رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه شرایط فعلی کشور خصوصا در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی عادی نیست، گفت: این فضای ناامنی اقتصادی، از بیرون به ما تحمیل‌شده است تا در ایام منتهی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بکاهند.

 

به گزارش گیتا، قاضی ناصر سراج در مراسم تحلیف سومین دوره کارآموزان بدو خدمت سازمان بازرسی کل کشور با تبریک آغاز دهه فجر گفت: هم‌زمانی شروع همکاری شما عزیزان با دهه فجر را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم شما جوانان باانگیزه بالا، کار خود را شروع نمائید. رویکرد سازمان بازرسی استفاده از نیروهای جوان و نخبه دانشگاهی است تا در کنار بازرسان قدیمی و با انتقال تجربیات به نیروهای نخبه، شاهد شکوفایی و پیشرفت هر چه بیشتر نیروی انسانی سازمان در آینده‌ای نزدیک باشیم.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی، یک سازمان ضد فساد است، گفت: طی روزهای اخیر، سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه فساد کشورها در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد که متأسفانه ایران ۸ پله سقوط کرده و از رتبه ۱۳۰ به رتبه ۱۳۸ رسیده است. دلیل این موضوع باید بررسی شود. ولی تصور من این است که عامل تأثیرگذار بر این موضوع، برگزاری محاکم علنی و برخی اظهارات غیرمسئولانه برخی مسئولان است که قصدشان انعکاس واقعیت نیست و بیشتر تلاش می‌کنند خودشان را به هر دلیل مطرح کنند و فساد را آن طوری که هست منعکس نمی‌کنند و نتیجه آن این است که سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه ما را از ۱۳۰ به ۱۳۸ تقلیل داد.

 

وی ادامه داد: ازنظر امتیازی، امتیاز ایران در سال ۲۰۱۷، امتیاز ۳۰ بود که در سال ۲۰۱۸ به امتیاز ۲۸ رسید. البته امتیاز کشور روسیه هم ۲۹ بود که امسال به امتیاز ۲۸ رسید؛ بنابراین امتیاز فساد ما با روسیه برابر است ولی شاخص ادراک فساد در کشور ما قطعاً خیلی بیشتر از روسیه است. می‌دانید که این شاخص‌ها و امتیازها واقعی نیست، بلکه از روی ادراک فساد، امتیاز و رتبه‌بندی انجام می‌شود که انشا الله با تمهیداتی که قوه قضائیه در سال آینده ترتیب می‌دهد این موضوع مرتفع می‌شود. بنده بر این اعتقادم که باید واقعیت را به مردم منعکس کرد و ادراک فساد در جامعه را پایین آورد.

 

سراج افزود: از سوی دیگر، سازمان شفافیت بین‌الملل در ایران نمایندگی ندارد و اطلاعات خود را بیشتر از اپوزیسیون به دست می‌آورد. این در حالی است که دشمن قطعاً اطلاعات مثبت ما را ارائه نکرده و اطلاعات منفی علیه ما منعکس می‌کند و بر این اساس هم رتبه‌بندی انجام می‌شود. اشاره به این موضوع نیز لازم است که بیش از دوسوم از ۱۸۰ کشوری که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه‌بندی می‌شود، امتیازشان زیر ۵۰ است و خیلی امتیاز ایران جای نگرانی ندارد و باکمی کار انشا الله می‌توانیم ادراک فساد در کشور را کاهش بدهیم که بخشی از این موضوع به کار شما جوانان و نیروهای تازه‌نفس و نخبه سازمان بازرسی ارتباط دارد و انشا الله انگیزه کافی برای کار دارید و در محیط ورود کرده و کار را به نحو احسن انجام می‌دهید.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وظایف سازمان گفت: بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی دو وظیفه برای سازمان بازرسی در نظر گرفته‌شده است که یکی نظارت بر حسن اجرای امور و دیگری نظارت بر اجرای صحیح قوانین است. اگر بخواهیم قسمت اول را بسط و توضیح دهیم، «امور» یعنی کل کارهایی که در کشور انجام می‌شود و بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه صلاحیت سازمان بازرسی است ولی درباره تفسیر این بند قانون، اختلاف‌نظر است و بحث‌هایی زیادی مطرح‌شده ولی می‌توانیم بگوییم که حداقل بخشی از کارشناسان این نظر را دارند که سازمان بازرسی می‌تواند در تمام امور وارد شود.

