سر تیم سابق تیم‌های حفاظتی و مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‌ها معتقد است: ترور سفیر روسیه در ترکیه در رفتار محافظ آقای ظریف بی‌اثر نبوده و به عاملی برای دقت بیشتر انجامیده، البته زاویه سر محافظ وزیر امور خارجه بیش‌ازاندازه به سمت راست گرایش پیداکرده، اما حرکتش کاملاً طبیعی بود.

 

نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در حالی برگزار شد که رفتار یکی از محافظ‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در این اجلاس حاشیه ساز شد.

 

تصاویری که از این نشست به انتشار درآمد، نشان می‌دهد که یکی از محافظان وزیر امور خارجه کشورمان با دقت فراوان محافظ وزیر خارجه ترکیه را زیر نظر دارد و چشم از وی برنمی‌دارد.

 

این موضوع نگرانی محافظ دکتر ظریف که ناشی از موج ناامنی و عدم امنیت در کشور ترکیه تعبیر شد از سوی ناظران به کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه به دست یکی از پلیس‌های تأمین امنیت این کشور در حین سخنرانی، مرتبط دانسته شد.

 

یک نیروی باسابقه و بازنشسته سپاه در امور حفاظتی و مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‌ها در این رابطه گفت: دراین‌باره چندین عکس دیدم، در چنین مواردی باید به عقب برگشت و دید که محافظ شرایط خاصی دارد و هر حرکت آن با زمینه‌ای همراه خواهد بود. با توجه به اینکه چند سال است در کشور کار حفاظتی از شخصیت‌های مختلف را انجام می‌دهم، بعد از حادثه‌ای که برای سفیر روسیه پیش آمد، می‌توان زمینه حضور چنین نیروی‌های حفاظتی در مراسم مورداشاره و رفتارهایی ازاین‌دست را به آن اتفاق مربوط دانست.

 

وی در رابطه با وضعیت سفیر روسیه در ترکیه اظهار داشت: شرایط مکان و جغرافیا نمایشگاهی که سفیر در آنجا بود جای تأمل دارد. سفیر روسیه بدون محافظ و پوشش به آن مکان رفته بود و فردی که ترور را انجام داد، به‌عنوان پلیس حاضرشده بود؛ اما اجلاس مورداشاره در این گفت‌و‌گو بلافاصله بعدازاین حادثه برگزار شد که افراد خاصی مانند وزیر خارجه ایران، ترکیه و روسیه در آن حضور داشتند.

 

مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‌ها درباره نقش محافظان در چنین نشست‌هایی تأکید کرد: اصولاً محافظان محدودیت ایجاد می‌کنند زیرا نباید در این فضا ازنظر امنیتی به هرکسی اجازه ورود دهند، بنابراین تمامی افراد مورد بازرسی قرار می‌گیرند و هر فردی اجازه حضور نخواهد داشت. البته با تمام این تمهیدات احتمال ورود نفوذی‌ها وجود دارد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: محافظی که پشت سر آقای ظریف قرار داشت به‌احتمال‌زیاد بر اساس توصیه سرتیم چنین ایستاده بود، زیرا محافظان وزیر امور خارجه بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند. البته شاید بحث عکاسی هم باشد، این‌گونه که عکس به‌گونه‌ای گرفته‌شده باشد که صورت محافظ به سمت دیگری است.

 

سرتیم سابق تیم‌های حفاظتی یادآور شد: با تمام این‌ها بازهم تأکید می‌کنم که ترور سفیر روسیه توسط یک پلیس ویژه در ترکیه در این رفتار محافظ آقای ظریف بی‌اثر نبوده و به عاملی برای دقت بیشتر انجامیده، البته زاویه سر محافظ وزیر امور خارجه بیش‌ازاندازه به سمت راست گرایش پیداکرده، اما حرکتش کاملاً طبیعی بود.

 

وی افزود: ازآنجاکه محافظ‌ها همیشه به‌صورت آماده‌باش هستند و احتمالات را در نظر می‌گیرند که خطر از سوی هرکسی حتی یک گارسون یا موتورسوار می‌تواند باشد، رفتار این محافظ هم به خاطر انجام دقت بیشتر بوده است.

 

این نیروی باسابقه و بازنشسته سپاه در امور حفاظتی در پاسخ به این سؤال که آیا نمونه‌ای از چنین سوءقصدهایی وجود دارد، پاسخ داد: تنها موردی که در حال حاضر درباره آن حضور ذهن دارم، ترور خانم گاندی توسط محافظش بود، براین اساس به محافظان انگیزه‌های ترور برای جلوگیری از آن آموزش داده می‌شود.

 

وی دراین‌باره که آیا محافظان در چنین نشست‌هایی می‌توانند با اسلحه حاضر شوند، گفت: بله. البته از قبل اعلام می‌کنند که سلاح به همراه دارند. بیان خاطره‎ای  می‌تواند در فهم رفتار تیم حفاظتی آقای ظریف بیشتر کمک کند. در سال 60-61 نخست‌وزیر ترکیه سفری به ایران داشت وقتی برای همراهی او به فرودگاه رفتیم، ملاحظه شد ایشان با محافظان بسیار ورزیده‌ای به ایران آمده است که انگار در حال ورود به منطقه جنگی هستند، اما پس از یکی دو روز که به لحاظ امنیتی اطمینان حاصل کردند، سلاح‌ها را کنار گذاشتند.

 

این مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‌ها تأکید کرد: مطابق روال معمول کشور میزبان وظیفه دارد تا حفاظت مهمان را بر عهده بگیرد، اما حفاظت از فرد درجه‌یک صرفاً بر عهده آنان است. برفرض همسر، رئیس دفتر، خبرنگار یا پزشک شامل آن نمی‌شود و این وظیفه بر عهده محافظانی است که مهمان با خود به کشور مقصد می‌برد.

 

وی در این رابطه که شیوه حفاظت در مراسم‎های بین‌المللی در پروتکلی از قبل توسط تیم امنیتی کشور مهمان و میزبان طراحی می‌شود، اظهار داشت: تمام کشور‌ها یک پروتکل کلی دارند که بر اساس موقعیت و فضا تعداد محافظ‌ها را مشخص می‌کنند؛ مثلاً تمامی مشخصات حتی نوع سلاح از قبل اعلام می‌شود زیرا برفرض اگر آن سلاح دزدیده یا به هر دلیلی از دست محافظ خارج شود باید بدانند که نوع آنچه بوده است، درواقع تمام این سؤالات از وزارت خارجه پرسیده می‌شود و درنهایت کارت‌هایی برای آنان از طرف کشور مهمان صادر می‌کنند که برای ورود تیم امنیتی به برخی جا‌ها محدودیت وجود نداشته باشد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در یک برنامه سه‌جانبه تعداد محافظ‌ها از مذاکراتی مانند 1+5 بیشتر بوده است، گفت: از این تعداد محافظ من هم تعجب کردم زیرا همان‌طور که ترک‌ها دو محافظ در سالن داشتند ما هم از دو محافظ در آنجا استفاده کردیم، به‌هرحال حتماً هماهنگ شده و شاید شرایط به لحاظ حضور متعدد خبرنگاران و افراد غیرسیاسی به‌گونه‌ای بوده که این نیاز احساس شده است.

 

مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‌ها دراین‌باره که با توجه به مسئولیت کشور میزبان در حفظ امنیت در این مراسم‎ها آیا حضور تیم امنیتی دیگر کشور‌ها در حین مراسم به فرار کشور میزبان از بار مسئولیت ربط پیدا نمی‌کند، یادآور شد: خیر، برای درک بهتر این موضوع می‌توانم مجددا خاطره‌ای نقل کنم، در سفر آقای هاشمی رفسنجانی به سنگال حادثه‌ای پیش آمد. در حین یک مراسم منافقین می‌خواستند به ایشان تخم‌مرغ پرت کنند، محافظان سنگالی نتوانستند جلوگیری کنند، اما محافظان کشور ما موفق به ایجاد ممانعت از این کار شدند. البته نمی‌توانستیم با آن‌ها درگیر شویم فقط حق ممانعت داشتیم. در کل امنیت بر عهده کشور میزبان است اما تا حدی که جلب‌توجه نشود، اجازه کار به تیم محافظتی داده می‌شود.

 

وی درباره پروتکل امنیتی و محافظتی برای مقامات سیاسی در داخل کشور، تصریح کرد: رده‌های حفاظتی چهره‌های سیاسی، مختلف است. بر مبنای آن تعداد محافظ و نوع اتومبیل و روش آن فرق می‌کند. حتی این امکان وجود دارد در مواردی از پلیس راهبر و نیروی امدادی استفاده شود. درهرحال این امر بستگی به فرد محافظت‌شده دارد و بر مبنای میزان تهدیدی است که می‌تواند شامل حال آن شخصیت شود. به‌طور نمونه هنوز آقای ناطق نوری محافظ دارد، یا آقای ولایتی البته الآن سمت سیاسی دارد اما قبل از آن‌هم محافظ داشت. یا از آقای احمدی‌نژاد محافظت به عمل می‌آید. برمبنای میزان تهدید محافظان پررنگ یا کمرنگ و کم‌وزیاد می‌شوند تا زمانی که خطر و تهدید از بین برود.

 

منبع: خبرگزاری گیتا