یک روزنامه آلمانی «دی ولت» روز پنجشنبه (امروز) به نقل از آنچه منابع اطلاعاتی نامید، نوشت که ایران روز یکشنبه هفته جاری علاوه بر آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد، یک موشک کروز نیز آزمایش کرده است.

طبق این ادعای جدید، موشک کروز آزمایش شده «سومار» نام دارد و می‌تواند کلاهک اتمی حمل کند. دی ولت نوشت که سازمان اطلاعات خارجی آلمان یا مقامات ایران در این خصوص هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

 این روزنامه آلمانی مدعی شده است که موشک کروز سومار در ایران ساخته شده است و در اولین آزمایش موفق خود حدود 600 کیلومتر بُرد داشته است. طبق ادعای این گزارش، این موشک ظاهراً قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد و بُردی معادل دو الی سه هزار کیلومتر دارد.
 

عدم اشاره به موشک‌های کروز در قطعنامه‌ها علیه ایران

این گزارش ادامه داد که مهار موشک‌های کروز در مقایسه با موشک‌های بالستیک سخت‌تر است زیرا آنها در ارتفاعات پایین‌تر پرواز می‌کنند و می‌توانند از رادارهای دشمن فرارکنند و سامانه‌های دفاع موشکی را عاجز کنند و اهدافی که در عمق قلمرو دشمن است، هدف بگیرند.

یک کارشناس امنیتی به دی ولت اعلام کرد که بزرگترین مزیتی که برای ایران وجود دارد این است که موشک‌های کروز در هیچ‌یک از قطعنامه‌های شورای امنیت که کار بر روی موشک‌های بالستیک با قابلیت‌ حمل سلاح‌های اتمی را ممنوع می‌کند، مورد اشاره قرار نگرفته است.

ایران روز چهارشنبه تأیید کرد که یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرده است اما در ادامه گفت که این آزمایش در تناقض با برجام یا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست.

 

ایران، اروپا، بین المللی

منبع: خبرگزاری گیتا