به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه دستور برنامه‌ریزی برای ساخت دیوار حائل در طول مرز کشورش با مکزیک را صادر کرد.

 

وی روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با "فاکس نیوز" برای توجیه تصمیم خود اسرائیل را مثال زد و گفت: این دیوار ۹۹.۹ درصد مهاجرت غیرقانونی را متوقف کرد.

 

منظور ترامپ دیواری است که در طول مرزهای اراضی اشغالی با مصر در سال ۲۰۱۴ ساخته شد. بسیاری از مهاجران آفریقایی غیرقانونی از این مرزها عبور می‌کردند.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتی نوشت: ترامپ کار درستی می‌کند. دیواری در طول مرزهای جنوبی "اسرائیل" ساخته شد و این دیوار تمامی مهاجران غیرقانونی را متوقف کرد. موفقیت بزرگی است. فکر بزرگی است.

 

نتانیاهو که ریاست تندروترین دولت در تاریخ اسرائیل را برعهده دارد خرسندی خود را از دونالد ترامپ پنهان نکرده است.

 

تقدیر نتانیاهو از دونالد ترامپ انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشت. وزارت خارجه مکزیک از توئیت نتانیاهو درباره دیوار حائل در مرز با آمریکا به شدت انتقاد و اعلام کرد که دولت این کشور سفیر اسرائیل را احضار و میزان نارضایتی‌اش از این پیام نتانیاهو را اعلام کرده است.

 

این وزارتخانه افزود: مکزیک دوست اسرائیل است و نتانیاهو باید براین اساس رفتار کند. همچنین روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت که این اقدام نتانیاهو خشم شمار زیادی از مکزیکی‌های اصالتا یهودی را به دنبال داشت.

 

هاآرتص نوشت: این توئیت نتانیاهو نشان دهنده این است که وی خود را وارد درگیری سیاسی در آمریکا بر سر طرح ترامپ و در واقع وارد بحران میان آمریکا و مکزیک کرده است.

 

سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نیز گفت: شرایط موجود بین اسرائیل و شبه جزیره سینا کاملا با شرایط آمریکا و مکزیک فرق دارد. برای همین دیوار حائل اسرائیل با آمریکا تفاوت زیادی دارد. اینجا موفقیت‌آمیز بوده اما در آمریکا نه.

 

وی گفت:‌ سخت است که بفهمیم چرا نتانیاهو خود را وارد این جدل در سیاست آمریکا کرده است مگر اینکه نتانیاهو دنبال حمایت از خواسته‌های خودش باشد. اما خواسته نتانیاهو چیست؟ لغو توافق هسته‌ای با ایران؟ انتقال سفارت آمریکا به قدس؟ حمایت از شهرک‌سازی؟ به نظر من گویی ترامپ عملا بر نتانیاهو فشار می‌آورد.

 

مکزیک و آمریکا اخیرا درگیری لفظی را درباره تعهد ترامپ برای ساخت دیوار حائل دارند و مکزیک اعلام کرده که هزینه‌های ساخت این دیوار را نمی‌پردازد. رئیس جمهور مکزیک روز پنجشنبه سفرش به نیویورک را لغو کرد.

آسیا، خاورمیانه

منبع: خبرگزاری گیتا