به نقل از رویترز، سناتورهای ارشد جمهوریخواه و دموکرات خواستار تشکیل یک کمیته برای بررسی مداخلات خارجی با تمرکز بر مداخله روسیه، ایران و چین در روند انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا شدند. 

براساس این گزارش، چارلز شومر رهبر دموکراتهای سنا از ماه ژانویه، و سناتور جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلخ سنا در بیانیه‌های جداگانه‌ای در روز یک شنبه خواستار تشکیل یک کمیته برای بررسی تاثیر احتمالی مساله هک شدن ایمیلهای کنگره ملی دموکراتها و متعاقب آن مداخله در روند انتخابات شدند. 

شومر در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت: واقعیت این است که آنها سیستم سیاسی ما را برای نفوذ بر نتیجه انتخابات هک کردند و اینطور که به نظر می‌رسد این یک موضوع جدی است. وی تاکید کرد که تشکیل یک کمیته برای بررسی این مساله ضروری است و این بررسی باید شامل احتمال نفوذ هکری چین و ایران نیز باشد. 

علاوه بر شومر و مک کین، سناتور لیندسی گراهام و جک رید نیز در نامه‌هایی به میچ مک کنل رهبر جمهوریخواهان در کنگره همین درخواست را مطرح کرده‌اند. 

سخنگوی میچ مک کنل نیز در واکنش به ارسال این درخواستها گفته است که آنها را مورد بررسی قرار خواهند داد. 

روز جمعه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از طریق هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات و رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را تکرار کرد.

شبکه بی بی سی نیز روز شنبه از قول هیلاری کلینتون گزارش داد که وی مداخله روسیه در انتخابات را در شکستش در انتخابات موثر می‌داند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا پیش از این ادعاها درباره مداخله سیا در حمایت از وی در انتخابات را مسخره و مضحک خوانده بود. با این حال رینس پریباس رئیس کارکنان کاخ سفید در دولت آینده در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته است که ممکن است ترامپ با بررسی موضوع مداخله مسکو در انتخابات موافقت کند هرچند وی قویا تاکید کرده است که روسیه هیچ کمکی به ترامپ در انتخابات نکرده است.

منبع: خبرگزاری گیتا