منابع نزدیک به مذاکرات صلح سوریه در آستانه امروز پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» روسیه اعلام کردند که روسیه، ایران و ترکیه در خصوص مناطق کاهش تنش در سوریه به توافق رسیده‌اند.
 

بنا بر گزارش خبرگزرای تاس، این منابع همچنین اعلام کردند که نشست آتی در خصوص سوریه ممکن است ظرف مدت یک ماه آینده برگزار شود.
 

این منابع تأکید کردند: «کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه در خصوص برخی مفاد یادداشت تفاهم به اجماع رسیده‌اند. کار بر روی این سند در حال تکمیل است».
 

بر اساس این گزارش، قرار است این سند در نشست بعدازظهر امروز به امضا برسد.
 

یک منبع مسئول وابسته به وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق با طرح روسیه درباره ایجاد مناطق کاهش تنش و درگیری موافق است.
 

متن پیشنهاد روسیه که یک منبع معارض آن را اعلام کرد، بر ایجاد 4 منطقه در ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه تأکید دارد.
 

در این متن که تحت عنوان  «پیشنهادات روسیه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در اراضی جمهوری عربی سوریه» آمده است، بر اعزام یگانهای نظامی کشورهای ضامن توافق نظارت بر نظام آتش بس، ایجاد خطوط فاصل در مرزهای این مناطق، ایجاد ایست و بازرسی برای غیر نظامیان بدون سلاح، تضمین وصول کمکهای بشردوستانه، برآورده کردن نیازهای تجاری و تأمین امنیت مراکز نظارت بر تعهد به آتش بس تأکید دارد.
 

بر اساس این طرح، کشورهای تضمین کننده باید شرایط مناسب را برای بازگشت آوارگان به داخل سوریه فراهم کرده و زیرساخت‌ها را پس گرفته و سیستم آبی را وصل و امکانات رفاهی را برای زندگی ساکنان در این 4 منطقه فراهم آورند.
 

منبع: خبرگزاری گیتا