علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست رؤسای مجالس اورآسیا در سخنانی گفت: اقدامات آمریکا در تصویب و اجرای تحریم‌های اقتصادی یک جانبه علیه کشورهای مستقل نقض فاحش حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نظام تجاری چند جانبه می‌باشد.
 

متن کامل سخنرانی لاریجانی به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب آقای چانگ سیه – کیون، رئیس محترم مجلس ملی جمهوری کره

رؤسای محترم مجالس و همکاران گرامی،
 

از تلاش‌های جناب آقای چانگ سیه – کیون، رئیس محترم مجلس ملی کره به خاطر میزبانی و نیز تمهیدات عالی برای برگزاری این نشست قدردانی می‌نمایم. بر این باورم که تأسیس «نشست رؤسای مجالس کشورهای اوراسیا» که با ابتکار مشترک رؤسای محترم مجالس کره جنوبی و دومای روسیه آغاز گردید، چنانچه بر مبنای استفاده بهینه از امکانات کشورهای عضو و به دور از قطب‌بندی‌های مندرس گذشته باشد، می‌تواند نظامی سازنده در صحنه بین‌المللی باشد.
 

جهت توفیق این نهاد جدید، ابتدا باید تعریف روشن و انتظارات معقولی از آن را ارائه نمود. در منطقه اورسیا، تشکل‌های مختلف آسیایی و غیره وجود دارد که کم و بیش کارکردهایی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند، چه در سطح دولتی و چه مجالس. این نهاد جدید می‌تواند وجه مکمل تشکل‌های گذشته را داشته باشد. بر این اساس مناسب است از تشکل‌ها و اتحادیه‌های این مناطق به عنوان ناظر بهره جسته شود.
 

بی تردید بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و مقابله با چالش‌های پیش رو، نیازمند تلاش جمعی کشورهای این حوزه می‌باشد. ما بر این باوریم که برای تقویت امنیت و توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، باید بیش از گذشته به ظرفیت‌های درون منطقه‌ای توجه نمود. در این راستا، اتخاذ سیاست‌های مشترک در حوزه‌هایی مانند انرژی، صنعت، تجارت، ترانزیت کالا، خدمات و نیروی کار و سایر عرصه‌های اقتصادی، می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای ایفا نماید. همچنین انجام اقدامات لازم جهت مقابله با تهدیدات و چالش‌های مشترک از جمله در زمینه مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و نیز تحریم‌های اقتصادی یک جانبه که روابط آزاد تجاری بین‌المللی و منطقه‌ای کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بسترهای مناسبی برای همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای منطقه اوراسیا باشند.
 

همکاری در زمینه آموزش، زیرساخت‌های ترانزیت کالا، محیط زیست، گسترش سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و مهار بحران‌های امنیتی، چهار اولویت مهم این نهاد می‌تواند تلقی شود.
 

جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت مهم ژئوپلیتیک خود و دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی این آمادگی را دارد تا بیش از پیش نقش مهم خود را در توسعه همه جانبه، رفاه و کمک به ایجاد یک نظم امنیتی پایدار در منطقه اوراسیا ایفا نماید.
 

توانمندی‌های ایران در زمینه تولید انرژی و برخورداری از مسیر امن و دارای توجیه اقتصادی، جهت انتقال حامل‌های انرژی به بازارهای جهانی، مسیرهای مواصلاتی ریلی و جاده‌ای، پیشینه و موقعیت تاریخی در شاهراه‌های موجود منطقه از جمله جاده ابریشم، شبکه راه‌آهن سراسری آسیا و کردیور شمال – جنوب، در کنار تجارب فراوان در زمینه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر، می‌تواند به ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق همگرایی اوراسیایی کمک شایانی نماید.

همکاران محترم، عالیجنابان

این نشست در شرایطی برگزار می‌گردد که منطقه ما و جهان با چالش‌ها و بحران‌های عدیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه است. متأسفانه امروزه پدیده تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده و صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته است. کشته و زخمی شدن هزاران انسان بی گناه و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر در کشورهایی مانند سوریه، لیبی، عراق، افغانستان و یمن از جمله پیامدهای شوم این پدیده می‌باشد. طی سال‌های اخیر شاهد جنایات شرم‌آور گروه‌هایی مانند داعش در سوریه و عراق و نیز در دیگر کشورها در آسیا و اروپا بوده‌ایم که نمونه اخیر آن اقدام جنایتکارانه تروریستی در تهران بود که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از هموطنانم گردید.
 

