سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر ظریف به قاره آمریکا و آفریقا گفت: این سفر پربار و موفقیت‌آمیز بود و به اهداف پیش‌بینی شده خود دست یافت .

 

به گزارش گیتا، سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیکی که در چند وقت اخیر در کشور وجود داشته است خاطرنشان کرد: ما هفته پر ترافیکی را پشت سر گذاشته‌ایم و این روند دیپلماتیک ادامه خواهد داشت. ما از نظر دیپلماسی در شرایط خاص و تعیین کننده‌ای قرار داریم. آقای ظریف سفری به نیویورک داشتند و پس از شرکت در نشستی در سازمان ملل به آمریکا لاتین رفتند و سپس به سنگال سفر داشتند. در این سفرها گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی صورت گرفت و نقاط عطفی را در این سفرها شاهد بودیم. این سفرها پربار و موفقیت آمیز بود و به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه به سفر وزیر خارجه و عمان و نخست وزیر عراق نیز به تهران اشاره کرد و افزود: این سفرها بر اساس روابط خوبی که ما با کشورهای منطقه داریم انجام شد. در این سفرها در مورد مسائل دو جانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: در هفته جاری شاهد سفر برخی از مقامات هند و چین به تهران خواهیم بود. چنانکه در حال حاضر وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین در تهران به سر می‌برد و قرار است یک وزیر عالی رتبه هندی به تهران سفر کند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با توقیف یک نفت‌کش  چینی حامل ال پی جی ایران از سوی دولت سنگاپور اظهار کرد : در این ارتباط ما منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم چرا که محموله به مقصد چین  بوده است .

 

وی ادامه داد:  اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باعث تاسف است که برخی از کشورها با انجام  این گونه اقدامات به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند، قطعا این اقدامات برای ما قابل قبول نیست.

 

وی ادامه داد:  ولی همانطور که گفتم در ارتباط با این موضوع ، منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم .

موسوی در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با بیان اینکه ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی اروپایی‌ها جهت اجرای تعهدات‌شان در برجام  هستیم ، خاطرنشان کرد: اگر همین روال کنونی از سویی اروپایی‌ها ادامه داشته باشد ایران  قطعا گام سوم خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش محکم‌تر از  گام اول و دوم برخواهد داشت .

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که برخی از کشورهای فرامنطقه ای مباحثی را در مورد تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس مطرح و برخی دیگر از کشورها نیز برای پیوستن به این گونه اتلاف ها اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: ما به کشورهای فرامنطقه‌ای توصیه می‌کنیم که به چنین ائتلاف‌هایی نپیوندند این ائتلاف‌ها بر اساس ابهامات و توهمات است .

 

وی تاکید کرد :  ثبات منطقه را کشورهای منطقه بلدند تامین کنند و  ایران  نیز خود را موظف به تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می داند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نفتکشی که حامل نفت ایران بوده و در منطقه جبل الطارق توقیف شده یک نفتکش روسی بوده و آیا ایران از طریق این کشور برای آزادسازی این نفتکش که حامل نفت ایران است اقدامات و پیگیری‌هایی انجام داده است یا نه، گفت: بعد از اینکه این اتفاق افتاد ما هیچ ظرفیتی را از دست ندادیم. از تمام ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک خود در این ارتباط استفاده کردیم و کشور مورد اشاره شما نیز جزء رایزنی‌ها بوده است.

 

وی با بیان اینکه ما اسناد لازم را ارائه داده‌ایم تاکید کرد: اقدامی که انگلیسی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند یک کار غیر قانونی بوده است، یک تصمیم بد سیاسی است و ما امیدواریم که آنها هر چه زودتر از این تصمیم برگردند و این نفتکش را آزاد کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شنیده شده در جریان سفر آقای ظریف به آمریکای لاتین او رایزنی‌هایی را با برخی از مقامات کشورهای این منطقه در مورد وضعیت دو کشتی ایرانی که حامل غلات بودند ولی به دلیل عدم سوخت رسانی در برزیل متوقف شده بودند انجام داده است. آیا این خبر صحت دارد خاطرنشان کرد: قبل از پاسخ به این پرسش یک نکته را بیان می‌کنم. آمریکایی‌ها به دروغ ادعا می‌کنند که بحث دارو و غذا جزء تحریم‌ها نیست، ولی در مورد دو کشتی ایرانی که حامل غلات بودند دیدیم که شرکت‌های سوخت رسانی در برزیل از ترس تحریم‌های آمریکا به آنها سوخت ندادند. در واقع اگر تحریم غذا و دارو بر روی کاغذ نیست ولی در عمل این اتفاق در مورد آنها رخ می‌دهد. شرکت‌های سوخت رسانی به خاطر تهدیدها و تحریم‌های آمریکا بعضا از سوخت رسانی به کشتی‌هایی که حامل مواد غذایی هستند خودداری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که مردم عادی در مضیقه و سختی قرار گیرند.

 

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: تصمیمی که دادگاه برزیل در ارتباط با لزوم سوخت رسانی به کشتی‌های ایرانی گرفت اقدامی مسئولانه و خوب بود و نشان داد که قوه قضائیه مستقل می‌تواند در برابر قوانین فراسرزمینی یک کشور ایستادگی کند و خوب است قوه قضائیه دیگر کشورها نیز این موضوع را یاد بگیرند.

 

وی با بیان اینکه وضعیت این کشتی از طریق دیپلماتیک و همچنین فعالیت‌های سازمان کشتی رانی پیگیری شد، ادامه داد: آقای ظریف در سفری که به آمریکای لاتین داشتند موضوع این کشتی‌ها را مطرح کردند. مقامات آن کشورها نیز از سوخت رسانی به این کشتی‌ها و تلاش برای حل مشکل آنها استقبال کردند. البته کار به آنجا نکشید و این کشتی‌ها بر اساس حکم دادگاه برزیل سوخت دریافت کردند و اکنون در حال حرکت به سمت ایران هستند.

 

موسوی ادامه داد: البته همانطور که شما اشاره کردید احتمال دارد که این قلدری‌ها باز هم انجام شود. در این ارتباط وزارت خارجه و سازمان بنادر و کشتیرانی تدابیری اندیشیده‌اند و ما احتمال می‌دهیم که بر اساس این تدابیر دیگر این اتفاق نیفتد ولی اگر چنین اتفاقی باز رخ داد از طریق سوخت رسان‌های خودمان و یا دیگر کشورهای دوست مشکل را حل می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی در منطقه میرجاوه و انتقال آنها توسط تروریست‌ها به داخل خاک پاکستان تصریح کرد: اکثر این مرزبانان آزاد شده‌اند، حدود دو الی سه نفر آنها همچنان در دست تروریست‌ها هستند. پیگیری‌های دیپلماتیک وزارت خارجه برای آزادی این عزیزان ادامه دارد. دولت پاکستان نیز در حال کمک است که هر چه زودتر این آزادی رخ دهد. ما امیدواریم با تلاش‌های دو کشور این دوستان نیز به سلامت هر چه زودتر به کشور باز گردند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر مقامات پرتغال مبنی بر اینکه به دلایلی به صورت موقت صدور ویزا برای ایرانیان را در سفارتخانه این کشور در تهران متوقف کرده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد که آنها به خاطر برخی از مشکلات پرسنلی و مسائل مرتبط با امکانات مجبور شده‌اند که صدور روادید را متوقف کنند. البته من نمی‌دانم که چقدر ایرانی متقاضی سفر به پرتغال هستند ولی حتی یک نفر هم که باشد مهم است که کار او انجام شود.

 

وی ادامه داد: ظاهرا گفته شده که آنها در حال برطرف کردن مشکلات هستند و به زودی صدور روادید از سر گرفته می‌شود.

 

موسوی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در راستای جنگ روانی علیه ایران و شخص ظریف تلاش دارند که اینگونه القاء کنند که ظریف به عنوان وزیر خارجه از قدرت و اختیاری برخوردار نیست، اظهار کرد: ایران یک ملت واحد است و ما به خطکشی‌های خارجی برای ایجاد اختلاف در داخل کشور توجهی نداریم. می‌دانیم که اینگونه مسائل یک جنگ روانی است.