 

سراج در ادامه اظهار داشت: آنچه که کسی در آن تردید ندارد، کلیه نهادهای دولتی و عمومی از جمله وزارتخانه‌ها، نهادها و بانک‌های دولتی است که وظیفه سازمان است که بر آن‌ها نظارت و بازرسی داشته باشد. البته هیچ مدیر و سازمانی از نظارت و بازرسی استقبال نمی‌کند. برای همین نباید انتظار داشته باشید در سازمان‌ها و نهادهای بازرسی، از شما که بازرس هستید، استقبال شود؛ بنابراین دور از انتظار نیست که بعضاً شاهد باشید مدیران سازمان‌ها و محیط‌های بازرسی مترصد آن باشند تا بازرس سازمان، نقطه‌ضعفی بدهد و یا حتی برای این موضوع دام پهن می‌کنند. پس باید توجه داشت که اگر بازرس سازمان از خود ضعفی نشان داد، دیگر نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند، حتی اگر ضعف در حد یک شام و ناهار باشد.

 

وی افزود: از این بابت سعی کنید فقط کار خود را به انجام برسانید و ارتباط دوستی و عاطفی با مدیران و کارمندان محیط بازرسی برقرار نکنید درعین‌حال که باید برخورد، محترمانه باشد و باید کرامت آنان حفظ شود، نباید به مدیر یا کارمندی اهانت یا بی‌احترامی صورت بگیرد. بعضاً ممکن است تلاش شود شمارا عصبانی کنند و وقتی انسان عصبانی شود، چندان اختیاری ندارد و ممکن است مسائلی را مطرح کند که در شرایط عادی نگوید، بنابراین باید تلاش کنید در هیچ شرایطی عصبانی نشوید.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور گفت: شرایط فعلی کشور عادی نیست؛ خصوصاً در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی. این فضای ناامنی اقتصادی، فضایی است که از بیرون به ما تحمیل‌شده است. این فضا باعث ایجاد موجی از تقاضاها و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای دریافت برخی اقلام شده است. البته همه این فضاسازی‌ها در راستای نارضایتی مردم در ایام منتهی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است تا از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بکاهند.

 

وی گفت: بازهم درخواست دارم در محیط‌های بازرسی با دقت، عمل کنید. قبل از حضور در محیط بازرسی آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و … را دقیق مطالعه کنید و بااطلاع وارد محیط شوید.


سراج تأکید کرد: اگر بازرس سازمان دقیق وارد عمل شود و بتواند کارش را به نحو احسن انجام دهد، دیگر لازم نیست سال آینده نیز به آن محیط برود. چون قطعاً آنان حواسشان جمع است و حداقل سعی می‌کنند خلاف عمل نکنند. ولی اگر امسال بازرس سازمان در محیط بازرسی حاضر شد و عملکرد مثبتی نداشته باشد، کار ابتر باقی می‌ماند. البته سازمان نمی‌خواهد برای هیچ‌کدام از مدیران مشکلی پیش بیاید. چون معتقدیم برای تربیت مدیران هزینه‌های زیادی شده و این‌ها سرمایه نظام هستند؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید اجازه بدهیم حیثیت مدیران لکه‌دار شود و باید احترام مدیران حفظ شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: اخیراً مسئولان یکی از دستگاه‌ها نظارت شونده نزد من آمد و از بازرسان امریه سازمان گلایه کرد که آن‌ها کار را بلد نیستند. من گفتم اگر بازرس امریه سازمان به کار خود وارد نبود، مورد استقبال شما واقع می‌شد نه اینکه آن موضوع را به من منعکس کنید. بنده تأکیددارم که سربازان امریه سازمان، افراد عادی نیستند و آن‌ها جزو نخبگان این کشور با رتبه‌های برتر کنکور هستند و جالب آنکه متوجه شدم آن بازرس امریه، دست روی نقطه مهمی گذاشته بود و از این بابت مدیر محیط بازرسی شونده نگران شده بود.

 

پیش از سخنرانی سراج، حبیب‌الله فتاحی مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان اعلام کرد که جمع حاضر متشکل از ۶۱ نفر از نیروهای جدیدالورود سازمان با تأکید بر رشته‌های نه‌گانه اصلی در حوزه حسابداری، حسابرسی، آی‌تی، عمران، مدیریت مالی، گمرک، بیمه و تخصص‌های موردنیاز سازمان هستند که طی ۶۰ ساعت یعنی دو هفته تحت آموزش مسائل تئوری و عملی مرتبط با سازمان قرار گرفتند.


منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/