معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اعطای گواهینامه انطباق محصول و گواهی محصول را بستری برای ورود شرکت‌ها به بازارسازی محصولات دانش‌بنیان دانست و گفت: شرکت‌هایی که این گواهینامه‌ها را دریافت می‌کنند و یا در آینده خواهند ‌کرد، با بازار بزرگی مواجه خواهند شد.

 

 به گزارش گیتا، سورنا ستاری در آیین اعطای گواهینامه انطباق و محصول به 6 محصول از 4 شرکت دانش‌بنیان، اعطای این گواهینامه‌ را زمینه بازارسازی محصولات دانش‌بنیان دانست و افزود: اعطای این گواهینامه که در تعامل میان معاونت علمی با سازمان ملی استاندارد ایران صورت گرفت، گام بزرگی در بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

 

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که امروز موفق به دریافت گواهی انطباق و گواهی محصول می‌شوند و همچنین شرکت‌هایی که در آینده این گواهی را دریافت خواهند ‌کرد، با بازار بزرگی مواجه خواهند بود.

 

ستاری نبود زیرساخت لازم برای استانداردهای خاص و ارائه گواهینامه را یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در عرصه بین‌المللی و فروش محصولات دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: عموما این استانداردها از سوی کشورهای خارجی اعطا می‌شود و در بسیاری از موارد، این تأییدیه‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان ما قرار نمی‌دهند.

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای جهانی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، ادامه داد: بر اساس همین ضرورت است که بحث گواهینامه انطباق و محصول مطرح شد و برای اولین بار در کشور اتفاق تازه‌ای در ارائه گواهی‌های مبتنی بر دانش رخ داد و خوشبختانه این امر مورد استقبال سازمان ملی استاندارد ایران نیز قرار گرفت.

 

در این مراسم همچنین پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی با اشاره به اعطای اولین گواهینامه‌های انطباق و محصول به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بر اساس گواهینامه انطباق، قابلیت‌های ایمنی و عملکردی یک محصول دانش‌بنیان، با استاندارد ملی و بین‌المللی اظهار شده و موجود، بررسی و انطباق داده می‌شوند.

 

وی ادامه داد: این گواهینامه به محصولاتی اعطا می‌شود که یک یا چند استاندارد ملی و بین المللی برایش وجود داشته باشد و شرکت می‌تواند گواهینامه انطباق محصول خود با این استانداردها را دریافت کند.

 

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به توافق اعطای گواهی محصول (COP) اشاره کرد و افزود:  این گواهی مربوط به محصولاتی است که استاندارد ملی و بین‌المللی خاصی ندارند، اما بر اساس اظهارات تولیدکننده ویژگی یا ویژگی‌های خاصی دارند که با نظارت اداره کل استاندارد استانی و انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، این گواهی‌ها به محصولات دانش‌بنیان اعطا می‌شوند.

 

صالحی با اشاره به فرآیند ارائه گواهینامه دانش‌نماد به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این گواهینامه‌ها که تا پیش از این در کشور وجود نداشت، اکنون به شرکت‌های دانش‌بنیان ما کمک می‌کند که در حداقل زمان و هزینه‌ای کم‌تر، بتوانند ضمن ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی، تاییدیه‌های محصولات خود را نیز کسب کنند.

 

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: آغاز فرآیند اعطای این گواهینامه با تصویب یک تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان ملی استاندارد آغاز شد و بر اساس این تفاهم‌نامه نظام ارائه گواهی انطباق و محصول در فرآیند تصویب و اجرایی شدن قرار گرفت که خوشبختانه تمام این بندها طبق توافق صورت گرفته است.

 

در این مراسم 6 محصول شرکت‌های دانش‌بنیان گواهی دریافت کردند که از این میان 3 شرکت موفق به دریافت گواهی انطباق ( KB-COC ) و 3 شرکت، موفق به دریافت گواهی محصول (KB-COP) شدند.

 


منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/