منابع مالی در اروپا می‌گویند ایران از بانک مرکزی انگلیس خواسته تا حساب‌های موقت ویژه‌ای را برای بانک‌هایش ایجاد کند اما تا کنون اقداماتش برای رفع موانعی که آن را از سیستم بانکی اروپا جدا نگه‌داشته – علی‌رغم برداشته شدن تحریم‌ها از یک سال قبل – بی‌ثمر مانده است.
 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع بانکی در ایران و غرب و همچنین منابع سیاسی آشنا به موضوع نوشت تهران با درخواست حساب‌های موقت بصورت مستقیم از بانک مرکزی انگلیس، به سمت آن حرکت کرد.
 

چنین حساب‌هایی به بانک مرکزی ایران یا زیرمجموعه‌های بانک‌های ایران در انگلیس اجازه می‌دهد دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را به واحد پول استرلینگ انجام دهند.
 

یکی از منابع غربی می‌گوید: «چنین امری پیام بزرگی به بازار می‌فرستد. کدام بانک بازرگانی دریافت‌های بانکداری انگلیس را متوقف می‌کند؟ هیچکدام. البته بنظر بانکداری انگلیس تمایلی به حل مشکل در حال حاضر ندارد. بانکداری انگلیس در برابر هرگونه دخالت مثبت برای کمک به تجارت میان ایران و بریتانیا مقاومت کرده است.»
 

یک مقام ارشد در سیستم بانکداری ایران که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «بانکداری انگلیس هر فعالیتی مربوط به ایران را تعلیق کرده است.»
 

منبع: خبرگزاری گیتا