روزنامه آمریکایی با درخواست از «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور برای تلاش برای تعلیق درآوردن ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا، این طرح دونالد ترامپ را خطرناک و در عین حال بزدلانه خوانده است.

 

نیویورک تایمز در یادداشتی درباره ممنوعیت ورود مسلمانان هفت کشور به آمریکا نوشته است: «اولین تلفات و قربانیان این سیاست متعصبانه، بزدلانه و شکست خورده، همان آنهایی بودند که بامداد روز شنبه در فرودگاه‌‎های آمریکا حضور داشتند».

 

این روزنامه  ادامه داد: «این دستور که در روز بزرگداشت هولوکاست صادر شد، در واقع نشاندهنده قساوت و بی تفاوتی رئیس‌جمهور نسبت به تاریخ و عمیقترین درسهای آمریکا درباره ارزشهای خودش است. این دستور، فاقد هر منطقی است. این دستور حملات 11 سپتامبر را شامل می‌شود اما کشورهای ربایندگان(هواپیماهایی) که با آن توئطه تروریستی انجام شد را مستثنی می‌کند البته شاید این موضوع تصادفی نباشد که خانواده ترامپ با چند تا از این کشورها روابط تجاری دارد».

 

نیویورک تایمز می‌نویسد: «سند(مربوط به فرمان ترامپ) اگرچه صراحتا اشاره‌ای به هیچ دینی ندارد اما در حالی که مسلمانان را استثنا می‌کند به افراد دیگر اعتقادات اجازه ورود می‌دهد. ادبیات و زبان به کار رفته در این حکم کاملا روشن می‌کند که بیگانه هراسی و اسلام هراسی غالب در دوران کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، قرار است به ریاست جمهوری او هم صدمه بزند.   

 

این رسانه وابسته به دموکرات‌ها تصریح کرد: «بی انصافی و نادرست بودن این سیاست جدید، باید برای دادگاه‌ها، کنگره آمریکا و اعضای مسئول کابینه آقای ترامپ کفایت کند تا فورا این دستور را کنار بزنند. اما دلیل متقاعدکننده‌تری وجود دارد: این فرمان، به شدت خطرناک است. گروه‌های افراطی از آن برای ترویج ایده و نظرشان مبنی بر اینکه آمریکا در جنگ با اسلام است و نه در جنگ با تروریست‌ها،  استفاده خواهند کرد».

 

نیویورک تایمز نوشت: «جمهوریخواهان در کنگره که یا ساکت هستند یا تلویحا حامی ممنوعیت(ورود مسلمانان) هستند، باید این موضوع را تشخیص دهند که تاریخ آنها را به عنوان افرادی ترسو و بزدل یاد خواهد کرد».

 

این رسانه آمریکایی افزود: «شاید هیچ کسی در قیاس با جیمز متیس وزیر دفاع آقای ترامپ در موقعیت بهتری برای اجبار به تعلیق درآوردن این سیاست قرار نداشته باشد.  آقای متیس در جریان مبارزات انتخاباتی(2916) به درستی درباره خطرات طرح پیشنهادی ممنوعیت مسلمانان صحبت کرده و تصریح کرده بود که "این جور چیزها، به ما آسیب و ضرر زیادی وارد می‌کند و امواج شوک آوری به سیستم بین‌المللی ارسال می‌کند».

 

نیویورک تایمز در پایان هشدار داد: «سکوت کنونی او(جیمز متیس) برای همه آنهایی که تعهد او به امنیت آمریکا را می‌ستایند، هشداردهنده است. آقای متیس و دیگر مقامات ارشد دولت خودشان به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند از این اقدام بی معنا و انحرافی حمایت کنند. در صورتی که چنین کنند، نه فقط نام و اعتبارشان را لکه دار می‌کند بلکه آنها را در کنار گذاشتن و واگذاشتن ارزشهای آمریکا  و به خطر انداختن هموطنان آمریکاییشان همدست(ترامپ) خواهد کرد». 

منبع: خبرگزاری گیتا

آمریکا، خاورمیانه، بین المللی