یک روزنامه سعودی مدعی شده گروهی از شیعیان عربستان که به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه شده‌اند 124 گزارش مشروح و اطلاعات مختلف به ایران داده‌اند.

روزنامه «عکاظ »، به نقل از منابع آگاه مدعی شده که این افراد اطلاعات خود را به دو روش به ایران انتقال می‌داده‌اند و با این دو روش تلاش می‌کردند که نهادهای اطلاعاتی عربستان از اقدام آن‌ها بویی نبرند.

این روزنامه ضمن متهم کردن دستگاه دیپلماسی ایران به دست داشتن در این عملیات «جاسوسی» ادعا کرده متهمان اطلاعات خود را در دیدارهای رو در رو با عناصر اطلاعاتی ایران که تحت عنوان دیپلمات در سفارت تهران در ریاض یا کنسولگری ایران در جده حضور داشته‌اند در اختیار آن‌ها قرار داده یا از طریق ایمیل‌هایی با متن‌هایی کُددار اطلاعات منتقل شده است.

عکاظ ادعا کرده که 32 عضو این گروه که 30 نفر آنها شهروند عربستان و یک نفر ایرانی و یک افغان بوده‌اند با 24 نیروی سازمان اطلاعات ایران در داخل و خارج از عربستان دیدار داشته‌اند.

پایگاه اماراتی «آی24»، نیز مدعی شده‌اند که مدیر دفتر اطلاعاتی ایران در تهران و معاون اول نمایندگی دائمی ایران در سازمان همکاری اسلامی و مدیر دفتر آیت الله خامنئی از افرادی هستند که با این گروه در ارتباط بوده‌اند.

عربستان ادعا کرده یک پزشک، استاد دانشگاه و چند نظامی در این گروه حضور داشته‌اند که پُست‌های مهمی هم داشته و اطلاعات حساس عربستان را به ایران منتقل می‌کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در جریان دادگاهی که به صورت غیرعلنی برگزار شده و برخی فعالان حقوق بشری آن را دادگاهی غیرعادلانه توصیف کرده‌اند اعلام شده که یکی از متهمان این پرونده که یک پزشک بوده در بیمارستان ملک فیصل در ریاض کار می‌کرده و گزارشی از وضعیت جسمی «نایف بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان وزیر کشور پیشین این کشور و پدر وزیر کشور فعلی [محمد بن نایف] به ایران داده است.

دادگاه کیفری عربستان اخیرا چند چهره سرشناس شیعیان عربستان را که از سال 2013 در بازداشت غیرقانونی عربستان به سر می‌برند به اتهام بی اساس جاسوسی برای ایران محاکمه کرده است.

عربستان 15 متهم این پرونده را به اعدام، 15 تن دیگر را از 6 ماه تا 25 سال به زندان محکوم کرده و دو نفر دیگر [یک عربستانی و یک افغان] را تبرئه کرده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای دستگیری یک هسته جاسوسی مرتبط با ایران توسط دادگاه‌های سعودی گفته بود ایران هیچگونه فعالیت مغایر با مقررات بین‌المللی و اصول دیپلماتیک در عربستان نداشته و چنین اتهام زنی‌هایی بی‌اساس و با اغراض سیاسی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص هویت و اتهامات مطرح شده برای فرد ایرانی ذکر شده در اخبار گفت: دولت عربستان تاکنون هیچگونه اطلاعاتی به جمهوری اسلامی ایران در باره این فرد ادعایی ارائه نکرده است.


منبع: خبرگزاری گیتا