محمدرضا باهنر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ظهر امروز چهارشنبه در همایش دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در دانشگاه علوم قرآن و حدیث پردیس تهران برگزار شد،‌ اظهار داشت: از نظر کیفی طبق نظرسنجی‌ها آقای روحانی اول، قالیباف دوم، رئیسی سوم و جهانگیری چهارم هستند اما از نظر روندها که هم کمیت و هم روند یعنی کاهش و افزایش مهم است؛ آقای رئیسی در حال رشد است و آقای روحانی در حال توقف، آقای جهانگیری از جهت کمی پایین ولی دارای رشد بالایی هستند و آقای قالیباف هر چند  از نظر کمی دوم است اما دارای رشد است. نباید سعی کنند با آمار وارقام مسائل غیرواقعی را القا کنند.
 

وی افزود: دموکراسی یک محاسن و اشکالاتی دارد در دموکراسی آرا را می‌شمارند و وزن نمی‌کنند برای مثال در مجلس اینگونه است اما یکی از اشکالات دموکراسی در مناظرات این است که جمعا نامزدها نظام را می‌تراشند در حالی که در صحبت‌های انتخاباتی خود از دستاوردهای نظام و انقلاب می‌گویند و ما اگر بخواهیم این صحبت‌ها را قبول کنیم یعنی تاکنون نظام هیچ کاری نکرده است.
 

باهنر با اشاره به اینکه آقای جهانگیری اعلام کرد برای کمک به روحانی آمده است تصریح کرد: به احتمال 96 درصد آقای روحانی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان است اما به دلیل اینکه رشد آماری آقای جهانگیری شتابان است ممکن است در هفته‌های آینده اتفاق دیگری بیفتد و این باعث مناقشه در اردوگاه اصلاح‌طلبان خواهد شد.
 

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مجموع آرای آقایان قالیباف و رئیسی حدود 50 درصد می‌رسد خاطر نشان کرد: نتیجه این مسئله این خواهد بود که انتخابات به دور دوم خواهد رفت. شاید نظر اصولگرایان این باشد که هر دو بمانند و این به این دلیل است که اگر آقای رئیسی کنار برود آرایش به سبد آقای قالیباف ریخته نخواهد شد و برعکس.
 

وی با بیان اینکه می‌گویند وقتی که دولت یازدهم را تحویل گرفتیم رشد 6- درصد داشتیم اما ما رشد اقتصادی را در سال 95 به 7 درصد رساندیم بیان کرد: این 7 درصد اضافی دروغ نیست. تولید و فروش نفت ما دو برابر شده است اما آیا همین رقم در سال آینده دو برابر خواهد شد؟ این 7 درصد رشد پایدار نیست.
 

باهنر در ادامه با اشاره به تک‌رقمی شدن تورم گفت: تورم واقعا از 45 درصد تک رقمی شد اما اینجا یک اشکال مبنایی وجود دارد. ما رکود تورمی و یا تورم رکودی داریم و اصلا هدفگذاری برای تورم تک رقمی اشکال دارد و در هدف اول باید رکود از بین برود. اگر در جامعه گردش مالی وجود نداشته باشد تورم کاهش می‌یابد. در هر حال این سیاستگذاری از ابتدا اشکال بود و باید ابتدا تورم را 20 درصد هدفگذاری می‌کردند تا رشد پایدار داشته باشیم و نه رشد زیگزالی.
 

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر مسئولان درک می‌کردند آن سرپرست خانواری را که شرمنده به خانه خود باز می‌گردد نمی‌توانست شب بخوابد گفت: حداقل حقوق شهروندی این است که کسی که در جامعه ما‌ آماده به کار است یک شغل شرافتمندانه داشته باشد.
 

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش یارانه‌ها را منطقی می‌دانید یا خیر تصریح کرد: اگر بخواهیم برای 80 میلیون، یارانه را 3 برابر کنیم خزانه کشور کشش چنین کاری را ندارد اما اگر سه دهک بالای جامعه را حذف کنیم و به دهک پایین بدهیم این شدنی است و ما این را در مجلس تصویب کردیم اما دولت آن را اجرا نکرد. آقایان احتیاط کردند و این کار را انجام ندادند. نکته‌ای که وجود دارد این است که در افزایش یارانه‌ها نباید گداپروری اتفاق بیفتد همینطور که برخی‌ها در جریان یارانه‌ها کار خود را کنار گذاشتند و برای این موضوع باید تدبیری در نظر گرفته شود.
 

باهنر در پاسخ به این سوال که چرا آقای هاشمی به تداوم دولت آقای روحانی تاکید داشت، افزود: دولت آقای روحانی ساخته و پرداخته تفکر خودش است.
 

نماینده سابق مردم تهران افزود: اگر رکود از بین برود و رونق اقتصادی هم کامل شود باز هم 2 تا 3 میلیون نفر از فارغ‌التحصیلان شاغل نخواهند شد خاطر نشان کرد: برای مثال ما در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه هزار دکترای ادبیات فارسی داریم و تنها 50 نفر از اینها می‌توانند جذب شوند و 950 نفر دیگر شغل درآمدزایی نخواهند داشت.
 

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده 4 میلیون شغل قابل تحقق است یا خیر، گفت: ما ناچار هستیم برای رفع بیکاری سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم و معتقد هستم این شدنی است ما 2700 کیلومتر ساحل در خلیج فارس با آبهای آزاد داریم که در آنجا با 10 میلیون جمعیت می‌توانیم 2 میلیون شغل ایجاد کنیم. در برخی کشورها با 100 کیلومتر ساحل کشور خود را به خوبی اداره می‌کنند.
 

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مسئله حقوقهای نجومی گفت: حضرت آقا فرمودند اگر کسی این حقوقها را قانونی گرفته باید پس گرفته شود و کنار گذاشته شود و اگر غیرقانونی بوده است باید علاوه بر اینها محاکمه نیز شود. اما به این نکته هم باید توجه داشت که ما یک هزار مدیر داریم و طبق آماری که داده شده است تنها 500 نفر از اینها حقوقهای نجومی دریافت کرده‌اند و ما مدیران بسیار سالمی داریم.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا