تاثیرات اسید فولیک
 
 
تاثیر فولیک اسید بر جنسیت جنین
 
برخلاف تصور قدیمیها جنسیت بچه تنها توسط زن تعیین نمیشه بلکه هم مرد و هم زن در این مورد نقش دارن . بعضی زنها رحمهای گرم و مکنده ای دارن که باعث میشه کروموزومهای y خودشون رو زودتر برسونن و بچه پسر میشه و بعضی برعکس . ولی نکته مهم در اینجا نطفه مرد است.اگر نطفه سالم و قوی باشه بچه پسر و اگه ضعیف باشه بچه حتما دختر میشه. همچنین تعداد اسپرم هم در جنسیت جنین نقش مهمی داره یعنی اگه تعداد اسپرم از 20میلی در سی سی کمتر باشه فرزندتون به احتمال زیاد دختر میشه . پس اگر مثلا داشتن پسر براتون خیلی مهمه میتونید یک ازمایش اسپرم انجام بدید تا ببینید وضعیت به چه صورتیه . در موسساتی مثل رویان با هزینه ناچیزی این ازمایش رو انجام میدن . نگران نباشید از اینکه ازمایش بدید و ببینید که نطفه ضعیفی دارید . این نشون دهنده ضعف شما نیست درصد بسیار بالایی از آقایون این مشکل رو دارند که علتهای مختلفی داره و مثلا کمبود ویتامین ث یا اسید فولیک میتونه این مشکل رو ایجاد کنه. آقایون از سه ماه قبل روزی یک عدد ویتامین ث و یک عدد اسید فولیک بخورید که هر دو ویتامین بوده و مطمئن باشید که برای بدنتون بسیار مفیده و نطفه رو تقویت میکنه.این مورد رو حتما حتما انجام بدید.کمبود ویتامین ث سبب می شود که اسپرم ها به هم بچسبند و این حالت سبب 16% موارد ناباروری در مردان می شود
عوارض جانبی فولیک اسید (Folic Acid)
 
اعصاب مرکزی:درد و کوفتگی عمومی بدن.
 
تنفسی:برونکواسپاسم.
 
پوست:بثورات پوستی، خارش، اریتم.
 
سایرعوارض:اسپاسم آلرژیک نایژه ای، کسالت عمومی، آنافیلاکسی.
 
 
تداخل دارویی
 
اسید فولیک میتواند مکانیسم داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین و فنوباربیتال را افزایش دهد. فنی توئین و پیریمیدون ممکن است غلظتهای سرمی فولات را کاهش دهند و در صورت مصرف طولانی مدت ، موجب بروز نشانه های کمبود اسید فولیک شوند. اسید فولیک ممکن است با اثرات ضد میکروبی پیریمتامین در مقابل توکسوپلاسموز تداخل کند. آنتاگونیستهای اسید فولیک، (پیریمتامین، تریمتوپریم یا تریامترن آمینو سالیسیلیک اسید کلرامفنیکل متوتروکسات) و قرصهای ضد بارداری، ممکن است موجب کمبود دی هیدروفولات ردوکتاز شوند و در نتیجه ممکن است در کاربرد اسید فولیک ایجاد اختلال کنند.
 
 
ملاحظات اختصاصی
 
مقدار مجاز روزانه (RDA) برای اسیدفولیک در کودکان mcg 200-25 و دربزرگسالان mcg 200-180 است. مقدار mcg/day 100 به عنوان مکمل خوراکی مناسب شناخته شده است. زنان باردار به mcg/day 400 نیاز دارند. درطی شش ماه اول شیردهی ، مقدار mcg/day 280 لازم است. درطی شش ماه دوم شیردهی ، mcg/day 260 کافی است.
 
سطح فولات نرمال در سرم بین mcg/ml 015/0- 005/0 می باشد و عموما سطح سرمی زیر mcg/ml 005/0 نشان دهنده کمبود فولات می باشد و سطح سرمی زیر mcg/ml 002/0 معمولاً باعث آنمی مگالوبلاستیک خواهد شد.
 
بیماران تحت دیالیز در معرض خطر کمبود فولات هستند.
 
هنگامی که کمخونی ناشی از کمبود ویتامین B12 وجود دارد اسید فولیک نباید به تنهایی به کار رود.
 
دوزهای بالاتر از mg 1/0 در روز می تواند علائم آنمی پرنیشوز را بپوشاند. اما صدمه به اعصاب همچنان پیشروی نماید.
 
در بیماران الکلی یا مبتلا به سایر کمبودهای ویتامینی و یا هموپوتیز مختل ممکن است مقاومت به درمان دیده شود.
 
 
توصیه های دارویی فولیک اسید
 
فقط زمانی از راه تزریقی مصرف شود که مصرف خوراکی آن بدلیل مشکلاتی مانند مانند تهوع، استفراغ، شرایط پیش از عمل یا بعد از عمل یا سندرم های سوء جذب یا پس از برداشت قسمتی از معده امکان پذیر نباشد.
 
 
دارو های هم گروه فولیک اسید
 
Vitamin B6
 
Vitamin B2
 
Vitamin B1+B6+B12
 
Vitamin B12
 
Vitamin B Complex
 
Vitamin B1
 
Calcium Pantothenate
 
Biotin
 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/