نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد رسانه‌های آمریکا حملات تروریستی را که توسط مسلمانان به ویژه حملاتی که عامل آن یک مسلمان خارجی است، بیشتر پوشش می‌دهند تا حملاتی که توسط کس دیگری صورت می‌گیرد.
 

 به نقل از نشریه ایندیپندنت، این در حالی است که مسلمانان در مقایسه با غیرمسلمانان بسیار کمتر دست به حملات تروریستی می‌زنند. اما براساس این مطالعه زمانی که حملات از سوی مسلمانان صورت می‌گیرد 4.5 برابر بیشتر از سایر حملات تروریستی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند.
 

محققان دانشگاه جورجیا در ابتدا تمامی حملات تروریستی آمریکا بین سال‌های 2011 تا 2015 را بررسی کرده‌اند. اطلاعات تروریسم جهانی که نتیجه این بررسی‌ها بود تروریسم را این چنین تعریف کرده است: تهدید یا استفاده از نیروهای غیرقانونی و خشونت از سوی یک عامل غیردولتی به منظور دستیابی به اهداف سیاسی،‌ اقتصادی،‌ مذهبی یا اجتماعی از طریق ایجاد رعب و وحشت.
 

این محققان در این باره توضیح دادند: از 11 سپتامبر 2001 مردم آمریکا پس از شنیدن واژه تروریسم بلافاصله به مسلمانان فکر می‌کنند اما مساله این است که تروریسم وجهه‌های مختلفی دارد.
 

در اطلاعات تروریسم جهانی همچنین به حملاتی چون حمله فریزیر گلن میلر، یک سفیدپوست و یکی از اعضای سابق کو کولوس کلان در کانزاس، حمله رابرت دیر در کولورادو و حمله مایکل پیج به یک معبد سیکا در ویسکانسین و بسیاری دیگر از حملاتی که توسط غیرمسلمانان صورت گرفته اشاره شده است.
 

در مجموع تیم این تحقیق که متشکل از اساتید برجسته دانشگاه جورجیاست 89 حمله را مورد بررسی قرار دادند که از سوی عوامل مختلفی طی یک دوره پنج ساله در آمریکا صورت گرفته است.
 

براساس نتایج این بررسی ها بین سال‌های 2011 تا 2015 در آمریکا مسلمانان تنها عامل 12.4 درصد حملات بوده‌اند.
 

در ادامه محققان به پوشش خبری هر یک از این حملات رسیده و آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند.
 

در هر مقاله‌ای که درباره این حملات نوشته شده از واژه اقدام تروریستی نیز استفاده شده است.
 

این محققان 2413 مقاله خبری به دست آوردند که درباره هر یک از این حملات نوشته شده درحالی که عاملان یا قربانیان آن را مرتبط با تروریسم دانسته‌اند.
 

این در حالی است که در میان این 89 حمله 24 مورد آنها هرگز موضوع پوشش خبری رسانه‌های مورد بررسی قرار نگرفتند.
 

در حالی که حملات تروریستی مسلمانان تنها 12 درصد حملات در آمریکا را به خود اختصاص می‌داده 44 درصد پوشش خبری متعلق به این حملات بوده است.
 

در این میان تنها 5 درصد از تمامی حملات تروریستی از سوی عامل مسلمان و خارجی بوده که این چهار حمله 32 درصد کل پوشش رسانه‌ای را به خود اختصاص داده بودند.
 

اگر این ارقام را بخواهیم به صورت واقعی مطرح کنیم به صورت میانگین نیز می‌توان گفت: ‌حملات عوامل مسلمان داخلی مورد پوشش 90.8 مقالات خبری قرار گرفته‌اند در حالی که حملات افراد مسلمان خارجی در 192.8 مقاله خبری پوشش داده شده‌اند و سایر حملات به صورت میانگین در 18.1 مقاله خبری مورد اشاره قرار گرفتند.
 

محققان این مطالعه خاطر نشان کردند که "هرچند شاید این حملات از منظر بین‌المللی نیز حائز اهمیت باشد اما تمرکز نامتناسب رسانه‌های آمریکایی بر حملات کمتر مسلمانان منجر به این شده است که آمریکایی‌ها بیشتر از ناحیه این اقلیت احساس خطر کنند".

 

منبع: خبرگزاری گیتا