پیکر دین محمد زنگشاهی که روز گذشته بر اثر بیماری کبدی درگذشت، عصر امروز جمعه (پنجم مرداد ماه) در میرجاوه تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

 

دین محمد زنگشاهی، فرزند یکی از معتبرترین نوازنده‌های قیچک (سرود) و موسیقدانان مطرح منطقه سرحد بلوچستان بود اما هیچکدام از فرزندان او هنر پدر را ادامه ندادند.  

 

او یکی از منابع موسیقیایی منطقه سرحد و از معدود هنرمندان موسیقی اقوام ایران است که با پیگیری و تلاشش توانست در حوزه موسیقی بلوچستان کتاب تالیف کند و بخش‌هایی از کاردان موسیقی خودش و اشعار مرتبط با صوت‌ها و ترانه‌های بلوچی را ثبت و ضبط کند. به گفته علی مغازه‌ای ـ پژوهشگر موسیقی اقوام ـ متاسفانه کتاب او چاپ و پخش مناسبی نداشت و کمتر کسی در جریان آن است.   

 

دین محمد زنگشاهی در زمان حیاتش در مراسم اختتامیه نخستین فستیوال آینه‌دار با حضور استاد محمدرضا شجریان مورد تجلیل قرار گرفت.

 

در ادامه قطعه «شوشکو جان» از اجراهای این هنرمند که به طور اختصاصی در اختیار گیتا قرار گرفته است را می‌شنوید؛ این قطعه که در مراسم عروسی مناطق سرحد، خاش و میرجاوه اجرا می‌شود، در فستیوال آینه‌دار سال ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان اجرا شده است.

 

تبورک توسط خداداد شکل زهی (نوازنده تنبورک)، اسماعیل مهرآیی (نوازنده دُهلک) و دین محمد زنگشاهی (نوازنده قیچک و خواننده) این قطعه هستند.  

 

دین محمد زنگشاهی ـ پیشکسوت موسیقی اقوام بلوچستان ـ بعد از گذراندن یک دوره بیماری روز گذشته (چهارم مرداد ماه) بر اثر بیماری کبدی در بیمارستان میرجاوه درگذشت.

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/