوده را مرور کنیم می‌بینیم یکی از کشورهایی هستیم که آمار مکمل‌های آلوده در آن بالاست و متاسفانه خیلی از مکمل‌ها از منابع نامطمئن تهیه می‌شود. بنابراین باید نظارت دقیقی از این نظر بر روی افراد اعزامی صورت بگیرد.

 

وی گفت: به ورزشکاران توصیه می‌کنم هیچ وقت مکملی را از شخص خاصی تهیه نکنند و برای خرید مکمل حتما به داروخانه مراجعه کنند. ورزشکار باید بداند مکملی که استفاده کند بر چه اساس و به چه منظوری است. شاید یک مکمل در یک دوره زمانی مفید باشد و در یک دوره اثر مثبتی برای ورزشکار به دنبال نداشته باشد. ورزشکار قبل از مصرف هر مکملی باید با مشاورین تغذیه مشورت کند و سپس اقدام به مصرف آن نماید.

 

رییس شورای تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار کرد: برنامه تغذیه و مکمل تابع یک دوره مشخصی است. ورزشکار بعد از 8 تا 10 هفته برنامه تمرینی، برنامه غذایی و مکمل خود را نیز برحسب این فواصل زمانی باید تغییر دهد و همان شیوه را ادامه ندهد.  اگر یک برنامه تمرینی و تغذیه‌ای که برای هم‌تمرینی‌ یک ورزشکار موفقیت آمیز بوده، ورزشکار نباید براساس همان برنامه تمرینی و تغذیه‌ای برنامه‌های خود را پیش ببرد، شاید این مکمل برای هم‌تمرینی‌اش نتیجه‌بخش باشد، اما برای او امکان دارد نتیجه عکس بدهد.

 

فرج‌زاده در پایان افزود: متاسفانه برنامه کلی و درازمدتی برای تغذیه و برنامه تمرینات ورزشکاران وجود ندارد و مدیران تنها به کسب مدال فکر می‌کنند. ضمن این که بین وزارت بهداشت، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان در این زمینه همگرایی وجود ندارد. متاسفانه مکمل‌های آلوده، غیرمطمئن و تاریخ گذشته به هر نحو و بدون وجود نظارت حساب شده به فروش می‌رسند و نطارتی در این زمینه وجود ندارد.

 


منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/