سردار آزمون توانسته است با ادامه روند گلزنی خود در زنیت تبدیل به برترین گلزن ایرانی در لیگ‌های سطح اول فوتبال اروپا شود.

 

به گزارش گیتا، امسال چندین بازیکن از تیم ملی فوتبال ایران توانسته‌اند در فوتبال اروپا حاضر شوند. هر چند اقبال زیادی نسبت به جذب بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا کم دیده می‌شود ولی بازیکنان ایرانی عملکرد قابل قبولی در چند سال اخیر در فوتبال اروپا داشتند که نشان دهنده پیشرفت ایران در این زمینه در چند سال اخیر بوده است طوری که سردار آزمون بهترین گلزن ایرانی در سطح اول اروپا و جهانبخش آقای گل لیگ برتر هلند شدند.

 

در این گزارش عملکرد گلزنی بازیکنان ایرانی را در لیگ های برتر هر کشور - بالاترین سطح - مورد بررسی قرار گرفته است.

 

۱- سردار آزمون (۴۴ گل)

 

 

آزمون از آن دست بازیکنانی بود که خیلی زود تصمیم به لژیونرشدن گرفت و توانست به خوبی خودش را در لیگ روسیه نشان دهد و هر از چند گاهی خبر تمایل تیم‌های بزرگ به او شنیده می‌شود. از زمان پیوستن به زنیت عملکرد بسیار خوبی داشته است و به خوبی توانسته در تیم سرگئی سماک خودش را نشان دهد. آزمون در حالی که ۲۵ سال هم سن ندارد برترین گلزن ایرانی در سطح اول فوتبال اروپاست. او می‌تواند با ادامه این روند خودش را در آینده به اسطوره کم نظیر فوتبال ایران و حتی آسیاتبدیل کند. بازیکنی که حالا از او به عنوان ماشین گلزنی یاد می‌شود. آزمون تاکنون ۴۴ گل در لیگ روسیه ثبت کرده است. 

 

روبین کازان: ۱۴ گل

 

روستوف:‌۱۹ گل

 

زنیت: ۱۱ گل

 

۲- علیرضا جهانبخش (۳۹ گل)

 

 

بال کناری فوتبال ایران توانسته است به خوبی در گلزنی خودش را نشان دهد و حتی عنوان آقای گلی در لیگ هلند را نیز به دست آورد. او البته از زمان حضور در برایتون هنوز نتوانسته در لیگ برتر گلزنی کند. با وجود اینکه او در خط حمله بازی نمی‌کند ولی از رکورد گلزنی خوبی برخوردار است. اوج درخشش او در تیم آلکمار بود؛ جایی که با زدن ۲۱ گل توانست آقای گلی در لیگ هلند را به دست بیاورد. او البته در زمان حضورش در برایتون مقطعی را به دلیل مصدومیت و مقطعی را به دلیل حضور در جام ملت‌ها از دست داد و حالا امیدوار است که بتواند عملکرد خوب خود در هلند را این بار در لیگ دشوار جزیره تکرار کند. 

 

نایمخن: ۵ گل

 

آلکمار: ۳۴ گل

 

۲- رضا قوچان نژاد (۳۹ گل)

 

 

رضا قوچان نژاد از سال ۲۰۱۲ به تیم ملی فوتبال ایران اضافه شد و نقش به سزایی در رساندن ایران به جام جهانی روسیه داشت. او در ۴۴ بازی ملی توانست ۱۶ گل به ثمر برساند که اکثر گل‌های او برای فوتبال ایران گل‌های مهمی بودند. این بازیکن در چند تیم در لیگ‌های دسته دو  از جمله "چامبور" و "گو اهد ایگلز" بازی کرده است. او در لیگ هلند، بلژیک، قبرس و استرالیا در سطح اول بازی کرده است و در مجموع موفق به زدن ۳۹ گل زده است. 

 

هیرنفین: ۲۷ گل

 

سنت ترویدن: ۱۱ گل

 

استاندارد لیژ: ۱ گل

 

۴- وحید هاشمیان (۳۸ گل زده)

 

 

هلی کوپتر فوتبال ایران به سبب تبحر در زدن ضربه سر در فوتبال آلمان بسیار محبوب بود. او در تیم پیتر نوی‌روور در بوخوم آنقدر خوش درخشید که خیلی زود بایرن مونیخ برای جذب او دست به کار شد. هر چند که ترافیک شدید مهاجمان خوب در بایرن باعث شد زیاد به هاشمیان بازی نرسد. او در فصل ۰۴-۲۰۰۳ با زدن ۱۶ گل هم‌اندازه یان کولر، اورتون برزیلی و برباتوف گلزنی کرد و در رده چهارم برترین گلزنان فصل بوندسلیگا قرار گرفت.

