«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از اقدام اخیر هلند در ممانعت از ورود کاروان وزیر خانواده ترکیه به خاک هلند، روز یکشنبه (امروز) تأکید کرد که «آمستردام» بهای رفتارهای خود علیه وزرای آنکارا را خواهد پرداخت.
 

وی در ادامه سخنرانی هشدارآمیز روز گذشته خود علیه هلند، گفت: من نسبت به ظهور نازیسمی که خفته بود، هشدار دادم، این نازیسم امروز بار دیگر با آغاز دشمنی غربی علیه ترکیه، بیدار شده است».
 

مقامات کشور هلند به «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در خصوص سفر به این کشور و سخنرانی برای اتباع ترکیه که در هلند مستقر هستند هشدار داده بودند اما چاووش اوغلو بدون توجه به این هشدارها عازم هلند شد که اجازه ورود به این کشور اروپایی را به وی ندادند.
 

روز شنبه (دیروز)، مقامات هلند همچنین مانع از ورود کاروان وزیر خارجه ترکیه به این کشور شدند.
 

این مسئله خشم ترکیه را برانگیخت و اردوغان را به واکنش وادار کرد و در اظهاراتی آتشین گفت: «این حق هر وزیر ترکیه‌ای هست که برای دیدارهای دیپلماتیک خود، به هر کشوری که خواست، برود».
 

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: « ترکیه،موضع خود در قبال هلند را پس از انتخابات مشخص خواهد کرد و امکان ندارد که در قبال رفتار دور از ادبی که وزرای ما با آن روبرو شدند، سکوت کنیم و هلند معنای دیپلماسی را خواهد فهمید».
 

وی همچنین به بحث کودتای ماه ژوئیه سال گذشته میلادی در ترکیه اشاره کرد و گفت: غرب امید داشت که کودتای ترکیه پیروز شود».
 

اردوغان سپس اینگونه توضیح داد: «ما اسناد و دلایلی در اختیار داریم که نشان می‌دهد گروهک‌های تروریستی موجود در شرق، اسلحه‌هایی غربی دارند.»
 

رئیس‌جمهور ترکیه به بحث سوریه نیز پرداخت و گفت: «با ولادیمیر پوتین درباره جزئیات وضعیت «منبج» صحبت کردم؛ ما سوریه را از هر گروهکی که ترکیه را تهدید می‌کند، پاکسازی خواهیم کرد.»


منبع: خبرگزاری گیتا