وزیر خارجه عراق به درخواست‌های آمریکا مبنی بر انحلال نیروهای الحشد الشعبی و قطع رابطه با ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که بغداد این مطالبات را نمی‌پذیرد.

 

به گزارش گیتا، به نقل از عراق پرس، محمدعلی حکیم، وزیر خارجه عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مطالبات آمریکا در رابطه با انحلال الحشد الشعبی و قطع رابطه با ایران واکنش نشان داد.

 

وی افزود: عراق هرگونه درخواست از هر طرفی مبنی بر انحلال الحشد الشعبی را نمی‌پذیرد زیرا الحشد الشعبی جزئی از نیروهای نظامی عراق است و بغداد هرگونه درخواست در این رابطه را نمی‌پذیرد.

 

وزیر خارجه عراق در واکنش به درخواست آمریکا مبنی بر پیوستن بغداد به محور ضدایرانی نیز گفت: هرگونه درخواست مبنی بر پیوستن به محور ضد ایرانی را نمی‌پذیریم. عراق یک کشور بی طرف است و وارد هرگونه درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد شد.

 

به گزارش گیتا، وزیر امور خارجه عراق پیش از این درباره برجام و پیروی از آن اظهار کرد که تحریم‌های ایران یک‌جانبه بوده و بین‌المللی نیستند و از این رو امکان دور زدن آن‌ها وجود دارد.

 

محمدعلی‌الحکیم همچنین در این باره گفت که کشورش «تعهدی ندارد» که به تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا بر ایران، وفادار بماند و به دنبال دستیابی به گزینه‌هایی برای ادامه تجارت با ایران خواهد بود.

 

بر اساس این گزارش، آمریکا در بیستم ماه دسامبر، مهلت معافیت عراق از تحریم‌های ایران را به مدت ۹۰ روز افزایش داد.

 

تجارت بین دو کشور همسایه با وجود تأمین ۴۰ درصدی برق عراق از سوی ایران چیزی به اندازه ۱۲ میلیارد دلار در نظر گرفته می‌شود.

 

علیرغم اینکه اگر عراق از کاهش تجارت با ایران تا پایان دوره معافیت خود از تحریم‌های نفتی این کشور سر باز زند، ممکن است با محکومیت‌هایی از جانب آمریکا مواجه شود، وزیر امور خارجه این کشور گفت که کشورش می‌خواهد به تجارت با ایران ادامه دهد.

 

وی در جمع خبرنگاران گفت: تحریم، محاصره یا هر چیز دیگری که نام این ممنوعیت‌ها باشد، یکجانبه بوده و بین‌المللی نیست. ما مجبور نیستیم که از آن‌ها پیروی کنیم. چند احتمال برای باز نگه داشتن راه ارتباطی تجارت با ایران پیشنهاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دادوستد با دینار عراقی در تجارت دوجانبه اشاره کرد.

 

همچنین پیش از این برهم صالح، رئیس جمهور عراق به ایران سفر کرده و درباره تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور با حسن روحانی، همتای ایرانی خود مذاکره کرد.

 

روحانی پس از این دیدار گفت: مبادلات میان دو کشور به ارزش ۱۲ میلیارد دلار انجام می‌شود و قابل افزایش تا اندازه ۲۰ میلیارد دلار است.

 

عراق با کمبود ذخایر برق مواجه است و اغلب برق سراسری خانه‌ها به مدت ۲۰ ساعت قطع می‌شود که این امر یکی از عوامل محرک اعتراضات گسترده عراق در تابستان گذشته بود.

 

این کشور برای جبران این کمبود، ۲۸ میلیون متر مکعب از گاز ایران را روزانه برای تولید برق وارد کرده و به صورت مستقیم تا اندازه ۱۳۰۰ مگاوات از ایران برق وارد می‌کند.

 

مقامات بانک مرکزی عراق، پیش از این در ماه اوت اعلام کرده بودند اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی از تحریم‌هایش معافیت بگیرد.

 

معافیت موقتی فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/