 

بوخوم: ۲۹ گل

 

هانوفر: ۹ گل

 

۵- سامان قدوس (۳۲ گل)

 

 

این هافبک ایرانی نیز در لیگ برتر سوئد و لیگ فرانسه بازی کرده است. او اولین ایرانی است که حضور و گلزنی در لیگ فرانسه را ثبت کرد و از این نظر در فوتبال ایران تاریخ ساز شده است. کمتر کسی فکر می‌کرد قدوس که مهاجم هم نیست در لیگ فرانسه آمار خوب گلزنی ۵ گل در لیگ را ثبت کند. گل آخر او توانست به تیمش کمک کند تا در لوشامپیونه بماند و سقوط نکند.

 

اوسترشوندز: ۲۷ گل

 

آمیان: ۵ گل

 

۶- کریم انصاری‌فرد (۳۱ گل)

 

 

مهاجم اردبیلی تیم ملی فوتبال ایران در بین ۱۰ گلزن برتر تاریخ لیگ برتر ایران است. پانیونیوس اولین تیم او در سطح اول فوتبال اروپا بود. او در ادامه حضور در المپیاکوس را تجربه و قهرمانی در لیگ یونان را به دست آورد. او در ادامه راهی ناتینگهام در لیگ دسته یک انگلیس شد که موفق نبود و از فصل جدید در السیلیه قطر توپ خواهد زد.

 

پانیونیوس: ۱۳ گل

 

المپیاکوس: ۱۸ گل

 

۷- مهدی مهدوی‌کیا (۲۹ گل)

 

 

مدافع خوش‌نام سابق فوتبال ایران هر چند به سلطان پاس گل در بوندسلیگا معروف بود ولی در زدن گل نیز رکورد خیلی خوبی در بوندسلیگای آلمان داشت و در مدت حضورش در تیم‌هایی چون بوخوم و هامبورگ موفق شد ۲۹ بار در بوندسلیگا گلزنی کند که برای یک مدافع-هافبک راست، جالب توجه است. از او به عنوان یکی از بهترین لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا یاد می‌شود. درخشش مهدوی‌کیا در تورین برابر یوونتوس با یک گل و دو پاس گل و یک پنالتی باعث شد او در زمره محبوب‌ترین بازیکنان این تیم آلمانی باشد.

 

بوخوم: ۳ گل

 

هامبورگ: ۲۶ گل

 

۸- اشکان دژاگه (۲۴ گل)

 

 

اشکان نیز که در تیم پایه‌های فوتبال آلمان در کنار بازیکنانی چون نویر و اوزیل بود، برای تیم ملی ایران به میدان رفت یعنی جایی که در آن متولد شده بود. او در ولفسبورگ توانست قهرمانی در بوندسلیگا را به دست بیاورد و عملکرد خوب گلزنی در این تیم داشت. او در لیگ برتر انگلیس نیز بازی کرد تا اولین بازیکن ایرانی باشد که در دو لیگ معتبر بوندسلیگا و لیگ برتر انگلیس موفق به گلزنی می‌شود. 

 

هرتابرلین: ۱ گل

 

ولفسبورگ: ۱۸ گل

 

فولام: ۵ گل

 

۸- جواد نکونام (۲۴ گل)

 

 

کاپیتان سابق و رکورددار بازی در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران در لالیگا و در تیم اوساسونا چهره ویژه‌ای برای فوتبال ایران بود و توانست ۲۴ گل در لالیگا به ثمر برساند. او نیز در پست هافبک توانست چنین رکورد خوبی را ثبت کند که نشان از سطح بالای بازی او بود. او البته در مقطعی پنالتی زن اول تیمش نیز بود. گل او به رئال مادرید و کاسیاس از گل‌های به یادماندنی او در فوتبال اسپانیاست.

 

۱۰- علی دایی (۱۹ گل)

 

 

برترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی در جهان فقط پنج فصل در فوتبال آلمان بازی کرد و توانست در این مدت برای تیم‌های آرمینیا بیله‌فلد، هرتابرلین و بایرن مونیخ بازی کند. او در این مدت ۱۹ گل در بوندسلیگا به ثمر رساند ولی همگان گل‌های او به چلسی و میلان را زمانی که در هرتابرلین بازی می‌کرد به خوبی به یاد دارند. 

 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/