«پل ریچارد گالاگر» وزیر خارجه واتیکان  که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، امروز (چهارشنبه)‌ با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 

در این دیدار، ظریف با اشاره به روابط دیرپا، احترام‌آمیز و مبتنی بر درک متقابل بین تهران و مقر مقدس (واتیکان) و ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگو و همکاری موثر بین ادیان و تمدن‌ها، گفت: ما برای شخصیت و مواضع عالیجناب پاپ احترام قائلیم.
 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شرایط بحرانی منطقه، بر در پیش گرفتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای فائق آمدن بر این بحران‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: مشکل امروز جهان، مشکل افراط گرایی است که به یک منطقه محدود نمی‌شود.
 

ظریف در خصوص وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار نیز خواستار همکاری و مساعدت همه کشورها برای توقف روند کشتار و اخراج دسته جمعی مسلمانان این کشور شد و از تلاش‌های واتیکان در این زمینه قدردانی کرد.
 

در ادامه گالاگر، وزیر امور خارجه واتیکان نیز در این دیدار با اشاره به دیدگاه‌های مشترک دو کشور در خصوص تحولات منطقه‌ای و اشتراک نظر در مورد گفت‌وگو و همکاری برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای، بحران مهاجرین و افراط گرایی گفت: واتیکان از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و توافق برجام حمایت کرده است و هنوز هم حمایت می‌کنیم.
 

وزیر خارجه واتیکان در ادامه اظهار داشت: تشویق فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در خاورمیانه، باید با جدیت دنبال شود و واتیکان همواره از این همزیستی بین ادیان حمایت کرده است.

 

 گالاگر در خصوص مسلمانان میانمار نیز، ضمن اشاره به تلاش‌های واتیکان برای حل این بحران، گفت: ما به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.
 

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در این دیدار، همچنین با ابراز رضایت از روند گفت‌وگو بین دو کشور، در خصوص مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و بین الادیانی در منطقه نیز به تبادل‌نظر پرداختند.

 

منبع: خبرگزاری گیتا