سفیر کشور سوئد در تهران با بیان اینکه روابط خوبی بین ایران و سوئد برقرار است، گفت: استکهلم و تهران در حال گسترش و تقویت روابط خود در زمینه اقتصادی هستند و این روابط در آینده بیشتر از گذشته تقویت خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری گیتا 'هلنا سونگلند' ( Helena sangeland) روز سه شنبه، اظهار داشت: ما روابط خیلی خوبی با ایران داریم که این روابط از 2 سال گذشته تاکنون بسیار بهتر از گذشته شده است.

وی اضافه کرد: از تیر ماه سال 94 پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+ 5، کشورهای اروپایی روابط خود در تمامی زمینه ها را با ایران گسترش دادند.

سفیر سوئد در ایران با بیان اینکه تهران و استکهلم بیانیه های بسیاری در زمینه همکاری های مشترک صادر کرده اند، گفت: سال گذشته نخست وزیر سوئد به ایران سفر کرد و در این سفر در رابطه با مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی با مقامات ایران به بحث و گفت و گو پرداخت.

سونگلند به سفر معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری ایران به سوئد اشاره کرد و گفت: افزایش سفرهای 2 طرفه مقامات ایرانی و سوئدی را می توان یکی از نشانه های روابط مطلوب بین 2 کشور دانست.

وی با بیان اینکه یک درصد کل جمعیت سوئد را ایرانیان مقیم این کشور تشکیل می دهند، گفت: تهران و استکهلم مبادلات اقتصادی خوبی با یکدیگر دارند و به دنبال افزایش آن هستند.

سفیر سوئد در تهران اعلام کرد: در راستای گسترش مبادلات اقتصادی بین ایران و سوئد، 2 هفته دیگر هفتمین کمیسیون اقتصادی را به صورت مشترک برگزار خواهیم کرد.

سونگلند در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور کارخانه های خودروسازی سوئدی در ایران گفت: امروز کارخانه های ولوو و اسکانیا خودروهای سنگین خود را در ایران مونتاژ می کنند و ما می توانیم محصولات این کارخانه ها را به وفور در جاده های ایران ببینیم.

وی افزود: این کارخانه ها به منظور ساخت خودروهای سواری نیز در ایران به دنبال یک شریک اقتصادی قدرتمند هستند و اگر شرکایی را پیدا کنند به احتمال زیاد در بازار ایران حاضر می شوند.

سفیر سوئد در تهران با بیان اینکه ایران و سوئد در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز با یکدیگر همکاری می کنند، اظهار داشت: ایران و سوئد ماه آینده همایش مشترکی در رابطه با حقوق زنان در تهران برگزار خواهند کرد.

براساس اعلام اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد، این 2 کشور سالانه 350 میلیون دلار مبادلات تجاری با یکدیگر دارند که این میزان در سال 2016 نسبت به سال های قبل از آن 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

'آن لینده' وزیر امور اروپایی و تجارت سوئد چندی پیش در همایش اقتصادی ایران و سوئد، روابط 2 کشور در قبل و در زمان تحریم‌ها را مستحکم دانست و گفت که این کشور از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می کند.

وی به بازگشایی دفتر نمایندگی شورای تجارت سوئد در تهران اشاره کرد و گفت: ایران و سوئد تفاهم ­نامه هایی در زمینه‌­های ICT، حمل و نقل، تحقیقات و علم و فناوری امضا کرده اند.

'ایلوا بری' رئیس شورای تجارت سوئد نیز در این همایش از مذاکرات مقامات بانکی ایران و سوئد برای رفع مشکل تامین مالی و فاینانس خبر داد و افزود: بیش از 70 شرکت مهم و بزرگ سوئد در این همایش حضور دارند که آماده توسعه روابط با ایران هستند، امیدواریم کار مشترک در زمینه‌های بهداشت،آی ‌تی، انرژی و بهداشت افزایش پیدا کند.
 

 

 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/