گزارشی از اجلاس بین‌المجالس جهانی، احتمال برگزاری جلسه استیضاح وزیر کشور در کمیسیون شوراها، ارائه یازدهمین گزارش وزارت خارجه درباره اجرای برجام به مجلس، سوال نمایندگان از ظریف، ارجاع گزارش تخلفات ثبت سفارش خودرو به قوه قضاییه و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (دو شنبه) چهاردهم آبان ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

به گزارش گیتا، در جلسه علنی امروز مجلس که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، سوال تعدادی از نمایندگان از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گرفت.

 

همچنین سیده فاطمه حسینی، رییس هیات پارلمانی ایران در بین‌المجالس جهانی گزارشی از این اجلاس به نمایندگان در جلسه غیرعلنی ارائه کرد.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی در توضیح سوال از وزیر خارجه در زمینه اموال مصادره شده ایران در خارج از کشور گفت: گفت: چرا وزارت خارجه از ظرفیت دیپلماسی خود برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی که بیش از ۹۰ درصد آن در خارج از کشور است استفاده نکرده است؟

 

در پاسخ محمد جواد ظریف با بیان این که آمریکا می‌خواست فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت:در مورد حمایت وزارت خارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور، نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاههای مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد. وی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: آمریکا مجبور شد از ادعاهایش در مورد تحریم ایران عقب‌نشینی کند. وزیر امور خارجه در ادامه اظهارکرد: امروز روز شروع یک روند جهانی است من ما با اطلاع می‌گویم که مسلح شدن دلار، روند سراشیبی را طی می‌کند. آمریکایی‌ها با سوء استفاده و زیاده‌روی در استفاده از دلار شروع روندی را کلید زدند که به ضررشان خواهد شد.

 

پس از توضیحات ظریف و انجام رای گیری از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس، ۱۱۲ رای موافق و ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع  در نهایت نمایندگان از پاسخ وزیر امور خارجه در زمینه ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور و عدم ارائه گزارش به مجلس در خصوص برجام و امضای توافق محرمانه با نماینده آمریکا قانع شدند.

 

درهمین رابطه حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه یازدهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره اجرای برجام به مجلس خبر داد و گفت که پنجمین گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره نحوه اجرای برجام نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

 

ناطقین امروز مجلس

 

دهقانی: تحریم‌ها آبروی آمریکا را به صفر می‌رساند

 

نماینده قصرشیرین: کمک‌های بلاعوض به مردم زلزله‌زده کرمانشاه افزایش یابد

 

بادامچی: مسائل مهم را با مردم در میان بگذاریم

 

نماینده شیراز: رشد اقتصادی از دل کارآفرینی و امنیت سرمایه‌گذاری بر می‌آید

 

حاجی‌دلیگانی: رئیس‌جمهور از اختیارات خود برای حل مشکلات مردم استفاده کند

 

***

 

در ادامه جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای به تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح رای دادند.

 

همچنین مسعود پزشکیان، با اعلام نتایج انتخابات ناظر در شورای عالی نظام پرستاری گفت: در مجموع ۱۳۰ رای ماخوذه حیدرعلی عابدی با ۱۱۷ رای به عنوان عضو ناظر در شورای عالی نظام پرستاری انتخاب شد. وی افزود: شهرام کوسه غراوی نیز با ۱۲۰ رای از مجموع ۱۲۴ رای ماخوذه به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب شد.

 

 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به احتمال برگزاری جلسه استیضاح وزیر کشور در کمیسیون شوراها، گفت که در صورت به نصاب رسیدن امضای استیضاح وزیر کشور جلسه استیضاح بعد از ظهر امروز در کمیسیون شوراها برگزار می‌شود. بهروز نعمتی توضیح داد: در مورد استیضاح وزیر کشور تشکیکی وجود داشت برخی می‌گفتند ۱۰ امضا پای این استیضاح وجود دارد و برخی می‌گفتند ۹ امضاء باقی مانده است، بنابراین در هیات رئیسه موضوع استیضاح وزیر کشور را بررسی کردیم و قرار شد آقای یوسف نژاد عضو هیات رئیسه از اسیضاح کنندگان بپرسد آیا هنوز برای استیضاح مصمم هستند یا خیر؟

 

امروز همچنین هفت سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه و سه سوال آنها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام وصول شد.

 

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

 

سلیمی:وزارت خارجه نسبت به اخراج برخی از سفرا از کشورهای اروپایی اقدام متقابل انجام دهد

 

لاریجانی در پاسخ به صادقی:نظرات شورای نگهبان درباره CFT در مهلت قانونی به مجلس ارسال شده است

 

لاریجانی در پاسخ به پور ابراهیمی: کمیسیون اقتصادی به مشکلات ارزی زائران اربعین رسیدگی می‌کند

 

***

 

در جلسه علنی امروز، نمایندگان لایحه عضویت دولت ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه را با ۱۵۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

 

نمایندگان مجلس همچنین موافقت کردند کهلایحه صندوق مکانیزه فروش با اولویت در مجلس بررسی شود.

 

در ادامه با ۱۵۷ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر، مجلس با ارجاع گزارش تخلفات ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو به دستگاه قضایی موافقت کردند.

 

نایب رئیس مجلس نیز در پایان جلسه علنی با اعلام اینکه مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد، گفت که جلسه بعدی مجلس دو هفته اینده و در روز یکشنبه (27 آبان) برگزار می‌شود.

 

محمد علی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس هم  بیانیه‌ تبریک روز بزرگداشت مازندران نمایندگان این استان را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.


منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/