رییس فستیوال آینه‌دار با بیان اینکه سورپرایزی برای پنجمین دوره آینه‌دار داریم، اعلام کرد: این فستیوال یک پروژه غیرانتفاعی و ملی است که حین انجام کارهای دیگر مجموعه ما به عنوان زکات فرهنگی برگزار می‌شود.

 

به گزارش گیتا، احسان رسول‌اف درباره پنجمین دوره فستیوال آینه‌دار گفت: این دوره از فستیوال از ۹ تا ۱۳ آذر ماه در تالار رودکی برگزار می‌شود و اجراهای متفاوتی از سه استان گیلان، مازندران و گلستان خواهیم داشت.  موسیقی‌های هر استان در دو سانس اجرا می‌شوند و در کل ۱۲ اجرا خواهیم داشت.

 

او با بیان اینکه ۹ آذرماه سورپرایزی برای این دوره داریم، افزود: امسال، مروری بر چهار دوره گذشته فستیوال خواهیم داشت و برای اولین بار برخی از هنرمندان که در دوره‌های قبل اجرا داشتند، از مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان، لرستان و قشقایی‌ها خواهیم داشت که در اولین روز این فستیوال به صورت تک سانس اجرا می‌شود. اختتامیه این فستیوال روز سه‌شنبه (۱۳ آذرماه) با تجلیل و بزرگداشت استادان برجسته این سه استان انجام می‌شود.

 

آینه‌دار یک پروژه غیرانتفاعی و ملی است

 

رییس فستیوال آینه‌دار با بیان اینکه رسالت آینه‌دار آرشیو کردن موسیقی آیینی ایران است، افزود: ما سعی می‌کنیم این میراث و تکلیف ملی را که حاکمیت از آن سر باز می‌زند، نگه داشته و پاس بداریم. این پروژه یک پروژه غیرانتفاعی و ملی است. به همین دلیل ما خودمان را فستیوال می‌دانیم زیرا قرار نیست هنرمندانی که به آن دعوت می‌کنیم کنسرت برگزار کنند یا تهیه‌کننده‌ای با آنها کار کند؛ بنابراین این پروژه با فستیوال‌های دیگری که در دنیا برگزار می‌شود متفاوت است در واقع رسالت آرشیو کردن صوت و تصویر هنرمندان موسیقی اقوام است.

 

او در پاسخ به اینکه بسیاری از اجراهای موسیقی اقوام در فضاهای باز و طبیعت شکل می‌گیرد، چرا این موسیقی‌ها در این فستیوال در یک سالن بسته برای مخاطبان اجرا می‌شود، توضیح داد: ما مجبوریم همزمان با اجرای هنرمندان، کار ثبت و ضبط را نیز انجام دهیم. به همین دلیل تالار رودکی را برای این کار انتخاب کردیم که یکی از بهترین تالارهای کشور است. با توجه به اینکه این دسته از هنرمندان آمادگی اجرا در استودیو را ندارند، باید کار ضبط و ثبت را در حین اجرا انجام دهیم. از طرفی بحث مجوز در فضای باز نیز مساله دیگری است.

 

رییس فستیوال آینه‌دار اظهار امیدواری کرد: به زودی طی ماه‌های آینده آرشیو پنج دوره از موسیقی آینه‌دار به شکل ارزشمند و درخوری در اختیار منتقدان، اصحاب پژوهش، فرهنگ و موسیقی قرار بگیرد زیرا این آرشیو دستاورد غنی است و جزئیات آن طی یک اعلام عمومی گفته می‌شود. امیدوارم این تلاش به ارتقای فرهنگ موسیقی کشورمان کمک کند.

 

رسول‌اف درباره اینکه این فستیوال تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، گفت: آینه‌دار را بایگانی و مرجعی در حوزه موسیقی تمدنی ایران بدانید و تا جایی که این آرشیو را بزرگتر کنیم آن را ادامه خواهیم داد.

 

او با بیان اینکه برای دریافت مجوز فستیوال امسال بیش از چهار هفته است که درگیر هستیم، افزود: فروش بلیت این دوره از فستیوال از روز شنبه سوم آذر ماه باز می‌شود که ما درآمد حاصل از آن را برای اجاره سالن پرداخت می‌کنیم. البته با توجه به لطفی که مسوولان تالار رودکی به ما دارند، مبلغی که برای اجاره سالن پرداخت می‌کنیم خیلی کمتر از برنامه‌هایی تجاری و شاد است. ساعت سانس‌های اجرا نیز ۱۸:۳۰ و ۲۱ شب است. همچنین قیمت بلیت‌ها حدود ۵۰ هزار تومان است که این مبلغ برای دانشجویان ۲۵ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

 

رییس این فستیوال همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر همکاری آیینه‌دار با جشنواره‌هایی مثل موسیقی نواحی توضیح داد: امسال جشنواره موسیقی فجر به دبیر هنری آینه‌دار آقای مغازه‌ای پیشنهاد همکاری دادند و قرار است همکاری ما به شکل فکری باشد و وارد برنامه‌های اجرایی نشویم زیرا معتقدیم سلیقه جشنواره‌هایی مثل فجر با فستیوالی که ما برگزار می‌کنیم متفاوت است.

