وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: علت اینکه اوباما سر میز مذاکرات حاضر شد این بود که تحریم‌ها علیه ایران نتیجه‌ای نداشت.
 

محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ  در گفت‌وگو با برنامه «کریستین امانپور» خبرنگار ارشد شبکه سی ان ان  گفت: علت اینکه اوباما سر میز مذاکرات حاضر شد، این بود که تحریم ها علیه ایران نتیجه‌ای نداشت.
 

 ظریف تصریح کرد: معتقدم همه از جمله کارشناسان در آمریکا می دانند که توافق هسته ای، بهترین توافق برای همه طرفهای مطرح بوده است. این توافق، پیروزی دیپلماسی بر عنصر قهری بود زیرا اجبار دیگر نتیجه ای ندارد.
 

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: اشغالگری آمریکا در عراق عامل شکل گیری داعش بوده است. معتقدم حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه، عامل جذب افراطیون و جذب نیروهای جدید از میان جوانان سرخورده است.
 

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، ظریف در پاسخ به سوالی درباره تحریمهای جدید آمریکا ضد ایران و اظهارت ضد ایرانی رییس جمهور جدید امریکا نیز گفت: اول باید بگویم که همه در 38 سال گذشته ایران را آزمایش کردند. همه آنها می دانند که ایران به سختی تحت تاثیر تهدیدات قرار می گیرد. ما در مقابل تهدید پاسخ خوبی نشان نمی دهیم اما پاسخ بسیار خوبی به احترام، احترام متقابل و منافع متقابل می دهیم.
 

من معتقدم رئیس جمهور اوباما و دولت او همه گزینه های دیگر را امتحان کردند، آنها نخستین کسانی بودند که تحریم های فلج کننده را  امتحان کردند، نتیجه این بود که وقتی آنها تحریم ها را شروع کردند ما  کمتر از دویست سانتریفوژ داشتیم که می چرخیدند اما زمانی که به پای میز مذاکرات آمدند ما بیست هزار سانتریفوژ داشتیم که می چرخیدند. پس علت آمدن رئیس جمهور اوباما و جان کری وزیر امور خارجه، پای میز مذاکره این بود که تحریم ها کارایی نداشتند.

 

منبع: خبرگزاری گیتا