روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از مقامات ارشد نظامی آمریکا نوشت: واگذاری مبارزه با داعش در سوریه به ترکیه بعد از خروج نیروهای آمریکایی در این کشور غیرواقعی است.

 

به گزارش گیتا، دیوید اگناتیوس روزنامه نگار  واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نوزدهم دسامبر تصمیم خود را مبنی بر خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از سوریه اعلام کرد. کاخ سفید نیز اعلام کرد که ترکیه مسؤولیت شکست داعش بعد از خروج آمریکا از سوریه رابر عهده گرفته است. در همین راستا دولت ترکیه در حال فراهم کردن مقدمات عملیات نظامی قریب‌الوقوع علیه مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق در شمال شرقی سوریه است.

 

ترکیه یگان‌های مدافع خلق شاخه سوری پ.ک.ک دانسته و یک گروه تروریستی اعلام کرده است. آنکارا تحت کنترل درآمدن برخی مناطق در سوریه توسط نیروهای کرد تبار را تهدیدی علیه امنیت ملی کشورش می‌داند. ترکیه برای ادامه مبارزه علیه داعش باید به جای حدود ۶۰ هزار سرباز یگان‌های مدافع خلق سرباز جایگزین بگذارد.

 

ترکیه به مقامات آمریکا اعلام کرده است که حدود ۵۰ هزار شورشی سوری تحت فرماندهی این کشور است.

 

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند: اما این رقم اغراق شده و اپوزیسیون تحت حمایت ترکیه نزدیک به ۵۰۰۰ تن بوده و بسیاری از این افراد رویکردهای افراط گرایانه دارند.

 

سوری‌های مورد حمایت ترکیه سلاح‌های سنگین را در نزدیکی مرز منبج در چند روز گذشته منتقل کرده‌اند که این مساله نشان می‌دهد آنها آماده انجام مبارزات علیه داعش هستند اما این روزنامه نگار این اقدام را بیشتر شبیه نمایش دانست.

 

ایگناتیوس با بیان اینکه واشنگتن در خواست‌های ترکیه را رد کرده است، گفت:‌ منابع نظامی ترکیه از آمریکا خواسته‌اند که رهگیری‌های هوایی، حمایت لجستیکی و پوشش هوایی از هرگونه عملیات علیه داعش در مناطق کنار رودخانه فرات داشته باشند.

 

نزدیک به ۷۸۰ نیروی داعش توسط مقامات کرد در سوریه در زندان به سرمی‌برند که آنها می‌توانند چالشی برای ترکیه باشند. در واقع در صورتیکه ترکیه حمله کند ممکن است این افراد دیگر در زندان نباشند.

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/