به نقل از پرس تی وی، بنا بر یک گزارش، ریاض در تلاش برای لغو قانونی مصوب که به خانوادۀ قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می‌دهد تا اتباع سعودی را به دلیل ایفای نقش آن‌ها در تسهیل این حملات تحت تعقیب قرار دهند، صدها هزار دلار به کهنه سربازان امریکایی داده است.
 

حملات 11 سپتامبر در آمریکا که حدود سه هزار کشته برجای گذاشت، بالغ‌بر 10 میلیارد دلار به این کشور خسارت زد.
 

کنگرۀ آمریکا در سپتامبر سال گذشته به‌اتفاق آرا وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا در قبال قانون «عدالت در برابر حامیان تروریسم» موسوم به جاستا را ملغی کردند. این قانون به خانوادۀ قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می‌دهد تا عربستان سعودی را تحت تعقیب قضایی قرار دهند.
 

قانون جاستا اوایل مهر از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، وتو شده بود. باوجوداین، مجلس نمایندگان امریکا با 338 رأی موافق در مقابل 74 رأی مخالف و مجلس سنای امریکا با 97 رأی موافق در مقابل 1 رأی مخالف، وتوی اوباما را ملغی کردند و این لایحه به قانون تبدیل شد.
 

به گزارش آسوشیتدپرس عربستان سعودی در تلاش برای ملغی کردن این قانون به کهنه سربازان آمریکایی پول داده و از آن‌ها خواسته است تا با رفتن به کنگره به نمایندگان آمریکایی دربارۀ پیامدهای ناخواسته این اقدام هشدار دهند.
 

برخی از کهنه سربازان  امریکایی که در این برنامه مشارکت داشته‌اند می‌گویند ریاض در تلاش برای لغو این قانون صدها هزار دلار هزینه کرده است.
 

رایزنی این کهنه سربازان برای لغو جاستا یک ماه پس از رأی‌گیری ماه سپتامبر آغاز شد. ظاهراً سعودی‌ها پس از ناکام بودن تلاش علیه این لایحه در کنگره و کاخ سفید، 75 عامل جاسوسی خارجی در سراسر امریکا استخدام کردند تا هزینه‌های سفرهای گران‌قیمت این کهنه سربازان در واشنگتن را که هزینۀ اسکان آن‌ها را در هتل ترامپ در نزدیکی کاخ سفید دربرمی گرفت، تأمین کنند.
 

 این کهنه سربازان در ماه مارس در مصاحبه با نیویورک پست گفته بودند  شرکت کورویس که سفر 4 روزه آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده بود، آن‌ها را فریب داده و به آن‎ها دروغ گفته است.
 

یکی از سازمان دهندگان هرگونه مساعدت مالی عربستانی در حمایت از این سفرها را رد کرده بود ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد این سازمان دهنده قراردادی 100 هزار دلاری با حکومت ریاض دارد.
 

بر اساس این گزارش، افرادی که به نفع سعودی‌ها لابی کرده و سعی دارند خود را حامی کهنه سربازان نشان دهند، مدعی شده بودند که قانون کنگره این کهنه سربازان و «150 هزار کارکنان ارتش امریکا را که در بیش از 150 کشور مستقرند» در معرض «دعاوی تلافی‌جویانه» در کشورهای خارجی قرار می‌دهد.
 

در حملات تروریستی یازده سپتامبر 2001 که القاعده مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تروریست‌ها پس از ربودن دو فروند هواپیمای مسافربری، این هواپیماها را به برج‌های تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند؛ این حمله دست‌کم 3 هزار کشته برجای گذاشت.
 

15 تن از 19 هواپیماربایانی که در این حملات دخالت داشته‌اند از اتباع عربستان سعودی بوده‌اند و مستندات به‌دست‌آمده تائید می‌کند که برخی از آن‌ها با مقام‌های عالی‌رتبه عربستان سعودی در ارتباط بوده‌اند.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا