وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت:‌ کشور ایران از جمله کشورهای قربانی ترور و سلاح های کشتار جمعی است برای همین همواره موضع سختی در رابطه با کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط کشورهای مختلف دارد.
 

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اجلاس ویژه بیستمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC) و سی‌امین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم مظلوم سردشت که در آمفی تئاتر هتل فردوسی تهران سخن می‌گفت بیان کرد:در روزهای گذشته شاهد برگزاری ششمین دوره آموزشی کمک و حفاظت در مقابل سلاح‌های شیمیایی در کشور بودیم.
 

وی خاطرنشان کرد: این دوره همزمان با سالروز حمله شیمیایی عراق به مردم سردشت بود. در جریان این حمله ،۱۱۱ غیرنظامی شهید شدند و بیش از ۸۰۰۰ مصدوم شیمیایی نیز از آن باقی ماند که همچنان افرادی از آن دوران باقی مانده‌اند که زحمت‌ها و سختی‌های آن دوران را با خود حمل می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره با نشان دادن آسیب‌هایی که به این انسان‌ها وارد شده است در راستای آگاهی بخشی به جهانیان در رابطه با آسیب‌های کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی گام برداشته است .
 

دهقان با بیان اینکه برخی امروز می‌گویند در دنیا قانون جنگل برقرار است تاکید کرد:‌ این گفته غیرقابل قبول است و صاحبان قدرت که خود را صاحبان جامعه جهانی تلقی می‌کنند از این قاعده استفاده می‌کنند و هر جا که منافع‌شان تهدید شود خود را مختار می‌بینند که با جنگ و ایجاد محدودیت و اعمال جنایت علیه بشریت،دولت یا کشوری را تنبیه کنند.در طول هشت سال دفاع مقدس نیز بیش از ۵۷۳ بار جمهوری اسلامی ایران در معرض بمباران یا پرتابه‌های حاوی عوامل شیمیایی قرار گرفت. تابونVX, ، سیانوژن ، کلراید و خردل از جمله عوامل شیمیایی مورد کاربرد توسط رژیم بعث عراق در جنگ علیه ایران بوده‌اند که به عنوان مثال در عملیات والفجر۸(سال ۱۳۶۴) کاربرد وسیعی این عوامل داشته‌اند.
 

وی گفت:‌ جای تاسف است که چرا نهادهایی که در رابطه با پیشگیری و منع چنین اقداماتی شکل گرفته‌اند ضابطه‌ها را حفظ نمی‌کنند و در حقیقت در رابطه با برخی از کشورها بی‌طرفانه اقدام نمی‌کنند . به عنوان مثال با تشکیل پرونده‌های ساختگی و اطلاعات نادرست،درصدد این هستند که کشورها یا گروه‌های بی‌گناه را مورد هجمه قرار دهند که عموما این پرونده‌ها را جاسوس‌ها و منابع اطلاعاتی ناموثق تشکیل می‌دهند و یک همراهی جهانی را با خود همراه می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانیم به مسئله سوریه اشاره کنیم که در چند روز گذشته سه یا  ۴۰۰۰ سورتی پرواز در مناطق مختلف جهان علیه رژیم سیاسی سوریه در راستای اینکه دارد از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند یا می‌خواهد استفاده کند انجام شده است.ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم دولت سوریه دنبال کاربرد سلاح‌های شیمیایی نیست  و این ادعا که از سوی افرادی که خود را حاکمان جهان می‌نامند،قابل تأمل است.
 

دهقان با اشاره به حمایت آمریکا از تروریست‌ها در منطقه گفت:‌ تروریست‌ها تلفیقی از ترور و جنگ با سلاح کشتار جمعی را شکل داده‌اند و این مسئله برای جهان نگران کننده است چرا که نیروهای تکفیری از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌کنند و به جای مقابله با آن‌ها شاهد همراهی و مماشات هستیم. برخی از نهادها و کشورها ادعا می‌کنند که با تروریست‌ها مقابله می‌شود اما در طرف دیگر قضیه شاهد پشتیبانی مالی،انسانی و پوشش‌های حقوقی از سران آن‌ها هستیم. این به آن معنا است که جهان ما جهانی است که صاحبان قدرت و ظلم و جنایت را جایگزین رفاه و امنیت برای سایر کشورها کرده‌اند.
 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تحرکات عربستان سعودی و نیروهای ائتلاف در یمن خاطرنشان کرد:هیچ نقطه‌ای در این کشور را سراغ نداریم که مورد تهدید و بمباران هوایی آن‌ها قرار نگرفته باشد.در رأس آن‌ها شعاردهندگان فریبنده نیز حضور دارند که علاوه بر نقض حقوق بشر، با سران جاهل مغرور و آدمکش رقص شمشیر می‌کنند. کجای این رفتارها جنبه اخلاقی و حقوق انسانی دارند. این افراد همان کسانی هستند که ادعای ایجاد نظم و امنیت می‌کنند.
 

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از قربانیان ترور و سلاح‌های شیمیایی است گفت:‌همواره با تولید ،‌ذخیره‌سازی و کاربرد سلاح‌های جمعی مخالفت کرده‌ایم و در طول جنگ تحمیلی نیز هیچ گاه به خود اجازه نداده‌ایم که از این جنگ افزارها بهره بگیریم و برای همین است که موضع سختی نیز در این رابطه داریم. با توجه به تجربه‌ای که در جنگ آموخته‌ایم حاضریم این تجربه‌ها را به جهانیان در عرصه درمان و پزشکی منتقل کنیم. در حمله عراق به کویت نیز از آنجایی که احساس می‌کردیم ممکن است عراق از سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور استفاده کند برای دفاع از مردم کویت تجهیزات پدافندی به آنها دادیم.
 

سردار دهقان با ابراز نگرانی از شرایط منطقه گفت:‌ تحرکات تروریست‌ها پیامدهای وحشتناکی را برای جوامع جهانی خواهد داشت چرا که آن‌ها با بهره‌مندی از باقی مانده سلاح‌های کشتار جمعی از زمان صدام در سوریه اقدام به حملات شیمیایی می‌کنند. هیچ گاه سلاح‌های کشتار جمعی با خود امنیت نیاورده است بلکه برای کشتار و ایجاد فجایع انسانی به کار می‌روند.
 

وی با اشاره به سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرباس ایران در سال 1367 توسط آمریکا در خلیج فارس گفت: در سالروز این جنایت قرار داریم که نشان می‌دهد آمریکا هر جا که لازم باشد اقدام ضدبشری را انجام خواهد داد.
 

منبع: خبرگزاری گیتا