 

رسول‌اف ادامه داد: من نمی‌دانم که همچنان در جشنواره فجر یا موسیقی نواحی بخش رقابتی وجود دارد یا نه اما ما در آییه‌دار مخالف بخش رقابتی هستیم به همین دلیل ترجیح می‌دهیم هر آنچه که بدیهی است در اختیار جشنواره موسیقی نواحی و فجر قرار دهیم اما در بخش اجرایی شاید صلاحیت همکاری نداشته باشیم. در هر صورت به هر شیوه‌ای که بتوانیم به برگزاری بهتر جشنواره‌های فجر و موسیقی نواحی کمک می‌کنیم.

 

او در پاسخ به اینکه بورسیه دانشجوی آینه‌دار به کجا رسید، توضیح داد: نتوانستیم این کار را ادامه دهیم بنابراین فوکوس‌مان را روی اجراها و آرشیوها گذاشتیم. همچنین فکر نمی‌کنم بتوانیم بخش بورس را ادامه دهیم.

 

در موسیقی دماوندهایی داریم که غیب می‌شوند

 

علی مغازه‌ای، دبیر هنری آینه‌دار نیز در نشست خبری این فستیوال که امروز دوشنبه (۲۸ آبان ماه) برگزار شد، اعلام کرد: ما هر ساله به موسیقی یک محدوده فرهنگی توجه می‌کنیم. امسال نیز به موسیقی دامنه شمال البرز می‌پردازیم که شامل سه استان گیلان، ‌مازندران و گلستان می‌شود.او ادامه داد: بخشی از موسیقی استان گلستان که بیشتر به ایلات ترکمن، قزاق و قزلباش مربوط می‌شود را در سال‌های آتی همراه با موسیقی خراسان شمالی که اشتراکات فرهنگی بیشتری دارند، برگزار خواهیم کرد.

 

او گفت: بیش از ۱۰۰ مهمان در این دوره از فستیوال حضور دارند که برخی از آنها به صورت گروهی و برخی به صورت انفرادی اجرا خواهند داشت. حتی ما گروه‌هایی داریم که تعداد آنها به ۱۵ نفر می‌رسد. امسال شاهد تشت زنی منطقه گیلان و شادیانه‌های ایرانی نیز هستیم. در بخش مروری بر چهار دوره آینه‌دار نیز شش گروه اجرا خواهند داشت. همچنین اجراهای آیینی از مناطق شمال کشور که شامل کار در شالیزار، مزارع، جشن‌های خانگی و مراسم عروسی می‌شود، خواهیم داشت.

 

مغازه‌ای درباره اجرا در فضای باز نیز توضیح داد: قبول دارم که سازهایی مثل سرنا و دهل در فضاهای باز باید اجرا شوند با توجه به اینکه صدای آنها زیاد است و کاربرد این سازها خبررسانی بوده است. ما در جستجوی کهنسال‌ترین راوی‌های موسیقی اقوام هستیم تا اصلی ترین و مهمترین راویان را پیدا کرده و از آنها ضبط‌های خوبی داشته باشیم.

 

دبیر هنری این فستیوال گفت: در ۴۰ سال گذشته جشنواره‌های موسیقی بی شماری برگزار و از هنرمندان بسیاری دعوت شده اما ما ضبط و پخشی از اجراهای این هنرمندان ندیدیم. بنابراین هدف ما این است که ضبط درستی از رپرتوآر موسیقی داشته باشیم . همچنین در کنار آن آرشیوی از تصاویر این هنرمندان تهیه کنیم. آینه‌دار به معنای انعکاس دهنده فرهنگ و تاریخ یک قوم است، به همین دلیل ذخیره فرهنگی محسوب می‌شود. ما همچنان هنرمند ۹۰ ساله‌ای داریم که نقاره می‌زند و من معتقدم در موسیقی دماوندهایی داریم که غیب می‌شوند و ما چیزی از آنها نمی‌بینیم.


منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/