رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد، تصریح کرد: لزوم برخورد جدی و بدون تبعیض با فساد وجود دارد و باید واقعا این برخورد انجام شود و مفسدین بدانند که هزینه فساد بسیار زیاد است.

 

به گزارش گیتا، دکتر حمیدرضا طیبی در نشست خبری که امروز (دوشنبه، هشت مرداد) به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی اظهارکرد: یکی از مشکلات جدی‌ که مقام معظم رهبری نیز در بحث پیشرفت دانش بنیان به آن اشاره می‌کنند، این است که فکر می‌کنیم هنوز اراده پیشرفت دانش بنیان در همه ارکان نظام به صورت جدی شکل نگرفته است.

 

وی ادامه داد: ما اگر پیشرفت دانش بنیان می‌کنیم، باید در همه ارکان نظام باور شود و پیش‌نیاز آن ثبات سیاسی در کشور و رسیدن به یک وفاق ملی بین سیاسیون ما است. ما نیاز داریم که برای رسیدن به پیشرفت دانش بنیان سیاسیون ما روی این موضوع متفق شوند و شرایط تحقق آن را فراهم کنند.

 

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در ثبات سیاسی می‌توانیم برنامه‌ریزی جامع درازمدت کنیم و با ثبات سیاسی، در گردش‌های سیاسی که لاجرم در کشور اتفاق می‌افتد مانند تغییر دولت یا مجلس، طرح‌نامه و مدیران تغییر نمی‌کنند.

 

برگزاری مناقصات نباید در دست افراد باشد

 

 طیبی در کنار ثبات سیاسی به ثبات اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما به ثبات اقتصادی، قوانین مناسب و ایجاد محیط امن سرمایه‌گذاری نیاز داریم. خیلی از جاها به صورت سیستمی کار نمی‌کنیم، به عنوان مثال در مناقصات‌مان قوانین خودمان را رعایت نمی‌کنیم، ‌ به هر حال سیستمی را گذاشته‌اند برای اجرای مناقصه که به هیچ وجه فرد در آن دخالت نمی‌کند و باید مشخصات فنی بررسی شود.

 

وی ادامه داد: اگر اجرای مناقصه در اختیار فرد گذاشته شود، مشخص است که ممکن است در بسیاری از موارد منجر به ایجاد فساد شود.

 

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ما اگر می‌خواهیم در دنیا رقابت کنیم، باید منابع مالی قابل رقابت داشته باشیم.

 

طیبی ادامه داد: جامعه‌ای که می‌خواهد به سمت پیشرفت دانش بنیان  پیش برود و اقتصادش، اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی متکی به تولید ملی شود، تولیدش باید متکی بر علم و فناوری باشد و مدیرانی که می‌خواهند آن را پیاده‌سازی کنند، باید دانش بنیان و خودباور باشند و علاوه بر مؤمن و انقلابی و صادق بودن، ‌ خودباوری و کاربلد بودن حاصل از کار علمی را باید داشته باشند و اگر غیر از این باشد، ما در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیانمان دچار مشکل می‌شویم.

 

توسعه ما باید در شرایط غیر تحریمی باشد

 

وی در خصوص تحریم‌ها یادآور شد: ما معتقدیم که توسعه ما باید در شرایط غیر تحریمی اتفاق بیفتد، باید خودمان برنامه‌ریزی داشته باشیم، در آن دوره هم برای حمایت از تولید ملی و تحریم خارجی در دوران غیر تحریم انجام شود.

 

رئیس جهاد دانشگاهی در عین حال اظهار کرد: من به عنوان یک محقق و سازنده باید بتوانم بهترین تجهیزات را بخرم و دسترسی به بهترین مواد و قطعات داشته باشم، زیرا ما باید رقابت را در سطح ملی ببینیم و این به معنای آن نباشد که زمانی که تحریم وجود نداشته باشد، بدون مهابا واردات انجام دهیم.

 

طیبی خاطرنشان کرد: اگر به هر دلیلی ناجوانمردانه تحریم در کشور تحمیل شد، هیچ نگرانی از تحریم نباید داشته باشیم، در دوران تحریم هم می‌توانیم پیشرفت کنیم به شرط این که بتوانیم تحریم را درست مدیریت کنیم و هزینه‌های تحریم را بر دوش محققان و سازنده داخلی قرار ندهیم.

 

وی افزود: به هر حال وقتی تحریم هستیم، دسترسی به تجهیزات، قطعات، مواد هزینه بیشتری دارند. این هزینه باید به حداقل برسد تا بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم.

 

اصلاح نظام نوآوری

 

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مشکل دیگری که در کشور داریم، بحث اصلاح نظام نوآوری ما است. نظام ملی نوآوری، نظامی است که تولید علم، تبدیل آن به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و خدمات در ایجاد اشتغال و ثروت در این نظام سیاست‌گذاری عالی می‌شود و مورد اجرا قرار می‌گیرد و در نهایت ثروت تولید می شود، یعنی علم در یک سیستم بسیار روان تولید می‌شود و در نهایت به ثروت تبدیل می‌شود.

 

طیبی اظهارکرد: اکنون اجزای نظام نوآوری ما ارتباط درستی با هم ندارند و وظایفشان درست تعریف نشده است. موازی‌کاری در این اجزا زیاد داریم و در نهایت داریم بیشتر هزینه می‌کنیم تا از هزینه کردمان نتیجه خوب بگیریم.

 

وی ادامه داد: یعنی پول تحقیقات را هزینه نمی‌کنیم که مقاله چاپ کنیم، ما تحقیق می‌کنیم که مشکل مملکت را حل کنیم و اقتصادمان دارای فناوری‌های جدید شود که بتوانیم رقابت کنیم. تولید مقاله محصول جانبی است. این نظام باید عارضه‌یابی شود و این مشکلات حل شود.

 

 

منبع : خبرگزاری گبتا

انتهای خبر/