 

وی ادامه داد: بعضا بی مهری‌هایی به آقای ظریف صورت می‌گیرد که عمدتا این بی مهری‌ها از روی ناآگاهی است و افرادی که این بی مهری را انجام می‌دهند اگر بدانند که چقدر ایشان در راستای دفاع از حقوق ملت ایران فعالیت و تلاش می‌کنند از اینگونه اقدامات دست بر می‌دارند. همانطور که گفتم مسئولان کشور یک کل واحد هستند و اقداماتی که انجام می‌شود بر اساس دستورالعمل‌های مشخص تدوین می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اقدامات ایران در مورد محدودیت‌هایی که آمریکایی‌ها برای اعضای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل جهت تردد در شهر نیویورک و محل اقامتشان ایجاد کرده‌اند، گفت: آمریکایی‌ها بعد از اینکه چنین تصمیمی گرفتند طی یادداشتی این موضوع را به ما اطلاع دادند. آنها محدودیت‌های عجیب و غریب که خنده دار نیز هست برای آقای ظریف، هیات همراهش و نمایندگی ما در نیویورک تعیین کرده است.

 

وی ادامه داد: از جمله اینکه خانه‌های اعضای نمایندگی ما باید در محدوده‌ای باشند که آنها تعیین کرده‌اند. این موضوع برای مدرسه رفتن فرزندان دیپلمات‌ها نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. آنچه که انجام شده اقدام عجیبی است. نمایندگی ایران اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده است. از سوی سازمان ملل نیز پیگیری‌هایی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه ایجاد این محدودیت‌ها از ابعادی نیز غیر انسانی است، گفت: اگر فرزند یکی از این دیپلمات‌ها فرضا بیمار شود باید برای رفتن به بیمارستان در خارج از محدوده مشخص شده اجازه گرفته شود و این فرد باید روزی بیمار شود که حتما ساعت کاری باشد، روز کاری باشد تا وزارت خارجه آمریکا مشغول به فعالیت باشد تا اجازه دهد این فرد به بیمارستان منتقل شود.

 

وی ادامه داد: امیدواریم که آمریکایی‌ها از این کارهای عجیب و غریب دست بردارند و این زمینه فراهم شود که دیپلمات‌های ما بتوانند به کارهای عادی و جاری خود در سازمان ملل ادامه دهند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات نمایندگی عربستان در سازمان ملل مبنی بر اهمیت انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان اظهار کرد: ما اظهارات ایشان را سیگنال مثبت می‌دانیم. ایران بارها خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه بوده است و اعلام کرده که بدون پیش شرط حاضر به انجام گفت‌وگو و رایزنی است. ما از هر تلاشی برای نزدیکی هر چه بیشتر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی با آغوش باز استقبال می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم این کشورها دارای منافع، مصالح مشترک و همچنین دشمنان مشترک هستند و این مسائل ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه اختلافاتی که وجود دارد را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه حرکت کنند. این به نفع منطقه و همچنین عرصه بین‌الملل است. پاسخ ایران به هر سیگنال مثبتی، مثبت‌تر است.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد خروج امارات از ائتلاف جنگ یمن و تغییر رویکرد این کشور در این زمینه و همچنین برخی از پالس‌های مثبتی که از سوی مقامات این کشور به ایران داده شده است، گفت: ما به علت این تغییر رویکرد کاری نداریم. این رویکرد را خوب ارزیابی می‌کنیم. این رویکرد به ثبات در منطقه و کاهش تنش در منطقه از جمله یمن کمک می‌کند. ایران گام‌ها را رصد می‌کند و تا آنجا که بتواند کمک می‌کند تا گام‌های عمیق‌تری برداشته شود. ما از هر گامی که در این مسیر برداشته شود استقبال می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی ادعا کرده‌اند که آقای ظریف چندی پیش نامه‌ای را به مراجع نوشته‌اند در باب اهمیت مذاکره با آمریکا و اخیرا نیز به چند نهاد نامه‌ای را در این ارتباط ارسال کرده‌اند و گفته‌اند که شرایط ایران در حال حاضر همچون شرایط بعد از فتح فاو است و آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: من فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و این شنیده‌ها قابل تایید نیست. آقای دکتر ظریف نظرات کارشناسی خود را در اظهار نظرهایشان به صراحت بیان می‌کند و به عنوان کسی که دیده‌بان کشور در صحنه بین‌المللی و جهانی هستند آنچه را که می‌بینند بیان می‌کنند. خود را از نظر قانونی و شرعی موظف می‌دانند که نظرات خود را به مقامات کشور گزارش دهند. حال چه مکتوب و یا چه شفاهی.

 

وی گفت: به نظرم آنچه که مطرح شده در این زمینه مورد تایید نیست و ایشان دیدگاه‌های خود را به صراحت بیان می‌کنند.

 

وی همچنین اعلام کرد: دوشنبه هفته آینده به مناسبت روز خبرنگار آقای ظریف برای اولین بار یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی خواهد داشت.

 

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت شیخ زکزاکی و پیگیری پرونده آن از سوی ایران با ارائه توضیحاتی در مورد برخی از اقدامات انجام شده در این ارتباط گفت: برخی از اظهارات و صحبت‌ها در مورد بی‌عملی وزارت خارجه در ارتباط با پیگری پرونده شیخ زکزاکی را تایید نمی‌کنم و آنها را رد می‌کنم.

 

موسوی تصریح کرد: آقای ظریف در سفر اخیری که به سنگال داشتند این موضوع را پیگیری کردند. از راه‌های دیپلماتیک پیگیر این موضوع هستیم.

 

مدیرکل آفریقای وزارت خارجه نیز پیگیری‌هایی انجام داده است و رایزنی‌هایی نیز با برخی از کشورها در این ارتباط صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: شنیده‌ام که امروز دادگاهی قرار است در نیجریه تشکیل شود تا وضعیت‌شان را بررسی کنند. امیدواریم شرایط در این دادگاه به نحوی پیش برود که منجر به این شود که ایشان از این وضعیت خلاص شوند.

 

موسوی همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای پمپئو در چند هفته اخیر اعلام آمادگی کرده‌ که با تلویزیون ایران مصاحبه کند و گفته است که حاضر است به ایران سفر کند و از دیگر سو دیروز نیز اعلام کرد که ایران با سفر وی به تهران موافقت نکرده است اظهار کرد: آنچه که آمریکایی‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند جالب است. اقدام آنها یک اقدام تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی ایران است. اقدامی در برابر گفت‌وگوهایی که آقای ظریف با افکار عمومی آمریکا انجام می‌دهد. ما این اقدام آنها را تدافعی و منفعلانه می‌دانیم.

 

موسوی ادامه داد: ما در اینگونه اظهارنظرهای آنها چیز جدیدی نمی‌بینیم مثل موضوع مذاکره که آنها مطرح می‌کنند و ما یقین داریم که آنها دنبال توافقی جدی نیستند. اکنون این صحبت‌ها نیز از روی انفعال است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا آنجایی که می‌دانیم تا کنون چندین خبرنگار ایرانی از ایشان و دیگر مقامات آمریکایی درخواست مصاحبه کرده‌اند که این درخواست‌ها رد شده است.

 

وی ادامه داد: جالب است که آنها می‌گویند ظریف به آمریکا می‌آید و با رسانه‌های آمریکا صحبت می‌کند. در حالیکه سفر آقای ظریف به آمریکا دو جانبه نیست. بلکه سفر به نیویورک برای انجام فعالیت‌های بین‌المللی است و ربطی به آمریکا ندارد. آمریکایی‌ها طبق توافقی که با سازمان ملل انجام داده‌اند موظف هستند که مقدمات سفر ایشان را به عنوان وزیر خارجه یک کشور عضو سازمان ملل متحد فراهم کنند تا ایشان بتوانند فعالیت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها در جریان سفر آقای ظریف به نیویورک به نقل از ایشان مطرح کردند که ایران گفته حاضر است که در برابر رفع تحریم‌های آمریکا پروتکل الحاقی را زودتر بپذیرد و آیا شما چنین موضوعی را تایید می‌کنید و از دیگر سو پس از اینکه این موضوع مطرح شد برخی از رسانه‌های آمریکا آن را پالسی برای مذاکره عنوان کردند. در حالیکه ما می‌دانیم پمپئو، وزیر امور خارجه شروط 11 گانه‌ای را برای مذاکره مطرح کرده است. حال سوال این است که دلیل مطرح کردن این پیشنهاد چیست و آیا می‌توان آن را یک نشانه از سوی ایران برای مذاکره عنوان کرد، تصریح کرد: من تایید می‌کنم که چنین پیشنهادی مطرح شده است.

 

وی ادامه داد: در طی مدت اخیر آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که از خود چهره‌ای نشان دهند که به دنبال گفت‌وگو و توافق است و از ایران یک چهره جنجالی که به دنبال گفت‌وگو نیست و خراب کننده گفت‌وگو است. ما بارها گفته‌ایم که گفت‌وگو زمانی انجام می‌شود که بتوان از آن به نتایج عینی و ملموس دست پیدا کرد و طرفین به واقع به نتایج آن و تعهداتی که می‌دهند پایبند باشند.

 

وی ادامه داد: حرف‌هایی که آمریکایی‌ها در مورد مذاکره می‌زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها در پیشنهادات خود جدی نیستند. برای شکستن این فضا آقای ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی این کشور این موضوع را مطرح کردند که اگر آمریکایی‌ها واقعا می‌خواهند توافق کنند و گامی بردارند ما حاضریم پروتکل الحاقی را به جای اینکه در سال 2023 امضا کنیم آن را در سال 2019 اجرایی کنیم. در مقابل اینکه آمریکایی‌ها کلیه تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را لغو کند.

 

وی ادامه داد: اگر واقعا آنها دنبال گفت‌وگو هستند آنچه که مطرح شد محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد و قابل دسترسی است ولی همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم این طرح با مخالفت آمریکایی‌ها روبرو شد؛ چرا که آنها دنبال گفت‌وگویی که منجر به نتایج ملموس شود نیستند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد سفر اخیر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به فرانسه جهت تحویل پیام رئیس‌جمهور به مکرون و محورهای این پیام اظهار کرد: همانطور که می‌دانید فرانسوی‌ها در راستای اجرای تعهدات خود در برجام و بعد از تحولات اخیر در منطقه رفت و آمدهایی را به ایران داشتند. چنانکه در این مدت دو بار مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران سفر کرد و با مقامات ایرانی گفت‌وگو داشت. آنها طرح‌هایی را ارائه کردند که به نظر ما در آنها چیز جدیدی نبود و قابل توجه نیز نبود.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران معتقد است که نباید پنجره دیپلماسی بسته شود طرح‌های پیشنهادی را بررسی کرد و خود نیز طرحی را تهیه و جمع‌بندی کرد که این طرح توسط آقای عراقچی به عنوان نماینده رئیس جمهور به آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز ارائه شد و آنها نیز در حال بررسی این طرح هستند.

 

موسوی تصریح کرد: فرانسوی‌ها بر موضوع کاهش تنش در منطقه تاکید دارند. ما نیز به دنبال این موضوع هستیم و به پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود نگاه مثبتی داریم. ایران آماده است که نظرات مثبت دیگران را در این ارتباط بشنوند و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

 

وی افزود: امیدواریم که در نهایت این تلاش‌ها به ثمر برسد و ما شاهد کاهش تنش در منطقه و افزایش ثبات بیشتر در این مورد باشیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد ظریف در ارتباط با تصویب زودتر پروتکل الحاقی از سوی ایران جزء محورهای گفت‌وگوی ایران با کشورهای اروپایی‌ از جمله فرانسه بوده است یا نه؟ گفت: من این را نمی‌دانم ولی کسانی که موضوع گفت‌وگو را مطرح می‌کنند اگر به واقع دنبال مذاکره هستند این محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در ارتباط با توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیسی‌ها موضوعی مطرح شد یا نه؟ گفت: یکی از موضوعاتی که از سوی ایران در جلسه کمیسیون مشترک برجام مطرح شد بحث نفتکش مورد اشاره بود. ما توقیف این نفتکش را که حامل نفت ایران بوده است را نقض برجام می‌دانیم. آنها در برابر این موضوع استدلال‌های خود را مطرح کرده‌اند. ایران نیز مواضع خود را مبنی بر غیر قانونی بودن چنین امری تکرار کرد.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آقای بن علوی اعلام کردند که ایران و عمان در راستای تامین امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز با هم همکاری می‌کنند و آیا در این زمینه توافق جدیدی بین دو کشور حاصل شده است تصریح کرد: آنچه که آقای بن علوی مطرح کرده است چیز تازه‌ای نیست. ایران 1500 مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراه استراتژیک تنگه هرمز در مجاورت ایران است و تامین امنیت آنجا با ما و کشورهای منطقه به ویژه عمان است. ما معتقدیم برای اینکه امنیت خلیج فارس و آبراه بین‌المللی تنگه هرمز تضمین شود راهی جز هماهنگی بین کشورهای منطقه وجود ندارد و ریشه همه ناامنی‌ها در این منطقه به دخالت نیروهای فراسرزمینی بر می‌گردد که از هزاران کیلومتر دورتر از کشور خود در امور منطقه ما دخالت می‌کنند.

 

موسوی تاکید کرد: ما با کشور عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری داریم و خواهیم داشت.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دیدار اخیر سفیر انگلیس با ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و مباحث مطرح شده در این دیدار گفت: این موضوع را از مجلس و از خود آقای ذوالنور پیگیری کنید.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان که به بلژیک استرداد شده است، گفت: همانطور که پیش از این گفته بودم این پرونده قدری دارای پیچیدگی فنی است و پیگیری‌های فنی دارد. پرونده این دیپلمات از کانال‌های دیپلماتیک و حقوقی در حال بررسی و پیگیری است. وکلای ایشان به دقت در حال کار کردن روی این پرونده هستند و امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد نامه ظریف به مقام معظم رهبری در ارتباط با سریال گاندو و تصویری که در این سریال از وزیر امور خارجه و وزارت خارجه ترسیم شده است، گفت: صدا و سیما زیر نظر مقام معظم رهبری است و اگر گلایه و شکواییه‌ای وجود دارد باید خدمت ایشان گفته شود به جای اینکه به دیگران گفته شود.

 

وی ادامه داد: طبق برداشتی که از این سریال می‌شد در آن از وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه چهره‌ای منفعل، بی عمل و واداده ارائه می‌شد و این موضوع مطرح بود که اگر چنین چیزی هست و چنین برداشتی وجود دارد بودن چنین وزیری در جایگاه وزارت خارجه به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه جایز نیست و به لحاظ شرعی و قانونی باید کسی باشد که همزمان مصلحت و عزت کشور را سرلوحه کار خود قرار دهد و از اقتدار لازم در مجامع بین‌المللی برخوردار باشد تا زبان گویای ملت نیز باشد و اگر چنین چیزی نیست، ایشان ببینند چه باید کرد و آیا ترسیم درست است و ماندن آقای ظریف جایز است که مقام معظم رهبری نیز التفاتاتی داشتند و گفتند مطلقا راضی نیستند که به مجموعه وزارت خارجه و ایشان اهانتی صورت بگیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با دیدار یکی از نمایندگان کنگره آمریکا با ظریف در جریان سفر وی به نیویورک و اینکه آیا وی انجام چنین دیداری را تایید می‌کند، تصریح کرد: من در مورد دیدار به خصوصی اظهار نظر نمی‌کنم. آقای ظریف هر موقع که به نیویورک برای انجام ماموریت‌های بین‌المللی می‌روند در حاشیه انجام ماموریت اصلی‌شان به درخواست طرف‌های آمریکایی که می‌توانند نماینده افکار عمومی آمریکا، کنگره این کشور و رسانه‌های آمریکایی باشند با آنها دیدار و ملاقات می‌کند. در آن ملاقات‌ها عمدتا مواضع ایران را در ارتباط با مسائل بین‌المللی به صورت صریح و شفاف برای آمریکایی‌ها و افکار عمومی این کشور تبیین می‌کنند. در این سفرها هیچ ملاقاتی با افراد دولتی صورت نمی‌گیرد و این رایزنی‌ها در چارچوب گفت‌وگوهای مردمی و نمایندگان افکار عمومی این کشور صورت می‌گیرد.

 

این دیپلمات کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: آمریکایی‌ها علی رغم اینکه ادعای حقوق بشر مطرح می‌کنند برای اعضای هیات نمایندگی ایران در نیویورک محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند و بیم آن را دارند که صدای ایران بهتر در آنجا شنیده شود. آنها قوانینی دارند که اجازه نمی‌دهد که برخی از مقامات آمریکا با مقامات ایران دیدار کنند، چنانکه چند ماه پیش تهدید کرده بودند که اگر مقام آمریکایی با مقامات ایرانی دیداری کرده باشد و یا دیداری کند دادگاهی می‌شود.

 

وی ادامه داد: در مورد سوالی که شما مطرح کرده‌اید همانطور که توضیح دادم این دیدارها مردمی است و به درخواست نمایندگان افکار عمومی این کشور صورت می‌گیرد. من اسم کسی را در این ارتباط نمی‌برم. چرا که ممکن است برای آنها بد شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: این نشست، نشست رو به جلو و سازنده‌ای بود. گفت‌وگوهای سریع و قاطعی انجام شد. هیات ایرانی موارد نقض برجام از سوی طرف‌های مقابل و اقدامات فشلی که بعدا آنها انجام داده‌اند را به گوش آنها رساندند.

 

وی ادامه داد: در جریان این نشست برخی از توافقات جزئی انجام شد که از جمله آن برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه است. این یک گام رو به جلوست.

 

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید از فرصت باقیمانده تا پایان زمان‌بندی گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران استفاده کنند و به تعهدات خود عمل کنند گفت: ما نمی‌توانیم روی حرف اروپا حساب باز کنیم. ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی آنها هستیم و آنها باید اقدامی عملی انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها تا کنون در حرف تعهداتی را پذیرفته‌اند و بر انجام آن تاکید کرده‌اند اظهار کرد: در این جلسه احساس شد که آنها کمی جدی‌تر هستند ولی همانطور که گفتم نمی‌شود خیلی روی حرف‌ها حساب باز کرد و ما منتظر اقدامات عملی از سوی آنها هستیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با ارائه توضیحاتی در ارتباط با اهداف سفر بن علوی به تهران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آقای بن علوی برای میانجی‌گری بین ایران و انگلیس در ارتباط با موضوع نفتکش‌ها به تهران سفر کرده بود، گفت: همانطور که مقامات ایرانی و عمانی مطرح کردند در جریان این سفر آخرین تحولات دو جانبه، منطقه و خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از جمله این موضوعات می‌تواند بحث نفتکش‌ها و تحولات اخیر در خلیج فارس باشد که البته ریشه این مسائل مشخص است.

 

وی ادامه داد: اینکه آقای بن علوی صرفا برای میانجی‌گری و یا موضوع به خصوصی به تهران سفر کرده بودند را تایید نمی‌کنم ولی همانطور که گفته شد در مورد مجموعه مسائل بحث و گفت‌وگو شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با کمیسیون مشترک برجام که روز گذشته در وین برگزار شده بود اظهار کرد: این نشست به درخواست ایرانی‌ها و اروپایی‌ها برگزار شد، در این جلسه در مورد بحث دستگیری برخی از اتباع ایرانی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا و استرداد آنها به آمریکا بنا به درخواست این کشور بحث و گفت‌وگو شد. این افراد بعضا در موقعی دستگیر شده‌اند که تحریمی وجود نداشته است. همچنین در این جلسه اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در منطقه جبل الطارق به عنوان نقض برجام مطرح شد و ایران بر این موضوع تاکید کرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق خاصی در این نشست صورت گرفت، تصریح کرد: توافق خاصی در این نشست صورت نگرفت اما نشست رو به جلویی بود.

 

وی با اشاره به تعهدات اروپایی‌ها در مورد برجام ادامه داد: اجرای اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌هاست و اگر آنها به تعهدات‌شان عمل نکنند و توافق‌های صورت گرفته به نتایج ملموسی نینجامد چنانکه ایران راضی شود تا پس از پایان مهلت اجرای گام دوم گام سوم را آغاز خواهیم کرد.

 

این دیپلمات همچنین گفت: برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه نیاز به برخی از مقدمات است و به محض اینکه این مقدمات فراهم شود این نشست برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با حکم اخیر دادگاهی در انگلیس در مورد عدم ارائه سود بدهی انگلیس به ایران در ارتباط با تانکهای چیفتن خاطرنشان کرد: پرونده این موضوع قدیمی است و داستان آن را اغلب می‌دانید . ما معتقدیم دولت  بریتانیا باید اصل و سود  پول این موضوع را به ملت ایران بدهد بیش از ۴۰ سال است که در این ارتباط تعلل وجود داشته است. در مورد این پرونده قرار بوده دادگاهی برگزار شود و تا آن جایی که می‌دانیم در دادگاهی که تشکیل شده  بیان نشده که نباید سود این موضوع به ایران  پرداخت شود بلکه  گفته شده از جایی به بعد نباید سود پرداخت شود .

 

موسوی ادامه داد: تا آنجا که می دانم اصل این پول ۱۳۰ میلیون پوند بوده که با سودش بالای ۴۰۰ میلیون پوند خواهد بود .

 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/