دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک سرنگ جدید اختراع کرده اند که دارای دو مخزن است و می تواند داروهای چسبناک را به سرعت تزریق کند.

 

به گزارش گیتا و به نقل از نیو اطلس، داروهای بیولوژیکی برگرفته از موجودات زنده امیدهای زیادی را نشان می دهند، به خصوص به دلیل اینکه آنها می توانند بسته به نیازهای منحصر به فرد بیماران، به صورت شخصی و اختصاصی ساخته شوند. اما تزریق آنها معمولاً از طریق پوست دشوار است و یک سوزن هیپودرمی جدید برای تسهیل این امر طراحی شده است.

 

از آنجا که این داروها غالباً غلیظ هستند، بسیار چسبناک می شوند و گاهی آنقدر چسبناک هستند که تزریق آنها از طریق یک سوزن استاندارد ممکن نیست. به همین دلیل آنها را رقیق می کنند، سپس طی یک دوره پایدار به صورت وریدی تزریق می شوند. این بدان معنی است که بیماران حتما باید به یک کلینیک یا بیمارستان برای تزریق این داروها بروند که این امر در مناطق دور افتاده یا کشورهای فقیر دشوار است.

 

سرنگ های بدون سوزن یکی دیگر از گزینه ها هستند، اما از آنجا که قیمت آنها نسبتاً گران است، نمی توان از آنها به طور گسترده در کشورهای فقیر استفاده کرد.

 

اکنون دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) نمونه اولیه یک سوزن هیپودرمی را با یک سرنگ تهیه کرده اند که شامل دو مخزن به شکل یکی در داخل دیگری است. مخزن داخلی حاوی داروی چسبناک است، در حالی که مخزن خارجی حاوی یک مایع روان کننده زیست سازگار است. هر دو مخزن همزمان با فشار آوردن روی اهرم سرنگ فعال می شوند.

 

از آنجا که دارو از مخزن داخلی خارج می شود، توسط مایع روان کننده موجود در مخزن بیرونی با یک لایه نازک از روان کننده پوشانده می شود که این کار اجازه می دهد تا هر دو مایع به راحتی از سوزن و پوست بیمار عبور کنند. 

 

در آزمایشات آزمایشگاهی حتی چسبناک ترین داروها نیز به راحتی تزریق شدند، در حالی که تنها به یک هفتم نیروی تزریق عادی نیاز داشتند.

 

محققان می گویند از این فناوری می توان در زمینه چاپ سه بعدی زیستی و پاشش سلول های شکننده و بافت های بیولوژیکی نیز استفاده کرد.

 

این فناوری در پاسخ به درخواست بنیاد خیریه "بیل و ملیندا گیتس" توسط پروفسور "کریپا واراناسی" و دانشجوی وی "ویشنو جایاپراکاش" ابداع شده است. 

 

این مطالعه در مجله Advanced Health Material منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/