صادق زیباکلام بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: امروزه کشورهای انگشت‌شماری اقتصاد خود را بر محوریت اقتصاد دولتی بنا نهاده‌اند چرا که اقتصاد دولتی نمی‌تواند کارآمد بوده و مشکلات موجود را برطرف کند.
 

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیز اقتصادی صددرصد و کاملا دولتی است، تصریح کرد: علاوه بر ایران کشورهای سوریه، کوبا، کره شمالی و زیمبابوه اقتصاد دولتی دارند که همین امر سبب مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی می‌شود به طوری که بسیاری از شکستهای اقتصادی دولت یازدهم نیز ناشی از وجود اقتصاد دولتی است.
 

این فعال سیاسی فساد و ناکارآمدی را از ویژگیهای اقتصاد دولتی برشمرد و بیان کرد: بخشی از ارکان اقتصاد نیز که غیردولتی خوانده می‌شود کاملا تحت نظر بخش دولتی بوده که همین امر گواه دولتی بودن اقتصاد ایران است که سبب ناکامیهای اقتصادی شد است.
 

زیباکلام با اشاره به صادرات غیرنفتی ایران که گواهی بر ناکارآمدی اقتصاد دولتی است، افزودد: در حالی که در سال 94 کشور ترکیه 150 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته اما به دلیل اقتصادی دولتی حاکم بر ایران این میزان صادرات در ایران به 40 میلیارد دلار هم نرسیده و سبب مشکلاتی در بخش صادرات ایران نیز شده است.
 

وی برجام را بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی دانست و گفت: برخی افراد اصولگرا با توافق هسته‌ای مخالفت کرده و برجام را عاملی می‌دانند که سبب شده تنها ما به آنها امتیاز دهیم که اگر چنین بود آمریکا چطور اعلام می‌کند که برجام به زیان آنهاست.
 

این فعال سیاسی بهبود وضعیت فعالیت جنبش‌های دانشجویی و فضای فعالیت احزاب در دانشگاه‌ها را نیز از دستاوردهای اجتماعی دولت برشمرد و گفت: علاوه بر برجام و موفقیت دولت در عرصه سیاست خارجی، رشد اقتصادی، ثبات در نرخ دلار و ارز و کاهش تورم به زیر 15 درصد، آزادی بیان و فضای مجازی و بهبود وضعیت از دیگر اقدامات و دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا