میثم حمزه لو: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان و قانون اساسی کشور علاوه بر قانون‌گذاری، وظیفه نظارت بر حُسن اجرای قانون را نیز به‌عهده دارند.

ابراز های نظارتی نمایندگان مجلس بر قوه اجرایی کشور در راستای حسن اجرای قانون چیست؟

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم در خانه ملت در راستای نظارت بر حُسن اجرای قانون می‌توانند از طریق سؤال، تذکرات شفاهی و کتبی و نیز استیضاح بر اعضای کابینه دولت نظارت کرده و وزرا و حتی رئیس‌جمهور را نیز مخاطب قرار دهند؛ البته گزارش سؤالات، تذکرات، اعم از کتبی و شفاهی و یا استیضاح طبق سنوات در معاونت نظارت مجلس تفکیک می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی چه وظایفی دارد؟

بر اساس آنچه در وبسایت معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی منتشر شده، وظایف این معاونت به‌شرح زیر است:

1 ــ پیگیری ابلاغ قوانین مصوب مجلس در موعد مقرر توسط رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی و درج در روزنامه رسمی و لازم‌الاجراء و اجرایی شدن قوانین.

2 ــ ارزیابی آثار اجرای قوانین، آسیب شناسی قوانین، شناسایی خلأهای قانونی و سفارش و ارزیابی نظرسنجی‌ها که در خصوص تأثیر اجرای قوانین صورت می‌گیرد.

3 ــ بررسی کارشناسی گزارش‌های نظارتی دریافتی از نمایندگان، کمیسیونهای تخصصی، ناظرین مجلس در شوراها، مجامع و هیأتها و سایر دستگاههای نظارتی و تهیه گزارش تحلیلی و تطبیقی از آنها جهت ارائه به نمایندگان و کمیسیون‌های ذی‌ربط، رئیس و هیأت رئیسه مجلس حسب مورد.

4 ــ ارائه نظرات مشورتی در خصوص امور نظارتی مجلس به نمایندگان و کمیسیونها.

5 ــ دریافت گزارشهای کمیسیونها از عملکرد دستگاههای اجرایی و تطبیق عملکردهای فوق با سیاستهای کلی نظام، اهداف سند چشم‌انداز، برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت، بودجه سالانه، قوانین عادی و برنامه‌های پیشنهادی وزیر در زمان رأی اعتماد در راستای مفاد ماده (49) آئین‌نامه داخلی مجلس حسب مورد جهت ارائه به نمایندگان و کمیسیون‌های ذی‌ربط.

6 ــ پیگیری امور اجرایی تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس.

7 ــ پیگیری امور اجرایی مربوط به معرفی و انتخاب ناظرین مجلس در شوراها، مجامع و هیأتها و انجام هماهنگی‌های لازم.

8 ــ پشتیبانی امر نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور.

9 ــ انجام هماهنگی با سایر دستگاه‌های نظارتی برای انجام امور اجرایی نظارت مجلس و اخذ اطلاعات لازم.

10 ــ پیگیری امور قضایی ناشی از اعمال وظایف نظارتی مجلس که بر اساس وظایف نظارتی مجلس بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس به مراجع ذی‌صلاح قضایی ارجاع می‌شوند. 

، معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی به ارزیابی عملکرد نظارتی پارلمان در 4 ماه ابتدایی مجلس دهم پرداخته که گزارش تفصیلی آن در قالب جدول بیان شده است.

 

 

خبرگزاری گیتا