سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در آیین رونمایی از 30 عنوان کتاب دفاع مقدس که عصر امروز (سه شنبه 18 اردیبهشت) در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دفاع مقدس آیینه تمام نمای یک جنگ نابرابر جهانی بود.


وی افزود: ارسال سیل آسای تانک و توپ از شوروی و میراژ از فرانسه سامانه پدافندی از انگلیسی‌ها همه تصویری از نابرابرترین جنگ قرن بیستم داشت. جنگ تحمیلی نابرابرترین جنگ در مقیاس جهانی در قرن بیستم و جنگ سرنوشت یک ملت بود. 
 

سردار سلامی ادامه داد: دشمنان ایران در سطح راهبردی در پی بازگرداندن نفوذ خود در ایران بودند و در سطح عملیاتی، عراقی‌ها به دنبال جداسازی بخشی از خاک ما بودند. دشمنان ما به دنبال این بودند که بگویند امکان زیست مستقل خارج از دایره قدرت‌ها وجود ندارد. البته آنها راهبرد مهار انقلاب در مرزهای منطقه را نیز دنبال می‌کردند.
 

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: انقلاب ما در آن زمان حالت ژله‌ای مانند داشت و ارتش انسجام کافی را نداشت و سپاه یک نیروی مسلح نوپا بود، ولی ملت ایران در جنگ نشان داد ظرفیت ماورای طبیعی در درون نظام وجود دارد که قادر به جبران موازنه فیزیکی در جهان است و باعث شد نظریه جدیدی در جنگ‌های سخت شکل بگیرد. در نهایت جنگ تحمیلی با تحمیل ارده ملت ایران به قدرت‌های جهانی به پایان رسید. این جنگ برای ما تولید کننده یک فرهنگ و ادبیات جدید بود و ما به کمک جنگ تحمیلی توانستیم ساختار قدرتمند دفاعی خود را در برابر هجوم دشمنان شکل دهیم.
 

وی تصریح کرد: دفاع مقدس تبدیل به گنجینه تمام ناشدنی مقاومت ایران شد چراکه نشان داد ایران در برابر قدرت‌های جهانی سر تسلیم فرود نمی‌آورد. امروز به صحنه سیاسی جهان نگاه کنید، روزگاری کشور ما نقطه تلاقی قدرت کشورهای بزرگ دنیا بود اما امروز کشور ما توانسته است که این تمرکز را هزاران کیلومتر دور کند.
 

سردار سلامی خاطر نشان کرد: وقتی امروز جنگ به حاشیه مدیترانه کشیده شده است، نشان دهنده این است که روز به روز سیطره دشمنان بر جغرافیای منطقه کاهش پیدا کرده است. امروز ایران یک قدرت متوازن کننده تحولات در منطقه و جهان است. امروز، آمریکا با فقدان استراتژی روبرو شده و حتی عملیات نظامی آنها قادر به تغییر معادلات میدانی نیست. نمونه این عدم راهبرد را در هجوم اخیر آمریکا به خاک سوریه مشاهده کردیم.
 

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به تهدیدات دشمنان گفت: رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدین منطقه‌ای آنها بدانند که ایران امروز دست برتر را در معادلات دارد و خود را برای خطرناکترین سناریوهای تهدیدی آماده کرده است.
 

وی با اشاره به حمله موشکی آمریکا و انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: این اقدام نشان می‌دهد که آمریکا هیچ برنامه و استراتژی برای جنگ ندارد اما ایران در دل تحولات منطقه به خوبی می‌تواند منافع خود را تامین کند. این‌ها همه نشان می‌دهد که قدرت آمریکا کاهش یافته است.
 

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: همه توانایی‌ها و دستاوردهای ایران اسلامی ریشه در دفاع مقدس دارد که همانند عاشورا می‌جوشد. اینکه می‌بینیم ملت ما از تحریم و حمله نظامی آمریکا نمی‌ترسد به دلیل غلبه بر سخت‌ترین شرایط در دفاع مقدس است.


منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/