رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که تمامی نیروهایی که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند.

 

به گزارش گیتا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با شبکه‌های اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد.

 

پوتین گفت: ما راه دشوار و پیچیده‌ای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه طی کردیم و اکنون تشکیل شده است. امیدواریم که اولین نشست‌های این کمیته طی چند روز آتی برگزار شود.

 

وی تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملت‌های عربی بازگردد.

 

پوتین درباره معامله قرن گفت: ما به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره پرونده فلسطین پایبند هستیم. معامله قرن هنوز مبهم است و واشنگتن هنوز طرح را ارائه نکرده است.

 

پوتین افزود: اجرای طرح راهکار تشکیل دو کشوری برای حل مسئله فلسطین ضرورت دارد. ما بارها پیشنهاد برگزاری مذاکرات مستقیم میان رهبری فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را داده‌ایم. اما مذاکراتی برگزار نشده است. به عقیده من حل مسئله فلسطین کلید حل بسیاری از مشکلات منطقه است.

 

وی درباره حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و تحولات بعد از آن گفت: ما طرح‌های آمریکا درباره عراق را تأیید نکردیم بلکه نسبت به عواقب منفی آن هشدار دادیم. عراق امروز صرف‌نظر از مشکلات داخلی در مسیر مثبتی پیش می‌رود.

 

پوتین گفت: ما با هیچ کشوری علیه کشور دیگر روابط دوستی برقرار نمی‌کنیم. ما روابط دوجانبه‌ای براساس رویکردهای مثبت داریم و ائتلاف‌هایمان را با هدف جنگ علیه هیچ طرفی ایجاد نمی‌کنیم.

 

وی گفت: ما توافق شراکت استراتژیک با امارات را سال میلادی گذشته امضا کردیم و به امارات به عنوان یکی از شرکای بسیار نزدیک خود می‌نگریم. امضای سند شراکت استراتژیک نشان دهنده روابط مستحکم بین امارات و روسیه است.

 

پوتین که قرار است از فردا راهی عربستان و امارات شود، تأکید کرد: امارات نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه دارد و این نقش تقویت کننده ثبات است. ما در تماس دائم با امارات هستیم.

 

وی درباره عربستان گفت: ما برای سفر به عربستان به عنوان پاسخی به سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم. روابط ما با عربستان طی سال‌های اخیر تغییرات ریشه‌ای داشته است. ما عربستان را یک کشور دوست می‌دانیم و روابط خوبی با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داریم.

 

پوتین نقش مثبت عربستان در سوریه را ستود و گفت: ما به صورت جدی با ترکیه و ایران همکاری می‌کنیم و همگان این را می‌دانند. بدون نقش عربستان در حل و فصل بحران سوریه به هیچ وجه امکان رسیدن به یک رویکرد و دیدگاه مثبت در  این راستا نبود.

 

پوتین درباره حملات آرامکو گفت: ما چنین اقداماتی را محکوم می‌کنیم و موضع درست هم همین است. این موضع رسمی ماست. از همان آغاز هم این را گفتیم. چنین اقداماتی هیچ نتایجی برای هیچ طرفی نخواهد داشت.

 

وی تأکید کرد: بازار نفت به شکل چشمگیری برای یک هفته از این اتفاق تأثیر پذیرفت و بعد به روال همیشگی بازگشت چراکه عوامل اصلی که بازار نفت را تشکیل می‌دهند اجازه بالا یا پایین آمدن قیمت را نمی‌دهند. من با رهبران عربستانی از جمله ولیعهد در ارتباط بودم و به او گفتم که باید به اسناد و ادله دست یافت و نباید قبل از جمع‌آوری اسناد و مدارک طرفی را متهم کرد. 

 

پوتین گفت: ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی است. این کشور فرهنگی عمیق و قدیمی دارد. تمامی کشورهای منطقه می‌خواهند روابط خوبی با هم داشته باشند و هیچ کسی برای درگیری با کشور دیگر تلاش نمی‌کند. می‌دانم که هیچ کسی در عربستان این را نمی‌خواهد در امارات هم همین‌طور. اما اگر بخواهیم دستورکارهای مثبتی داشته باشیم باید این واقعیت را در نظر بگیریم که ما به منافع قانونی شرکایمان توجه می‌کنیم. اینجا نمی‌خواهم به قانونی یا غیرقانونی بپردازم اما باید بگویم که این قدرت بزرگ یعنی ایران از هزاران سال پیش وجود داشته و امکان ندارد که منافع خاص خود را نداشته باشد و باید با احترام با آن‌ها تعامل کرد. برای حل اختلافات باید مذاکره کرد. بدون مذاکره حتی یک مشکل کوچک را هم نمی‌توان حل کرد. من اینجا باید نگرانی عربستان و امارات را درک کنم اما تنها خود این دو کشور می‌توانند مشکلات موجودشان را حل کنند. در رابطه با ما می‌توانیم شرایط لازم را فراهم کنیم. ما روابط خوبی هم با ایران و هم با دوستان عربمان داریم. اگر روابط خوبمان با ایران و جهان عرب را با روابطمان با عربستان و امارات در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم به منافع مشترکی برسیم.

 

پوتین درباره لزوم مذاکره درباره توافق برجام گفت: چیزی به نام طرح کارگروه مشترک یعنی توافق‌نامه هسته‌ای ایران وجود دارد و ایران در این راستا تعهدات مشخصی داده است. واضح است (بگذارید با صراحت صحبت کنم وگرنه حرف‌هایمان بی‌اهمیت و بیهود می‌شود) تناقض‌هایی میان دولت‌های منطقه وجود دارد. تناقض‌هایی بین اسرائیل و ایران و ایران و آمریکا وجود دارد. باید این تناقض‌ها را حل کرد و دنبال راهی برای خروج از این اوضاع پیچیده باشیم. اگر به واقعیت وجود این تناقض‌ها بین کشورهای منطقه و ایران توجه کنیم پس چه کسی درباره حل این مساله داوری می‌کند: آیا ایران به تعهدات خود به موجب کارگروه اقدام مشترک عمل می‌کند یا خیر؟ اولا باید این حکم بی‌طرفانه باشد، آیا این طور نیست؟ دوما باید اخلاقی و سوما از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود. چنین قاضی و داوری وجود دارد و آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این آژانس صراحتا می‌گوید که ایران به تمامی تعهدات خود عمل می‌کند. نه فایده‌ای دارد و نه عادلانه است که چنین اتهاماتی به ایران بزنیم. اما درباره برنامه موشکی باید گفت‌وگوهایی صورت گیرد. برنامه موشکی را باید از برنامه هسته‌ای جدا کرد. این به معنای این نیست که نیازی به صحبت درباره این موضوع نداریم، مخصوصا اگر موجب نگرانی شده باشد. این ضروری است اما نباید یک موضوع را با موضوع دیگر یکی کرد تا آن دستاوردی که در مراحل اولیه به دست آمده از بین نرود. برای همین معتقدم که مذاکره ممکن است اما نباید به نابودی نتایجی بینجامد که درباره مهم‌ترین و اولین موضوع یعنی کاهش فعالیت هسته‌ای ایران است.

 

وی درباره امکان میانجیگری روسیه بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: من معتقدم که شرکایمان در ایران و عربستان به میانجیگری نیاز دارند. از آنجا که ما روابط خوبی با تمامی کشورهای منطقه داریم، با ایرانی‌ها و جهان عرب و با توجه به روابط قطر با عربستان و امارات، طبیعتا می‌توانیم مواضع یک کشور را به دیگری منتقل کنیم. من به شخصه رهبران این کشورها را می‌شناسم آن‌ها نیازی به مشورت و میانجیگری ندارند، تنها می‌توان با آن‌ها از حیث صداقت و دوستی و چگونگی ارائه برخی دیدگاه‌ها و افکار با آن‌ها صحبت کرد. می‌دانم که آن‌ها باهوش هستند. گوش می‌دهند و آنچه را به آن‌ها گفته می‌شود تحلیل می‌کنند. در این راستا می‌توانیم نقش مثبتی داشته باشیم.

 

وی درباره عقب‌نشینی عقب‌نشینی آمریکا از معاهده موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد گفت: این یک گام اشتباه بود که می‌شد به روش دیگری این اقدام را اتخاذ کرد. در واقع نگرانی‌های آمریکا برای ما مفهوم است. کشورهای دیگری هستند که برای ارتقای این نوع سلاح‌ها تلاش می‌کنند درحالی که روسیه و آمریکا محدودیت‌هایی را در این باره بر خود اعمال کرده‌اند. اما به نظر من شرایط به گونه‌ای نیست که این توافق را نقض کرد. جایگزین‌های دیگری برای تغییر این وضعیت وجود داشت. درحال حاضر تنها یک ابزار برای کاهش رقابت تسلیحاتی وجود دارد و آن معاهده استارت۳ یعنی معاهده کاهش سلاح هجومی استراتژیک است که شامل انواع این سلاح‌ها می‌شود. ما این پیشنهادات را داده‌ایم اما آمریکا جوابی نداده است. ما نمی‌خواهیم مجددا جنگ تسلیحاتی رخ بدهد. اما در هر حال این مسئله بر روسیه تأثیر خواهد گذاشت چراکه ما انواعی از سلاح‌هایی را در اختیار داریم که هیچ کسی مانند آن را در دنیا ندارد. ما راه زیادی را طی کردیم. مهم‌ترین از این مسئله هزینه‌ای است که برای موضوع دفاعی خرج می‌کنیم. من چه بسا شما را غافلگیر کنم اگر بگویم که روسیه در جایگاه هفتم جهان از حیث هزینه نظامی قرار دارد. درحالی که عربستان در جایگاه سوم بعد از آمریکا است.

 

پوتین درباره رخدادهای الجزایر، سودان و انتخابات تونس و ورود منطقه به مرحله جدید گفت: نمی‌توان گفت منطقه امروز باثبات‌تر از قبل است. ما به خوبی این را درک می‌کنیم. اما همه‌چیز یک روز تمام می‌شود. این وضعیت اگر ما برای حل و فصل اوضاع تلاش نکنیم به این سرعت از بین نمی‌رود. ما نهایت تلاشمان را برای حل بحران‌ها به کار می‌گیریم. ما دوستان زیادی در جهان عرب داریم و اکنون زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رسیده است. ما به دوستان خود کمک خواهیم کرد و در نهایت تغییر اوضاع به سمت بهتر شدن به مردمی بستگی دارد که خود مسئولیت این اوضاع را برعهده دارند.

 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام