امیر قطر آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با هدف حل بحران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به شرط عدم لطمه زدن به حاکمیت این کشور اعلام کرد.
 

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در ادامه مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا که تاکنون در چند مرحله منتشر شده، گفت: محاصره برای مردم قطر شوک برانگیز بود چراکه ما چند هفته قبل با رئیس‌جمهور آمریکا در یک اتاق نشسته و درباره مسئله تروریسم صحبت می‌کردیم و هیچ کسی از نگرانی‌اش به ما چیزی نگفت.
 

وی تأکید کرد: ما آماده مذاکرات مستقیم در آمریکا با کشورهای محاصره کننده هستیم. آن‌ها اگر یک متر به سمت من بردارند من ده هزار متر به سمت آن‌ها برمی‌دارم.
 

وی گفت: ما همچنان منتظر پاسخ کشورهای محاصره کننده به درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای برگزاری مذاکرات مستقیم در کمپ دیوید هستیم. ترامپ به من گفت که او نمی‌خواهد دوستان آمریکا وارد نزاع با یکدیگر شوند. او در حاشیه نشست‌های سازمان ملل در ماه سپتامبر پیشنهاد میزبانی از مذاکرات میان قطر و کشورهای محاصره کننده را داد.
 

امیر قطر گفت: من فورا این پیشنهاد را قبول کردم و قرار بود خیلی زود مذاکرات برگزار شود اما ما هیچ پاسخی از کشورهای محاصره کننده دریافت نکردیم.
 

وی نسبت به غرق شدن منطقه در آشوب در صورت انجام هرگونه اقدام نظامی ابراز نگرانی کرد.
 

امیر قطر مجددا مخالفتش را با مداخله در امور داخلی این کشور و لطمه زدن به حاکمیت و کرامت آن اعلام و تأکید کرد که شبکه الجزیره هرگز بسته نخواهد شد و دوحه قدردان نقش این شبکه در حمایت از آزادی بیان در منطقه است.
 

وی کشورهای محاصره کننده را به تلاش برای تغییر نظام قطر متهم و تأکید کرد: این مسئله کاملا واضح است. در سال ۱۹۹۶ نیز که پدرم امیر کشور شد این کار را کردند. طی هفته‌های گذشته نیز برای این کار تلاش زیادی کردند.
 

تمیم بن حمد آل ثانی گفت: کشورهای محاصره کننده با استقلال قطر در فکر و اندیشه و دفاعش از حق آزادی بیان مخالفند چراکه این کشورها از آزادی بیان می‌ترسند و آن را تهدیدی علیه خود می‌دانند.
 

وی درباره بهار عربی گفت: قطر به ملت‌ها کمک کرد چراکه خواهان آزادی و کرامت بودند درحالی که کشورهای محاصره کننده از نظام‌ها حمایت کردند.
 

امیر قطر درباره روابط با ایران گفت: این کشور همسایه ماست و اختلافاتی با آن داریم اما با آغاز محاصره تنها راه برای ما جهت فراهم آوردن مواد غذایی و دارویی بود. 
    

پیشتر عربستان، مصر، بحرین و امارات، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابطشان را با این کشور قطر کردند اما قطر تمامی اتهامات را رد کرد.
 


منبع: خبرگزاری گیتا