مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: جرم زندانی فراری بازداشتگاه اوین، کلاهبرداری بود و وی از بیمارستان فرار کرده بود.
 

مصطفی محبی در نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره فرار یکی از زندانیان از زندان اوین گفت: این زندانی از زندان فرار نکرد، بلکه از بیمارستان فرار کرده بود و دو روز پیش دستگیر شد، جرم این زندانی کلاهبرداری بود.
 

وی درباره ساخت مهدکودک در زندان نسوان گفت: مجوز و نیروی انسانی این کار را نتوانستیم فعلا محیا کنیم. به نظر ما بچه ها در کنار مادران باشند خیلی بهتر است. ما کودکان زیر دو سال را نگه می داریم.
 

محبی درباره اینکه بیشترین جرایم زندانیان مربوط به کدام جرم است، گفت: بیشترین جرایم مربوط به مواد مخدر و  بعد از آن سرقت و بعد از آن جرایم علیه اشخاص است. در سال جاری در مورد مواد مخدر 3/6 درصد کاهش و در مورد سرقت 8/6 درصد کاهش داشته‌ایم.
 

وی یادآور شد: پرونده‌های قدیم فقط مزاحمت تلفنی بود، البته ما در گذشته داشتیم پرونده‌ای که به دلیل زنگ زدن و مزاحمت تلفنی برای خانم، همسرش به او شک کرده و در نهایت این خانم خودسوزی کرد!
 

وی درباره خبر منتشره مبنی بر دستگیری آزاده نامداری در فرودگاه گفت: چنین چیزی نداشتیم.
 

محبی افزود: من از دستگیری ایشان اطلاع ندارم، من گفتم که وی وارد زندان های تهران نشده است.
 

محبی درباره اجرای طرح پایندهای الکترونیکی در زندان تهران گفت: هنوز به صورت عملیاتی اجرایی نشده است. محل اجرای طرح اختصاص داده شده، ولی برای تجهیزات و نیروی انسانی مشکل داریم.
 

محبی اعلام کرد: فراوانی جرایم مواد مخدر 42 درصد و سرقت 30 درصد است.
 

وی درباره فروش زندان اوین نیز گفت: فعلا این امر میسر نیست. باید جایی را بسازیم که زندانیان را منتقل کنیم و فعلا چنین جایی نداریم. 8  مالک وجود دارد به همین دلیل ممکن است با هم اختلاف نظر داشته باشند.
 

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: ما در زندان‌های تهران 6 مدرسه داریم که 1900 دانش آموز در آن‌ها در حال تحصیل هستند. سه دانشگاه علمی کاربردی داریم که 480 نفر در مقاطع کاردانی و کارشناسی در 15 رشته در حال تحصیل هستند. با دانشگاه پیام نور هم تفاهم نامه ای داریم که  24 نفر در مقطع ارشد و یک نفر در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند. مهر ماه سال 95، هزار نفر بی سواد در زندان داشتیم که همه باسواد شدند، البته 140 نفر باقی مانده هم از این تعداد در حال آموزش هستند.
 

محبی گفت: در یک سال گذشته بیش از شش هزار نفر تحت آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند. در زندان ها یکی از بحث هایمان آموزش قرآن است که برای 8 هزار نفر در حفظ، مفاهیم، تفسیر و روخوانی و اذان و ترتیل دوره گذاشته‌ایم.
 

وی گفت: در مجموعه زندان‌ها 80 نفر روحانی با ما همکاری دارند که این تعداد علاوه بر اجرای نماز جماعت کلاس‌های قرآنی و اخلاق و مسایل مربوط با مشکلات زندانی‌ها را حل می کنند.
 

محبی بیان کرد: در مجموعه استان تهران 883 مددجو داریم که در حال حفظ قران هستند که 7 نفر  حافظ کل قران هستند. در مسابقاتی که در البرز انجام شد دو مقام سومی در حفظ قرآن و حفظ 15 جزء بدست آوردیم.
 

وی افزود: دوره‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از مواد مخدر در حال اجراست. ما در مجموعه استان تهران 117 نمازخانه داریم. در بحث تربیت بدنی در 15 رشته فعالیت داریم. ناگفته نماند که اول و سوم مسابقات مربوط به تهران است، 41 باب کتابخانه هم داریم. در طول سال روزنامه و مجلات در اختیار مددجویان قرار می گیرد.
 

مدیرکل زندان های استان تهران گفت: در تهران 5 زندان داریم که تاکنون دو زندان را کامل کرده‌ایم و دو تا از آنها هم تقریبا پیشرفت 90 درصدی دارد، ولی به لحاظ کسری بودجه نیمه آماده قرار گرفته است.
 

محبی خاطرنشان کرد: جمعیت کیفری در سال 95 نسبت به سال 94 ،  1/35 درصد کاهش داشته و از اول سال تا کنون هم 1/67 درصد کاهش داشتیم.
 

وی درباره موضوع اشتغال در زندان‌ها نیز گفت: در زندان‌های رجایی شهر و قزلحصار در البرز و تهران 7 درصد از زندانیان مشغول به کار در کارگاه های نجاری و ... هستند. از اول سال ما مصر هستیم که بتوانیم این هفت درصد را افزایش و زندانیان بیشتری را در طول دوران حبس به اشتغال برسانیم، البته اشتغال اختیاری است و مددجو باید متقاضی این امر باشد.
 

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: ما در خصوص مسائل بهداشتی از سال 93 به 95 رو به رشد بودیم. شستشوی پتوها با معیارهای گفته شده مطابقت دارد.
 

محبی خاطرنشان کرد: آمار فوتی‌ها در زندان در سه سال اخیر کاهش یافته است.
 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه یگان حفاظت در سازمان زندان ها داریم ولی با همین تعداد نیرو و کمبود امکانات با تلاش کارکنان زندان ها هم ورود مواد کاهش و هم کشفیات افزایش یافته است. تمام تلاش مان این است که از ورود اشیای ممنوعه به زندان جلوگیری شود. لازم به ذکر است که نه تنها دستگاه‌های بادی اسنکر را افزایش ندادیم بلکه ‌آن‌هایی هم که معیوب شدند را نتوانستیم درست کنیم و الان 3 دستگاه بادی اسکنر داریم.
 

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره اظهارات متهمان فساد نفتی که شکایت داشتند و می گفتند وضعیت مناسبی در زندان نداشتند گفت: این موارد مظلوم نمایی است. ما در داخل زندان سه نوع غذا سرو می کنیم. با توجه به اینکه فروشگاه هایی در داخل زندان هست زندانیان می‌توانند از آن جا جنس تهیه و برای خود غذا تهیه کنند. البته زندانیان می توانند زنگ بزنند و غذا برایشان آورده شود، ولی هزینه اش با خودشان هست.
 

محبی درباره فروش اوین گفت: این موضوع منتفی شده است. فروش آن مشکلات زیادی دارد. فعلا این اقدام در دستور کار نیست.
 

وی درباره تعداد زندانیان خارجی در  اوین گفت: بیشترین جرایم این زندانیان مواد مخدر و مربوط به دزدان دریایی هستند. پیشنهاد عفو را برای اتباعی که بیش از ده سال هستند، ارائه کردیم. 130 الی 140 اتباع بیگانه داریم، البته برای افاغنه اقداماتی می شود و قرار است تعدادی را به افعانستان منتقل کنیم.

 


منبع: خبرگزاری گیتا