بی تردید، مبارزه اصولی با این گروه‌ها مستلزم شناسایی و مقابله با بسترها و خاستگاه ایدئولوژیک کشورهای دردسرساز حامی آنهاست. در این رابطه، ایدئولوژی تکفیری- وهابی به عنوان جریان منحرفی که مبتنی بر نفرت‌پراکنی و نفی و حذف دیگران است، کماکان به مثابه موتور محرکه و مشوق اصلی جریانات تروریستی در نقاط مختلف دنیا به‌ویژه در خاورمیانه اقدام می‌کند و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای منطقه صدای بلند در مبارزه با تروریسم سر می‌دهند اما امروز روشن شده است که به روش‌های مختلف از تروریست‌ها حمایت می‌کند.
 

در واقع استراتژی آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن، لذا کشورهای عضو اوراسیا باید به گونه‌ای عمل کنند که هزینه صاحبان ایدئولوژی تروریسم و حامیان آن چه از نظر تبلیغاتی، چه سیاسی و چه امنیتی افزایش یابد.
 

رؤسای محترم مجالس، خانم ها و آقایان

شرایط کنونی در سوریه که با مداخلات خارجی تشدید گردیده، فاجعه‌ای انسانی در این کشور را رقم زده و منجر به نابودی زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از اقدامات دولت سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، نقش اساسی مردم سوریه در تعیین ساختار سیاسی و حاکمیتی خود و اهمیت راه‌حل سیاسی به منظور برون‌رفت از بحران کنونی در این کشور را مورد تأکید قرار می‌دهد. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای روسیه و ترکیه تلاش‌های هماهنگی را در چارچوب روند آستانه و با هدف کمک و سرعت بخشیدن به راه‌حل سیاسی به عمل آورده‌اند که باعث برقراری نسبی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در مناطق مختلف سوریه شده است. بی تردید حمایت جامعه بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای منطقه از این روند می‌تواند زمینه‌ساز برقراری صلح و بازگشت آرامش به سوریه شود.
 

در یمن تجاوزات نظامی به این کشور یک تراژدی انسانی و کشتار جمعی را رقم زده است. در همین حال حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی برخی از قدرت‌های بزرگ از کشورهای متجاوز به یمن عملا به طولانی شدن منازعه و افزایش آمار تلفات غیر نظامیان به خصوص زنان و کودکان انجامیده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر بی‌نتجیه بودن راهکار نظامی و ضرورت پایان یافتن جنگ در یمن خواستار توقف درگیری‌ها و از سرگیری مذاکرات یمنی – یمنی با مشارکت کلیه طرف‌ها و به دور از مداخله خارجی می‌باشد.
 

از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران‌، بحران شبه جزیره کره منحصرا از طریق گفتگوهای سیاسی و راه‌های مسالمت‌آمیز و همکاری‌های منطقه‌ای قابل حل  فصل بوده و در این راستا پرهیز از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید وضعیت و تنش در این منطقه می‌شود، ضروری است.
 

آقای رئیس، همکاران محترم

اقدامات آمریکا در تصویب و اجرای تحریم‌های اقتصادی یک جانبه علیه کشورهای مستقل نقض فاحش حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نظام تجاری چند جانبه می‌باشد.
 

جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن تصمیمات اخیر سنای آمریکا در تحریم نهادها و اتباع ایرانی و روسی، معتقد است که این اقدامات مخالف تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی و بین‌المللی سایر کشورها می‌باشد و لازم است تدابیر و ساز و کارهای لازم از سوی دولت‌ها و مجالس کشورهای این منطقه به منظور جلوگیری از این گونه رفتارهای خودسرانه و زورگویانه و خنثی نمودن اثرات این تحریم‌ها اتخاد گردد.
 

ما ضمن تأکید بر اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای پارلمانی منطقه‌ای، معتقدیم که نهادهایی مانند «مجمع مجالس آسیای»(APA)، با نزدیک به دو دهه تجربه از زمان سلف خود یعنی «انجمن مجالس آسیایی برای صلح» می‌تواند نقطه اتکای مناسبی برای فعالیت‌های پارلمانی در اوراسیا و هماهنگی پارلمان‌ها در دو قاره باشد. حضور 42 کشور به عنوان عضو دائم و 14 کشور به عنوان عضو ناظر در «مجمع مجالس آسیایی» یک ظرفیت مهم جهت کمک به این نهاد جدید می‌باشد.
 

در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های دبیرخانه موقت برای سازماندهی اجلاس پارلمانی اوراسیا، بار دیگر پیشنهاد می‌نمایم که با ایجاد دبیرخانه و تدوین اساسنامه، می‌توان این نهاد پارلمانی نو پا را به یک نهاد پرتحرک و تأثیرگذار در صحنه‌ی بین‌المللی، تبدیل نمود. در این راستا پارلمان اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست کمیته نگارش پیش نویس اساسنامه در تهران، اعلام می‌دارد.
 

همچنین آمادگی کشورم را برای میزبانی این اجلاس در سال آینده در تهران اعلام می‌نمایم.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا