ریاست جمهوری افغانستان گفته که حکومت قطر به دنبال نپذیرفتن فهرست مشارکت کنندگان دولت در نشست بین‌الافغانی دوحه، این نشست را لغو کرده است.

 

به گزارش گیتا، این نشست قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه با مشارکت نمایندگان طالبان و نمایندگانی از دولت افغانستان برگزار شود.

 

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که دیرهنگام شب گذشته منتشر شد، آمده است، پس از آن که تمام آمادگی‌های رفتن هیات تکمیل شد، با تعجب باید گفت که یک فهرست جدید از قطر که حضور متوازن مردم افغانستان در آن مراعات نشده و به معنای بی احترامی به اراده ملی مردم افغانستان بود، دریافت شد که این عملکرد مورد قبول مردم افغانستان نیست.

 

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مشورت با بزرگان سیاسی، فهرست ترتیب شده از سوی حکومت قطر را قابل قبول ندانست.

 

ریاست جمهوری افغانستان گفته از حکومت قطر خواسته فهرست ترتیب شده دولت را بپذیرد و قطر این خواست را رد و در نتیجه "کنفرانس دوحه را لغو کرد."

 

به گزارش بی.بی.سی قرار بود روز گذشته هیات ۲۵۰ نفری دولت برای مشارکت در نشست دوحه، عازم قطر شود اما نخست خبرهایی از تاخیر در پرواز و بعدا لغو نشست منتشر شد. منابعی دیروز گفتند که مخالفت طالبان با فهرست مشارکت کنندگان دولت دلیل اصلی لغو نشست بوده است.

 

طالبان و شماری از شخصیت‎های سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان چند روز پیش مخالفت‌شان را با فهرست منتشر شده از سوی دولت اعلام کرده بودند. مخالفان این فهرست را "حکومتی" و تلاشی برای به چالش کشیدن روند صلح خوانده بودند.

 

اما ریاست جمهوری افغانستان تاکید دارد که فهرست مشارکت کنندگان این نشست را در مشورت با تمام جریان‌های سیاسی و اجتماعی و از سوی کمیته گزینش غیرحکومتی تنظیم کرده بودند.

 

طالبان در واکنش به لغو شدن نشست دوحه گفته این گروه به دنبال نشست مسکو، به اشتراک در نشست دوحه متعهد بود و با اشتراک چندین برابر زنان و مردان از افغانستان در این نشست موافقت کرده بود.

 

این گروه در اعلامیه‎ای گفته که گرچند قرار بود در این نشست همه نظریات شخصی خود را در مورد قضیه افغانستان مطرح کنند اما حکومت افغانستان سعی داشت این نشست را نشست گفت و گوی طالبان و حکومت بسازد که تلاشی برای مختل کردن نشست بود.

 

طالبان گفته حکومت امیدوار بود که افراد دلخواه خود را به نمایندگی از حکومت به این نشست بفرستد و این موضوع سبب لغو نشست شد.

 

مخالفت طالبان با فهرست دولت

 

طالبان با انتقاد از فهرست دولت، گفته بود که نشست دوحه، "محفل عروسی یا مهمانی در تالارهای کابل نیست."

 

این گروه در اعلامیه‌ای که منتشر کرد، گفت که در این نشست از این فهرست تنها تعداد محدودی مشارکت خواهند کرد و قطر نیز این فهرست را قبول نخواهد کرد.

 

روز گذشته فهرستی در شماری از رسانه‌های داخلی منتشر شد که گفته شد از سوی طالبان و حکومت قطر تایید شده است. این فهرست ۲۴۳ نفری شامل نمایندگانی از احزاب، شخصیت‌های سیاسی، ولایات افغانستان، مهاجران افغان مقیم خارج و ۲۵ نماینده طالبان بود.

 

در فهرست دولت شمار زنان حدود پنجاه نفر بود اما در این فهرست شمارشان به بیش از 10 نفر می‌رسید.

 

واکنش‌ها به لغو نشست دوحه

 

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان که گفت‌وگوهای مستقیم آمریکا با طالبان را رهبری می‌کند، در توییتر خود نوشته که از تعویق نشست بین‌الافغانی دوحه ناامید شده و همه را به تعهد به گفت‌وگو و روند صلح تشویق می‌کند.

 

او به اهمیت گفت‌وگو برای رسیدن به صلح تاکید کرده و از طرفین خواسته بر سر فهرست گفت‌وگو کنندگانی که از تمام افغان‌ها نمایندگی کنند، تفاهم کنند و اگر نیاز به کمکی در این مورد باشد، او حاضر به همکاری است.

 

حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز اعلامیه‌ای منتشر کرده و گفته نشست بین‌الافغانی دوحه فعلا به تاخیر افتاده است.

 

او گفته است که رسیدن به صلح دایمی در افغانستان در اولویت تلاش‌های مردم افغانستان است و به همین دلیل مطمئنا مردم افغانستان از راه اتحاد، اتفاق و تلاش‌های پی‌هم برای صلح، به زودترین فرصت در یک نشست بین‌الافغانی دور هم جمع خواهند شد.

 

نام کرزای در فهرست ترتیب شده دولت برای مشارکت در نشست دوحه نبود اما او از این فهرست حمایتش را اعلام کرده بود. در نشست نخست این گفت‌وگوها در مسکو، کرزای نقش رهبری کننده نشست را برعهده داشت.

 

نشست‌های بین‌الافغانی

 

نشست دوحه، قرار بود دومین نشست بین‌الافغانی باشد. طالبان گفته بود این نشست به هدف صلح برگزار خواهد شد اما بخشی از گفت‌وگوهای صلح نیست و تنها برای ابراز نظریات شخصی برگزار می‌شود.

 

گروه طالبان با وجود فهرست مشارکت کنندگان دولتی، تاکید کرده بود که در این نشست هیچ کسی از حکومت افغانستان نمایندگی نمی‌کند و حتی وابستگان به حکومت نیز، شخصا اشتراک خواهند کرد.

 

نشست نخست بین‌الافغانی حدود دو و نیم ماه پیش در مسکو برگزار شده بود؛ نشستی با اشتراک نمایندگان طالبان، احزاب و شخصیت‌های سیاسی افغانستان. در این نشست حکومت غایب بود و برگزاری آن انتقادهای زیادی از مقام‌های حکومتی را به دنبال داشت.

 

حتی شکایتی از سوی دولت برای سفر و اشتراک نمایندگان طالبان در این نشست که در فهرست سیاه سازمان ملل هستند، در این سازمان ثبت شد.

 

اما این بار که قرار بود نمایندگان دولت نیز در نشست دوحه اشتراک کنند، چند روز پیش طالبان اعلام کردند اسامی اعضای هیات مذاکره کننده این گروه برای ۹ ماه از فهرست سیاه خارج شده است.

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/