به نقل از شبکه بلومبرگ، نبیله مسرالی، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل در پاسخ به سوالی درباره ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران گفت: توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی شامل برنامه موشکی بالستیک ایران نمی‌شود، بنابراین آزمایشات آن نقض این توافق نیست.

 

وی ادامه داد: این شورای امنیت است که باید درباره این‌که قطعنامه 2231 نقض شده است یا نه، تصمیم‌گیری کند.

 

بر اساس این گزارش، شبکه فاکس نیوز روز دوشنبه(۱۱ بهمن) به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران روز یک‌شنبه یک موشک بالستیک دور-برد آزمایش کرده که در یک سامانه موشکی در نزدیکی شهر سمنان واقع در شرق ایران انجام شده است.

 

شورای امنیت سازمان ملل نیز به درخواست آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

 

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست، آزمایش موشکی در ایران را مطلقا غیرقابل قبول خواند و مدعی شد: این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت است که در سال ۲۰۱۵ به تأیید رسیده و امضا شده است.

 

هیلی همچنین مدعی شد که چنین موشکی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.

 

وی با ادعای این‌که آزمایش موشکی ایران تهدید ایجاد کرده، افزود: ما قوی خواهیم بود و اقدام خواهیم کرد و هر آنچه برای محافظت از شهروندان آمریکا لازم باشد را انجام خواهیم داد.

 

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای انجام آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده است، گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک جزئی از برجام نیست.

 

وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.

 

ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 به موشک‌ بالستیکی اشاره شده است که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند.

 

وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم.

 

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز بدون ورود به موضوع صحت و ماهیت اخبار منتشر شده، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: انجام هرگونه آزمایش موشک‌ بالستیک توسط جمهوری اسلامی ایران، در تطابق کامل با حقوق مسلم و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی گفت: برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، صرفاً ماهیت دفاعی داشته و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران «برای برخوردار بودن از قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و بنابراین در حوزه صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی گیرند. آزمایشات موشکی حق ذاتی و مسلم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت و منافع ملی خود بوده و اعلام نظر در مورد آنها خارج از صلاحیت هر کشور یا نهاد بین‌المللی است.

 

آسیا، ایران، آمریکا، بین المللی
منبع: خبرگزاری گیتا