دادستان کل ایالت واشنگتن آمریکا متعهد شده تا "انگیزه‌ اصلی" ترامپ در صدور دستور مهاجرتی جنجالی را بر ملا کند. این اقدام می‌تواند به بررسی روند تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهوری‌ آمریکا در حوزه امنیت ملی ختم شود.

 

 به نقل از خبرگزاری رویترز، دستور جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در ۲۷ ژانویه موقتا ورود مسافرانی از هفت کشور شامل ایران را به ایالات متحده آمریکا ممنوع می‌کرد. اما دادستان ایالت واشنگتن، دستور ترامپ را به چالش کشید و یک قاضی فدرال به لغو آن رای داد و حکم او در دادگاه استیناف هم تایید شد.
  

دولت ترامپ مدعی است که این ممنوعیت از ورود "تروریست‌های بالقوه" به آمریکا جلوگیری می‌کند و تبعیض‌آمیز هم نیست؛ چرا که در متن دستور اجرایی ترامپ به هیچ دین مشخصی اشاره نشده است!
 

باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن یکشنبه گفت، با جدیت برای دستیابی به اسناد مکتوب و ایمیل‌های مقام‌های دولتی آمریکا تلاش می‌کند؛ چرا که ممکن است مدارکی یافت شود که نشان دهد دستور ترامپ بر خلاف قانون اساسی علیه مسلمانان بوده باشد.
 

او همچنین گفت که برای عزل مقام‌های دولتی وارد عمل می‌شود. کارشناسان حقوقی معتقدند که اگر این اقدامات انجام شود، دادگاه در شرایط ناشناخته و جدیدی قرار می‌گیرد.
 

جان یو، وکیل سابق دادگستری آمریکا در دولت جورج بوش گفت: این ایده که بخواهیم انگیزه را بررسی کنیم، هرگز قبلا در مورد یک رئیس‌جمهوری اجرا نشده است. این امر نشان دهنده گسترش جدی نظارت قضایی بر اقدامات رئیس‌جمهوری و کل قوه مجریه آمریکا خواهد بود.
 

رئیس‌جمهوری آمریکا شدیدا از رای قاضی فدرال واشنگتن برای لغو تصمیم جنجالی‌اش انتقاد کرده و قول داده به زودی دستور اجرایی دیگری در این رابطه صادر کند.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا