صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: رئیس‌جمهور در سفرهای استانی و در سخنرانی‌های عمومی و اخیرا هم در جمع مردم کرج به دستاورهای اقتصادی دولت در طول سه سال گذشته اشاره می‌کنند و سعی دارد موفقیت‌های اقتصادی دولت را به اطلاع مردم برساند. البته در اینکه اصولگرایان تندرو مخالفت‌های غیرمنطقی با دولت روحانی دارند، تردیدی نیست و همچنین در اینکه دولت دستاورد‌های اقتصادی خوبی داشته و به‌ویژه در زمینه کنترل تورم موفق بوده و عملا غول تورم را مهار کرده نباید تردید کرد. مضافا اینکه آقای روحانی موفق شده رشد اقتصادی منفی دولت احمدی‌نژاد را تبدیل به رشد اقتصادی مثبت نماید.

کسی این دستاورهادی مهم دولت را نفی نمی‌کند. اما باید توجه رئیس‌جمهور را به این نکته جلب کرد که این آمارها که البته واقعی است، تمام تصویر و اقدامات وکارنامه اقتصادی دولت یازدهم نیست!

آقای روحانی و تیم اقتصادی ایشان در برخی از دروس مردود شده‌اند. آقای روحانی می‌داند که رکود همچنان باقی است و عملا اقتصاد کشور در باتلاق رکود گیر کرده است و در بخش‌هایی مانند اشتغال به‌ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاهی عملا بیکاری ادامه یافته است.

اگر اعلام کنیم آمار بیکاری به مراتب بیش از آغاز سال است سخن گزافه‌ای نگفته‌ایم. اقتصاد ایران اقتصادی ورشکسته است و مطلوب است رئیس‌جمهور راهکاری را اجرا کند که اقتصاد کشور را در تمامی جهات از رکود خارج و جلوی افزایش بیکاری را مسدود کند.

صد البته اگرشما درکنترل تورم موفق شوید و همزمان جلوی بسته شدن موسسات اقتصادی کوچک را در بخش خصوصی بگیرید، یقینا مخالفان به مخالفت ادامه خواهند داد. بنابراین نباید اصراری به پاسخگویی به مخالفان داشته باشید. اما آقای روحانی بهتر از دیگران می‌داند که اقتصاد ایران بیمار است.

منظور ما این نیست که عملکرد دولت یازدهم موجب بیماری در اقتصاد ایران شده بلکه آنهایی که تحریم‌ها را به اقتصاد ایران تحمیل کردند و به‌جای سرمایه‌گذاری دراقتصاد کشور، دارایی مردم را در چاه ویل پرداخت یارانه ریختند و ظرف آن سال‌ها بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان یارانه پرداختند درحالی که طی این پنج سال بودجه عمرانی کشور به یک صد میلیارد تومان هم نمی‌رسد، مسئول هستند. اما این توجیهات پاسخی برای ۷ میلیون بیکار نمی‌شود. چنین آمارهایی برای موسساتی که با بحرانی مالی و فقدان سرمایه در گردش روبه‌رو هستند و مجبورند که یا کارگاه‌های خود را تعطیل کنند یا به تعدیل نیرو متوسل شوند تا سر پا بمانند پاسخ جامعی نیست.

آقای روحانی باید تلاش کند در مدت باقی‌مانده تا انتهای ریاست‌جمهوری خود برنامه یزی اصولی داشته باشند وتلاش کنند واقعیت‌های اقتصادی را درکنار دستاوردها اقتصادی توامان در نظر بگیرند.

 منبع: خبرگزاری گیتا