رسانه‌های سعودی اعلام کردند که ریاض و بغداد قصد دارند، گذرگاه مرزی «عرعر» را که از سال 1990 تاکنون به دلیل قطع روابط دیپلماتیک دوجانبه بر سر جنگ کویت، بسته بود، باز کنند.
 

روزنامه مکه، سه‌شنبه (دیروز)، نوشت: مقامات مسئول سعودی و عراقی روز دوشنبه از این گذرگاه بازدید کردند و با حجاجی که سالیانه یک‌بار اجازه دارند، از این گذرگاه عبور کنند، و طی 27 سال گذشته روند بازگشایی این گذرگاه این‌گونه بوده، از نزدیک صحبت کردند.
 

«صهیب الراوی» استاندار الانبار واقع در جنوب غرب عراق که در راس یک هیأت در مراسم بازگشایی این گذرگاه حضور داشت، گفت: دولت عراق نیروهای خود را برای حمایت از جاده صحرایی که به گذرگاه عرعر می‌رسد، مستقر کرده است.
 

وی بازگشایی این گذرگاه را اقدامی مهم و آغازی برای همکاری بیشتر میان عراق و عربستان در آینده توصیف کرد.
 

این بازگشایی پس از آن صورت گرفت که شورای وزرای عربستان، دوشنبه گذشته، از تشکیل یک کمیته مشترک تجاری با عراق خبر دادند.
 

از سوی دیگر، برخی منابع اعلام می‌کنند که سفر اخیر «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر به عربستان سعودی در بازگشایی این گذرگاه بی‌تاثیر نبوده است به ویژه که دفتر اطلاع‌رسانی جریان صدر اعلام کرد که مقتدی در دیدار با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان از کمک میلیون‌دلاری به دولت عراق، سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در مناطق جنوبی عراق و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی برای توسعه تجارت سخن گفت.
 

تلاش‌ها برای ایجاد همگرایی میان عربستان و عراق به سال 2015 و تلاش ریاض برای بازگشایی سفارتش در بغداد که 25 سال بود بسته بود، باز می‌گردد.
 


 

منبع: خبرگزاری گیتا