اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را با رأی مثبت تمام اعضا به تصویب رساندند.
 

 نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت جمعه‌شب مذاکراتی را درباره آتش‌بس انسانی در غوطه شرقی دمشق برگزار کردند. شورای امنیت بعد از چند بار به تأخیر انداختن رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه مطرح شده برای آتش‌بس یک ماهه در سوریه به ویژه در غوطه شرقی دمشق، بار دیگر رأی‌گیری را به امشب موکول کرد.
 

این اقدام به دلیل اختلافات میان روسیه و کشورهای غربی صورت گرفته است. مسکو روز پنجشنبه خواهان اصلاحاتی در این پیش‌نویس شده بود. این پیش‌نویس از سوی کویت و سوئد ارائه شد.
 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این قطعنامه شامل اعمال آتش‌بسی ۳۰ روزه در خاک سوریه می‌شود تا اجازه دسترسی‌های کمک‌های انسان‌دوستانه به ساکنان منطقه فراهم آید.
 

در این قطعنامه از تمامی جناح‌ها خواسته شده که بلافاصله تمامی درگیری‌ها را متوقف و به دنبال آتش‌بس بلندمدت در سراسر خاک سوریه باشند تا از امنیت و دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه اطمینان حاصل شود.
 

برقراری آتش‌بس مصوب در این قطعنامه شامل عملیات‌های نظامی علیه داعش، القاعده و جبهه فتح‌الشام (النصره سابق) نمی‌شود.
 

نماینده کویت در سازمان ملل اعلام کرد، این قطعنامه از همه طرف‌های درگیر در سوریه می‌خواهد اجازه دهند کمک‌های بشر دوستانه وارد مناطق مختلف شوند و محاصره همه مناطق به خصوص غوطه شرقی برداشته شود.
 

وی تأکید کرد: این قطعنامه موقت بوده و تنها راه‌حل پایان بحران سوریه، دستیابی به راهکار سیاسی است.
 

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: مهم این است که صدای شورای امنیت به گوش غیرنظامیان در سوریه برسد. امیدواریم که آتش‌بس در همه اراضی سوریه فورا اجرا شود.
 

هیلی در ادامه گفت: ما باید به دولت بشار اسد برای دستیابی به آتش‌بس فراگیر در سوریه فشار آوریم. روسیه این رأی‌گیری را به تعویق انداخت و هر دقیقه تأخیر به شدت گرفتن درگیری‌ها افزود. پیش‌نویس قطعنامه تغییر زیادی نکرده است و این نمی‌توانست دلیلی برای این تأخیر باشد.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا