در شرایطی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است به دنبال بازبینی و مذاکره دوباره در برجام باشد، وی تحریم‌های جدید و فشار آوردن بر ایران را در اولویت کارهای خود قرار خواهد داد.

از جمله این تحریم ها در زمینه برنامه موشکی ایران و همچنین تصویب قانونی است که فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران را مسدود کنند. این اقدامات در واقع تلاش های ترامپ و جمهوری خواهان است که سعی دارند ایران را برای بازنگری در توافق هسته ای تحت فشار قرار دهند. این اقدامات در نتیجه قول ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بوده است و به نظر می رسد حتی اگر هیلاری کلینتون هم به قدرت می رسید باز هم همین روند که توسط ترامپ پیش گرفته شده است اجرا می شد.

در گفت و گوی موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سی ان ان اعلام نمود: "توافقی دوطرفه بین ایران و ایالات متحده نیست. ...توافقی چند جانبه‌است که همه ما بر سر آن مذاکره کرده‌‌ایم….و در قالب یک قطعنامه شورای امنیت -در واقع بیش از یک قطعنامه- عملی شده‌است."

هر چند تحریم ایران در زمینه بوئینگ به ضرر آمریکا و به نفع اروپا برای فروش هواپیما های ایر باس به ایران است و علاوه بر این چین و روسیه هم توافق هسته ای با ایران را امضا کرده اند، مخالفت آمریکا با برجام چندان نگرانی برای ایران نمی تواند داشته باشد.

در این میان عربستان سعودی نیز از فشار آوردن دولت ترامپ به ایران در زمینه توافق هسته ای استقبال می کند. با وجود اینکه ترامپ مواضع ضد سوری خود را در جریان مبارزات انتخاباتی عنوان داشت ولی مسئولان سعودی برای جلوگیری از قدرت یابی ایران و به دلیل اینکه فاقد ابزارها و ملزومات لازم برای مقابله با قدرت ایران در منطقه است از موضع گیری ترامپ علیه برجام استقبال خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری گیتا