به نقل از پایگاه اکسپرس، کنگره آمریکا دستور انجام تحقیقاتی را درباره "حیات رهبری سیاسی و نظامی" چین و روسیه در زمان بروز جنگ صادر کرده است. به گفته تحلیلگران نظامی، می‌توان گزارش مذکور را اینگونه تفسیر کرد که آمریکا در حال آماده شدن برای اجرای یک حمله بازدارنده علیه آن دو کشور است.

 

طبق یک گزارش، آژانس‌های اطلاعاتی و فرماندهی استراتژیک آمریکا که مسوول نیروهای هسته‌ای آمریکا هستند، این تحقیقات را انجام می‌دهند.

 

تاد پیرس، سرگرد بازنشسته ارتش آمریکا و مورخ به اسپوتنیک گفته است: هیچ کشوری قصد حمله به ما را ندارد مگر ‌آنکه بتواند از حمله بازدارنده ما جان سالم به در ببرد. می‌توان انتظار تلافی را داشت. دلیل انجام این تحقیق این است که اطمینان حاصل کنیم که مرکز فرماندهی و کنترل آنها را می‌توانیم در اولین حمله از بین ببریم.

 

براساس گزارش "قانون اختیار دفاع ملی ۲۰۱۷"، کنگره دستور انجام تحقیقی را داده تا حیات رهبری سیاسی و نظامی روسیه و چین و ادامه برنامه‌ها و فعالیت‌های دولتی آنها بررسی شود.

 

این گزارش از مدیر اطلاعات ملی خواست تا ۱۵ ژانویه یعنی پنج روز پیش از روی کار آمدن ترامپ، تحقیق مذکور را به کمیته‌های کنگره ارائه دهد. قانون اختیار دفاع ملی همچنین باید شناسایی کند که رهبران ارشد سیاسی و نظامی چین و روسیه در زمان وقوع بحران و یا جنگ در کجا جمع می‌شوند.

 

یکی از افسران سابق سیا به نام فیل جرالدی هم با بیان مجدد دیدگاه پیربس گفت که این مطالعه بخشی از ارزیابی‌های جامع معمول اس که توسط آژانس‌های اطلاعاتی ارتش انجام می‌شود.

آسیا، آمریکا، بین المللی

منبع: خبرگزاری گیتا