معاون فناوری پژوهشگاه علوم ورزشی معتقد است: در حال حاضر ابزارها و تجهیزات ورزشی زیادی توسط افراد خلاق و ایده‌پرداز علوم ورزشی طراحی و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، اما از سوی فدراسیون‌ها و باشگاهها برای خرید آنها استقبال زیادی صورت نمی‌گیرد.

 

محمد شریعت‌زاده در گفت و گو با گیتا، اظها ر کرد: از سال گذشته که مرکز نوآوری فناوریهای ورزشی در پژوهشگاه علوم ورزشی راه‌اندازی شد، سعی کردیم با حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاق و جدید اشتغالزایی ایجاد کنیم، به طوری که در حال حاضر 7 طرح گواهی ثبت اختراع صادر شده و آماده بهره‌برداری و تجاری سازی هستند.

 

وی گفت: دستگاه شبیه ساز قایقرانی یکی از طرح‌هایی است که برای افزایش قدرت و سرعت ورزشکاران و بهبود عملکرد برنامه تمرینی قایقرانان در رشته روئینگ، کانو و دراگون بوت شبیه‌سازی شده و به زودی به فدراسیون قایقرانی معرفی خواهد شد.

 

معاون فناوری پژوهشگاه علوم ورزشی خاطرنشان کرد: پرچم ویبره کمک داوران فوتبال با طرحی جدید برای کاهش خطای داوران از دیگر طرحهایی است که اواخر خرداد در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشته خواهد شد. کمک داوران با استفاده از این پرچم‌ می‌توانند با فشار دادن دکمه‌ای که روی دسته پرچم قرار دارد داور را متوجه خطا، آفساید و ... کنند.

 

وی همچنین از عقد تفاهمنامه همکاری با مرکز نوآوری فناوریهای ورزشی مایکروسافت خبر داد و افزود: این مرکز بزرگترین مرکز نوآوریهای ورزشی در جهان است که با عقد این تفاهمنامه می‌توانیم توانمندیها و ایده‌های جدید متخصصان حوزه علوم ورزشی را که به ثبت اختراع رسیده‌اند در سطح جهان به معرض نمایش بگذاریم و تجاری‌سازی کنیم و از این طریق برای پژوهشگاه علوم ورزشی درآمدزایی داشته باشیم.

 

شریعت‌زاده در پاسخ به این پرسش که پژوهشگاه علوم ورزشی چقدر در تولید تجهیزات و ابزارهای ورزشی و ارائه آن به فدراسیونها و باشگاه‌ها عملکرد موفقی داشته است، گفت: پژوهشگاه علوم ورزشی تولیدکننده ابزار و تجهیزات ورزشی نیست، بلکه نقش حمایتی از افراد خلاق و ایده‌های جدید و کمک به بازاریابی محصولات دارد. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باید با تدوین دستورالعملهایی از فدراسیون‌ها و باشگاهها بخواهند که نسبت به خرید این تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهند. قطعا با این کار نه تنها از ابزار و تجهیزات داخلی حمایت لازم صورت می‌گیرد بلکه برای متخصصان علوم ورزشی اشتغالزایی نیز انجام می‌شود.

 

وی در پایان گفت: با وجود این که پژوهشگاه تلاش زیادی در معرفی افراد خلاق و فروش تجهیزات علمی می‌کند، این علاقمندی از سوی فدراسیون‌ها و باشگاها در حد مطلوب نیست و با شرایط ایده‌ال فاصله زیادی داریم. فدراسیون‌ها تمایل زیادی ندارند تا از تولیدات و تجهیزات ورزشی که در داخل کشور ساخته می‌شوند، استفاده کنند. به هر صورت همانند پایان‌نامه‌ها محصولات علمی زیادی نیز به مرحله تجاری سازی رسیده و آماده فروش است. هرچند برای استفاده از این محصولات با فدراسیونها مکاتبات لازم را انجام دادیم، اما هنوز استقبالی از سوی فدراسیونها و باشگاه‌ها صورت نگرفته است.

 

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام