«امیل نخله»، افسر پیشین اطلاعاتی، استاد دانشگاه نیومکزیکو و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با وبگاه تحلیلی «سیفر بریف» با اشاره به حملات موشکی شب گذشته ایران به پایگاه‌های داعش در شرق سوریه گفت: «بر اساس گزارش های موجود، این حمله (موشکی) به نظر می‌رسد که تلافی تک‌مرحله‌ای ایران علیه داعش به دلیل حملات تروریستی تهران باشد. اگر ایران اطلاعات جدیدی بدست آورد که این اقدام تروریستی را به گروه دیگری مرتبط سازد، برای مثال سازمان مجاهدین (منافقین)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌تواند حملات بیشتری به راه اندازد».
 

به گفته وی «حمله موشکی معادله نظامی در سوریه را تغییر نمی‌دهد ولی به واشنگتن این پیام را می‌دهد که ایران و سپاه پاسداران توان اقدام تلافی‌جویانهِ کافی در مقابل داعش یا دیگر گروه‌هایی که اقدام به حملات تروریستی بیشتری در داخل ایران بکنند را داراست».
 

این کارشناس ارشد پیشین اطلاعاتی آمریکایی می‌گوید: «این حمله حاوی پیام‌های چندگانه‌ای است: برای ایالات متحده، پیام ایران این است که این کشور برنامه‌ای برای تشدید حضور نظامی خود در سوریه ندارد ولی هرگونه تحرک یا حمله به سرزمین خودش را نادیده نخواهد گرفت. از دیدگاه ایران این حمله در دفاع از خود صورت گرفت».
 

«برای عربستان سعودی: پا را فراتر از لفاظی‌ها و شعارهای تند خود علیه ایران نگذارد. اگر سعودی‌ها دست به اقدام نظامی بزنند که امنیت ایران را تهدید کند سپاه ابزار و برد منطقه‌ای لازم برای انتقام گرفتن را دارد».
 

امیل نخله می‌گوید: «ایران خودش را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ایِ طرفدار حفظ وضع موجود و مسئولیت‌پذیر می‌بیند و آشفته‌شدن منطقه خلیج (فارس) را تحمل نخواهد کرد. این حمله همچنین هشداری به عربستان سعودی است که بهتر است از محاصره قطر عقب نشینی کنند - مبادا شرایط از کنترل خارج بشود».
 

وی در انتهای سخنان خود گفت: «تصور نمی‌کنم که این حمله به هر نحوی تلافی تحریمی باشد که اخیراً کنگره تصویب کرد».
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا